המוסד לבטיחות ולגיהות ערך לאחרונה סקירה מקיפה, וממנה עולה כי הסרטן התעסוקתי השכיח ביותר הוא סרטן ריאות, שנגרם מחשיפה לחומרים שונים, כולל תוצרי שריפת דיזל, מתכות, חומרי צבע, גז ראדון ונדפי ריתוך.

עוד עולה מהנתונים כי עובדים הנמצאים בסיכון לסרטן ריאות כתוצאה מעבודה בחומרים אלה או בסביבתם הם עובדי בניין ומחצבות, יצרני מוצרים מתכתיים, נהגי משאיות, צבעים בענף הבנייה ורתכים.

מדי שנה מתפרסמים נתונים עולמיים, שלפיהם אחוז מקרי הסרטן התעסוקתי מכלל מקרי הסרטן נמצא בטווח של בין 2% ל־10%. מבין גורמי המחלה התעסוקתית בולטים החומרים הכימיים. על פי הנתונים יותר מ־5% ממקרי המוות מסרטן בכל שנה מיוחסים לסרטן ממקור תעסוקתי.

על פי הנתונים של המוסד לבטיחות ולגיהות, עולה כי גורמי סיכון נוספים שגורמים לסרטן הם קרינה מייננת וקרינת השמש הקשורה בסרטן העור, השפה ובאזור העיניים. חשיפה לשמש שכיחה וגבוהה בעבודות בנייה, תחזוקת מבנים ועבודות חקלאות. בקרב מועסקים בעבודות אלה נמצאו שיעורי סרטן תעסוקתי גבוהים יחסית למקצועות אחרים.

חקלאים חשופים גם לחומרי הדברה, שחלקם ידועים או חשודים כמסרטנים. שכיחות בולטת של תחלואת סרטן תעסוקתי נצפית במדינות מערביות ואחרות גם בקרב כורים, יערנים, עובדי ניקיון ותחזוקה ועובדי שירותים החשופים לעשן תחבורתי.

עובדי אזבסט נפגעים בסרטן הצדר (מזותליומה) עקב חשיפה בעבודה מתמשכת עם החומר המסוכן. מדינות רבות אסרו שימוש באזבסט, אולם מקרים רבים של תחלואת סרטן מאזבסט ממשיכים להתגלות בכל שנה עקב חשיפה לחומר בעבר. קשר נמצא גם בין אזבסט לבין סרטן הגרון. גם שרברבים וחשמלאים הם בעלי סיכון לחלות במזותליומה.

עוד עולה מהסקירה כי קברנים המטפלים בגופות ששומרו בפורמלין נמצאים בסיכון גבוה לחלות בלוקמיה, וכי טייסים ונווטים חשופים ללקות במלנומה בשל קרינה קוסמית. בהקשר זה נערך לאחרונה מחקר באיסלנד, שגילה כי מדובר בשיעור של עד פי 25 יותר מאנשים העוסקים במקצועות אחרים.

מנכ''ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד''ר מיקי וינקלר (צילום: באדיבות המוסד לבטיחות ולגיהות)
מנכ''ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד''ר מיקי וינקלר (צילום: באדיבות המוסד לבטיחות ולגיהות)


"הערכות זהירות של צפי עתידי לסרטן תעסוקתי חוזות עלייה במקרי סרטן בקרב עובדי משמרות לילה, תובלה יבשתית, סוללי דרכים, צבעים, רתכים ואחרים", מדגישים במוסד לבטיחות ולגיהות, שם פועלים להגברת תודעת המעסיקים והעובדים לסכנות.

בין היתר מציעים במוסד דרכים לשמירה על סביבת עבודה בטוחה כגון אספקת עזרים להגנה מהשמש, תכנון נכון של שעות הפעילות, בקרה ומניעה של חשיפה למסרטנים וקרינה ככל האפשר בתהליכי עבודה, וביצוע ניטורים במקומות העבודה במטרה לאתר סכנות, הדרכות ומעקב רפואי לעובדים.

מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות ד"ר מיקי וינקלר הוסיף כי "אם יש ספק - אין ספק. חשוב לשמור על העובדים ועל סביבת עבודה בטוחה ככל הניתן מסכנות ומפגעי בטיחות. מנהלי עבודה ומנהלי מפעלים צריכים להתייחס לנתוני התחלואה האלה ברצינות רבה, לבדוק את מקומות העבודה ולפנות אלינו בכל הקשור לבטיחות ובריאות תעסוקתית לאבחון סיכונים".