יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופסור חגי ציון, התייחס היום (חמישי) ב-103FM להחלטת ועדת ההסתדרות לשנות את משך התורנויות של המתמחים. לדבריו, השינוי מגיע לאחר שינוי תפיסתי בחברה: "פעם, כשאנחנו התחלנו, אמרנו שהמטרה שלנו היא לרפא את החולים והבריאות שלנו, הזמן הפנוי וחיי המשפחה שלנו פחות חשובים. אנחנו חיים בתקופה שבה חשוב לאנשים להיות מעורבים בחיי המשפחה וחשוב להם שיהיה להם זמן לפנאי".

מחאת המתמחים מול הכנסת (צילום: ללא קרדיט)
מחאת המתמחים מול הכנסת (צילום: ללא קרדיט)

"צריך להבין שיש פה תהליך שלא היה כדוגמתו בהסתדרות הרפואית, שמטרתו קודם כל לשפר את תנאי העבודה של הרופאים ולקצר את התורנויות, כי היום אנחנו חיים בעידן אחר. אנחנו נרפא את הרופאים, ההסתדרות הרפואית. אני הכרזתי כבר לפני שלוש שנים, ברגע שנכנסתי לתפקידי, שאני הולך לעשות רפורמה בשעות העבודה של הרופאים ובקיצור התורנויות", הוסיף פרופסור ציון.

לדבריו, המערכת צריכה קודם כל להוסיף בכל שנה כ-500 רופאים, שקיימים כבר במסגרות השונות. מבחינתו, הפתרון יכול גם לבוא בצורה הדרגתית: "היום מסיימים סטאז' בכל שנה 1500 רופאים, כשיש 900 תקנים. התהליך לא יהיה מידי. אני שייך לאלו שאומרים שאם חסרים רופאים, אז צריך למצוא פתרון. אני תומך בפתרון של רפורמה בסטאז', או לקצר את לימודי הרפואה".

את רעיונו לקצר את משך לימודי הרפואה הוא מסביר בכך שההבדל יהיה בעיתוי הסטאז'. במקום בשנה השביעית, כפי שנהוג היום, הסטודנטים לרפואה יבצעו את הסטאז' בשנה השישית, שתהיה גם האחרונה. " חלו שינויים בעולם, החבר'ה האלה סופר מוכשרים והיום אפשר ללמוד הרבה דברים באפליקציות, למשל דגמים שונים באנטומיה, שאפשר ללמוד בצורה הרבה יותר יפה ממה שאני למדתי", הוא מרחיב.

לסיום, פרופ' ציון ציין כי לא כל המתמחים ביקשו את קיצור התורנויות וכי ישנם קבוצות שעדיין מעדיפות את המשמרות הארוכות, מסיבות שונות: "לא כל הכירורגים בחרו לקצר תורנויות. יש קבוצה של מקצועות, כמו הרדמה, טיפול נמרץ, כירורגיה, עור ואונקולוגיה שרוצים להמשיך את ה-24-26 שעות תוך בקשה של עזרה אדמיניסטרטיבית ושל עוזרי רופא שיסייעו להם בזמן התורנות".

"הכדור בידיים של המדינה"

בתוך כך, מוקדם יותר היום התכנסה הוועדה העליונה לבחינת מתכונות עבודת הרופאים ואופי התורנויות על מנת להגיש את המלצותיה לרפורמה. על פי המלצות הוועדה יוצעו ארבעה מודלים שונים לקיצור התורנויות, כאשר כל איגוד רפואי יוכל לבחור את המועדף עליו בהתאם להעדפותיו המקצועית. האפשרויות השונות הן מודל 16/2, מודל 18/30, מודל התורן המגשר ומודל העבודה הקיים כיום, אשר יעבור מספר שינויים.

בנוסף הומלץ על שיפור תנאי העבודה וסביבת העבודה של הרופא המומחה: הפחתת שעות העבודה בהתאם לגיל; תוספת שעות מחקר ומנטורינג; תגמול על כוננות פעילה בת שש שעות בהתאם לתגמול על תורנות מלאה; יוגדרו תנאי מינימום עבור סביבת העבודה של המומחה תוך עיגון ההגדרות בהסכמים מחייבים; מתן אפשרויות רבות יותר לקידום מקצועי בארבעה מסלולים (קליני, מחקרי, ניהולי והוראתי); עידוד תורנויות חצי ותורנויות שליש למעוניינים, ועוד. 

כמו כן הומלץ לען בהסכמים כי שבוע העבודה יעמוד על 36 שעות, יוקם מערך הסעות לרופאים, הקמת מעונות יום לילדי רופאים ואפשרויות להתמחות במשרה חלקית. הוועדה גם המליצה על שינוי תקדימי, כך שיוקצו תקנים בהתאם לאופי ונפח הפעילות ולא רק על בסיס מספר מיטות. 

על מנת לקיים את כל ההמלצות, הוועדה המליצה על הקמת ועדת יישום שתהיה אחראית להוציא לפועל את ההמלצות באופן מיטיבי.

פרופ' חגי הוסיף במהלך הכינוס: "כעת הכדור עובר לידיים של המדינה. שמענו מהיום הראשון תמיכה חד משמעית של שרי הבריאות והאוצר בשינוי מתכונת העבודה, וכעת מוכרחים לתרגם את הדברים לתקנים ולמשאבים כדי שזה יקרה בפועל. זה לא בשמיים וכך גם מצאה הוועדה. המערכת זקוקה לזה ממילא כמו אוויר לנשימה, וכולי תקווה שיחד נוכל להוציא לפועל את אחת הרפורמות המשמעותיות ביותר שידעה מערכת הבריאות בישראל".