כתר לשיניים הוא טיפול מוכר ונפוץ, שניתן במרפאות שיניים מקצועיות ברחבי הארץ, וניתן למצוא רופאי מגוון רופאי שיניים לביצוע טיפול כתר לשיניים. אם הרופא שלכם טען שאתם צריכים כתר לשיניים או שאתם מחפשים מידע נוסף על התהליך - כל הפרטים כאן!

מתי צריך כתר לשיניים?
השיניים שלנו יכולים להינזק מכל מיני סיבות - בין אם מדובר על שיניים רקובות כתוצאה מהיגיינה לקויה, פציעה פיזית בשיניים כמו תאונה, או שינויים בגודל ובצורה בעקבות הזמן שעבר. כתרי שיניים הם חיפויים שמתקינים מעל השן הפגועה, במטרה להשיב את צורתה הטבעית. 

השמת כתר לשיניים מתאימה במקרים בהם רוצים להגן על שן חלשה משבירה, לשקם שן שבורה, לכסות ולתמוך בשן שאיבדה את צורתה, לכסות על שתל דנטלי ועוד; את הפעולה הזו מחליטים לבצע רופאי שיניים בראשון לציון וברחבי הארץ בהתאם לצורך הספציפי של כל מטופל.

סוגים של כתרים לשיניים
כתרים לשיניים מגיעים בכמה סוגים שחשוב להכיר:

  • כתר חרסינה: כתר עשוי חרסינה (כתר EMAXׂ) נחשב לכתר איכותי שיכול להיות מותאם במדויק לצבע של השן וכך לשמור על אחידות במראה. כתר חרסינה יכול להיות מותאם לכל סוגי השיניים (קדמיות וטוחנות), וכן מתאים במיוחד למי שאלרגי למתכת. 
  • כתר זירקוניה: כתר עם ליבה חזקה שנחשב לכתר חזק מאוד ולאחד הכתרים העמידים ביותר לטווח הארוך. בדומה לכתר חרסינה, גם כתרי זרקוניה מגיעים בצבע טבעי ככל האפשר, ולכן שומר על אחידות בפה. 
  • כתר מתכת: ניתן למצוא גם כתרים לשיניים שעשויים ממתכות שונות כמו זהב, ניקל או פלדיום. חשוב לדעת כי לכתרים אלו  צבע מטאלי שיכול לבלוט, וזהו חיסרון מרכזי שלהם.

כתר לשיניים (צילום: Pixabay)
כתר לשיניים (צילום: Pixabay)

מהו תהליך ההרכבה של כתרים לשיניים?
התהליך כולו אורך בדרך כלל שתי פגישות אצל רופאי שיניים. לרוב, תגיעו קודם כל להתייעצות שתוביל להבנה כי זהו אכן טיפול המתאים, ותעברו מספר צילומים. לאחר מכן, רופא השיניים יבצע מילוי או דווקא ליטוש וריקון של חלק מהשן כדי להתאים אותה לכתר וכן במקרים מסוימים גם ירכיב כתר זמני על השן שלכם.

המידות והצילומים נשלחים למעבדה דנטלית, שם יכינו עבורכם כתר המתאים בדיוק למידותיכם. בפגישה השניה, כשהכתר כבר הגיע, הרופא ירכיב את הכתר באמצעות ניתוח קל בהרדמה מקומית.

האם יש צורך בתחזוקה של הכתר?
אין צורך בתחזוקה מיוחדת לכתר עצמו, אך כן חשוב להבין כי עדיין יש צורך לשמור על השן שמתחת מפני ריקבון או דלקות. לכן, חשוב להקפיד על היגיינה נכונה שכוללת צחצוח שיניים וחוט דנטלי, בעיקר סביב אזור הכתר ובאזור שבין החניכיים לשן. 

המאמר נכתב באדיבות מרפאת ראשונים