לרגל חודש נובמבר - חודש המודעות לבריאות הגבר בכלל ולסרטן הערמונית בפרט, הבאנו לכם מספר שאלות ותשובות אודות סרטן הערמונית הנחשב לשכיח בקרב גברים מעל גיל 50. 

מה זה סרטן הערמונית ומדוע הוא נוצר?  

סרטן ערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר אצל גברים והרביעי בשכיחותו מבחינת תמותה ממחלות הסרטן אצל גברים. בדומה לסרטן השד, כל אחד מתשעה גברים יאובחן במהלך חייו בסרטן ערמונית. במרבית המקרים, סרטן ערמונית הוא ספורדי (אקראי), ולא נמצא קשר בין גורמים סביבתיים (תזונה, עישון) להתפתחותו. באחוז מסוים יהיה הסרטן תורשתי, כאשר גן העובר בתורשה אחראי להתפתחותו. הסיכון לחלות בסרטן הערמונית הנו גבוה יותר כאשר קרוב משפחה מדרגה ראשונה (אב או אח) אובחן, ובמקרים שבנשים במשפחה יש היסטוריה של סרטן השחלות והשד. שני גנים בולטים אשר קשורים בתורשה של סרטן הערמונית הם הגנים  BRCA 1+2, אשר זכו לתהודה רבה בעיקר סביב תורשה של סרטן השד, אך גם גברים יכולים להיות נשאים ולהוריש את המוטציה לילדיהם. 

למי מומלץ ללכת להיבדק ומתי? 

לכל הגברים מעל גיל 50 מומלצת בדיקה שנתית אצל אורולוג ולגברים עם היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית מומלצת בדיקה בגיל 45. מטרת הבדיקה היא להביא לגילוי מוקדם ובכך לאפשר ריפוי. שתי בדיקות האבחון שנמצאות בשימוש שבשגרה הן בדיקת דם ל-PSA ובדיקה רקטלית למישוש הערמונית. כיום מרבית הסרטנים מתגלים בשלבים המוקדמים כאשר הם לא ניתנים למישוש, ובמרבית המקרים ההחלטה על ביצוע ביופסיית ערמונית מסתמכת על ערך מוגבר של PSA בדם. חלבון ה-PSA הוא סמן לסרטן הערמונית ורמתו עולה כאשר מתפתח סרטן הערמונית. כיום קיימים מחקרים חדשים מדויקים יותר מ-PSA שעשויים לעזור בהחלטה לגבי ביצוע ביופסיית ערמונית, לאבחן יותר מקרי סרטן ו"לחסוך" ביופסיות מיותרות. 

MRI ערמונית וביופסיית ערמונית בהכוונת MRI (ביופסיית FUSION ערמונית)

בשנים האחרונות הפכה בדיקת ה-MRI לכלי נוסף המסייע בהערכה ואבחון סרטן הערמונית. רמת הדיוק הגבוהה של ה-MRI תסייע לנו בהחלטה על ביצוע ביופסיית ערמונית וכאשר יש נגע בערמונית, תכווין אות הביופסיה. ביופסיה בהכוונת MRI, תתבצע באמצעות מערכת ממוחשבת ייעודית אשר מבצעת אינטגרציה של צילומי ה-MRI ערמונית יחד עם תמונת הסונר אשר מבוצעת בזמן אמת, ובכך עוזרת להכווין את המחט בביופסיה ולשפר את דיוק הדגימה. ביופסיית FUSION מדויקת יותר, ומאבחנת יותר מקרי סרטן אגרסיבי. ניתן לבצע ביופסיית FUSION תחת הרדמה כללית או הרדמה מקומית, כך שהפעולה היא ללא כאבים. 

ד''ר איתי שגיא (צילום: יח''צ הרצליה מדיקל סנטר)
ד''ר איתי שגיא (צילום: יח''צ הרצליה מדיקל סנטר)

איך מטפלים בסרטן הערמונית? 

הטיפול בסרטן הערמונית תלוי בשלב המחלה ובדרגת הסיכון שלה, אשר נקבעים על סמך נתוני הגידול ובדיקות הדמיה. מטרות הטיפול בסרטן ערמונית ממוקם הן ריפוי המחלה תוך מזעור תופעות לוואי ושימור מירבי של התפקוד המיני ואיכות ההשתנה. הטיפולים הסטנדרטים הניתנים כיום לסרטן ערמונית ממוקם הם ניתוח ערמונית ברובוט וקרינה חיצונית. במחלה עם מעורבות מרוחקת (גרורות) נטפל באמצעות טיפול סיסטמי. יש שיקולים רבים לבחירה בטיפול בסרטן הערמונית ומומלץ להתייעץ עם אורולוג ועם אונקולוג אשר מומחים בטיפול בסרטן מסוג זה. בחלק מהמקרים, ניתן לבצע מעקב ולטפל במידה וישנה התקדמות של המחלה. 

לסיכום - מומלץ לכל גבר שחצה את גיל 50 לפנות לאורולוג לבדיקה. חשוב לציין כי מאז שהתחילו לבצע בדיקות סקר לסרטן הערמונית בשנות ה-90 התמותה מסרטן הערמונית ירדה למחצית ממה שהייתה לפני כן, כך שאבחון מוקדם מציל חיים.

הכותב הוא מומחה באורולוגיה אונקולוגית, רופא בכיר בבית החולים "מאיר" ומנתח בכיר ב"הרצליה מדיקל סנטר"