אם הרופא חושד שיש לכם אבנים בכליות הוא יבצע בדיקות אשר מטרתן לאשש את אבחנתו. בין הבדיקות שתתבקשו לעשות:

  • בדיקות דם 
  • בדיקות שתן
  • בדיקות הדמיה או אולטרסאונד

בעזרת בדיקות אלו הרופא יכול לראות אם ישנו ריבוי של מינרלים בשתן, סידן או חומצת שתן בדם ולזהות ויזואלית אבנים בכליות. בהתבסס על המידע שיתקבל בבדיקות, הרופא יוכל לקבוע מה הגורמים לאבנים ולבנות תכנית טיפול ומניעה. 

כיצד מטפלים?
הטיפול באבנים בכליות משתנה בהתאם לסוג האבן והגורמים לה. 

אבנים קטנות עם מינימום תסמינים 
רוב האבנים בכליות לא ידרשו טיפול פולשני, כל עוד הן קטנות, כך שיכולות להיפלט מהגוף דרך השתן. ניתן לטפל באבנים קטנות בכליות בעזרת האמצעים הבאים:

  • שתייה מרובה של מים – שתיית כמות מספקת של נוזלים ביום תשמור על השתן דליל ותעזור לייצר כמות גדולה של שתן ולמנוע היווצרות של אבנים. אלא אם כן הרופא אומר לכם אחרת, עליכם לשתות כמות מספקת של נוזלים, עם עדיפות למים. 
  • משככי כאבים – יש אבנים קטנות שיכולות לגרום אי נוחות מסוימת, עד שהתופעה חולפת מעצמה. כדי להקל על כאבים, הרופא יכול להמליץ על נטילת משככי כאבים מסוגים שונים. 
  • טיפול תרופתי – הרופא יכול גם לתת לכם מרשם לתרופה ייעודית לטיפול ומניעת אבנים בכליות. סוג זה של תרופות יעזור להעביר אבנים בכליות מהר יותר ועם כמה שפחות כאבים. 

אבנים גדולות עם תסמינים
אבנים גדולות לא נוטות לעבור מעצמן והן עשויות לגרום לדימומים, נזק לכליות או לדלקות מתמשכות בדרכי השתן. לכן הן עשויות לדרוש טיפול מקיף יותר. במקרה הזה, האפשרויות הן:

  • שימוש בגלי קול כדי לשבור אבנים – טיפול זה יעיל עבור אבנים בכליות, בהתאם לגודל ומיקום האבנים. גלי הקול החזקים מפרקים את האבנים לחתיכות קטנות יותר כך שהן יוכלו להיפלט מהגוף דרך השתן. הליך זה נמשך בין 45 ל- 60 דקות ולעיתים מבצוע תחת הרדמה מקומית או אלחוש כדי למנוע אי נוחות.
  • כירורגיה זעיר פולשנית – דרך נוספת לטפל באבנים בכליות היא על ידי ניתוח זעיר פולשני ללא חתכים או רק עם חתך קטן בלבד. הרופא מחדיר צינור אשר בקצה שלו ישנה מצלמה, כך הוא רואה את האבנים על מסך רחב ויכול לטפל בהן בהצלחה. לשיטה זו שיעורי הצלחה גבוהים, אשפוז קצר והחלמה מהירה יותר.

מניעת אבנים בכליות
למניעת הישנות היווצרות אבנים בכליות  מומלץ לכלול שינוי באורח החיים. במקרים מסויימים ימליץ הרופא המטפל אף על נטילת תרופות.

שינויים באורח החיים

  • שתייה מרובה של מים – הרופאים ממליצים לאנשים עם היסטוריה של אבנים בכליות לשתות מספיק נוזלים לאורך היום. 
  • הפחתת אוקסלט בתזונה – אם אתם מייצרים אבנים מסוג קלציום אוקסלט, הרופא יכול להמליץ על הגבלת מזונות עשירים באוקסלט כמו למשל סלק, במיה, תרד, שוקולד ועוד. 
  • תזונה דלה במלחים וחלבון מן החי – כאן ההמלצה היא להפחית את כמות המלחים שאתם צורכים ולצרוך פחות חלבון מן החי ויותר מן הצומח. 

תרופות ותוספי תזונה
תרופות יכולות לשלוט בכמות המינרלים והמלחים בשתן והן עשויות להועיל לאנשים היוצרים סוג מסוים של אבנים. על פי סוג האבנים שאתם מייצרים, הרופא המטפל ירשום לכם את את הטיפול התרופתי המתאים למצבכם. 

מחקרים מראים כי נטילת פוסטים ציטראט עשויה לסייע להפחית ב- 93% את הסיכון להיווצרות אבני כליה חדשות. כאשר מתמידים, הטיפול יכול גם למנוע כאבים, אשפוזים וניתוחים במקרים יותר חמורים. פוסטים ציטראט נקשר לסידן בשתן ממיס אותו ומסייע לו להיפלט מהגוף דרך השתן. הוא יעיל עבור אבני סידן, שהן הסוג הנפוץ ביותר של אבנים בכליות, כמו גם עבור אבנים מסוג חומצת שתן.

*יש להיוועץ ברופא המטפל לפני השימוש.