מנכ"ל משרד האוצר הודיע היום (רביעי) למשרד הבריאות כי הוא מתנגד ליישום מתווה קיצור תורנויות המתמחים ברפואה, זאת חרף העובדה שההסכם המסדיר את הנושא כבר נחתם. האם משבר המתמחים יישאר ללא פתרון? מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש שוחח על כך עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף?" ב־103fm והגיב לדברים.

בפתח דבריו אמר: "יש היתר שאמור להיכנס לתוקף בעוד יומיים ולפיו שעות התורנויות של המתמחים בפריפריה צריכות להתקצר, אבל האוצר לא סיפק את התקציב ואת התקנים כדי לממש את זה ויש גם התנגדות של ההסתדרות הרפואית. אנחנו נחושים לבצע את המהלך הזה, בעינינו הוא חשוב מאוד, אבל אי אפשר לבצע את זה בלי כסף. אני מעריך שבסוף זה יסתדר, כי המדינה מחויבת להיתר שהיא בעצמה קבעה ושצריך לממש. היו דיונים ארוכים שבסופם לא הגיעו לסיכום כזה שכולם יכלו לחתום עליו, לא הצלחנו להגיע להבנות".

כשנשאל מי שולט בנושא, משרד הבריאות או משרד האוצר, השיב פרופסור אש: "אנחנו מאמינים שאנחנו שולטים ושצריך לעשות מה שאנחנו קבענו, כי זו הדרך הנכונה מהבחינה הרפואית והמקצועית. אבל כמובן שכמו כל דבר שתלוי בכסף - למשרד האוצר יש סיי בעניין. אנחנו חושבים שהכסף צריך להינתן וחלקו כבר ניתן, כדי שנוכל לממש את התקנים ולצאת לדרך. ביום שישי, אני מעריך שכלום כבר לא יקרה - מהבחינה המעשית, בשטח, אי אפשר לקצר את משך התורנויות. נצטרך להתמודד עם מצב בעייתי שבו יש היתר בתוקף, אבל אי אפשר לממש אותו".

אם איומים מצדם של רופאים, אמר: "אני חושב שאין סיבה לקום וללכת, אבל אין לי ספק שהם ייאבקו וזאת זכותם. עדיין לא צריך להגדיר את זה ככישלון כי בסוף זה יצא לפועל, אין לי ספק שזה יקרה, אנחנו נחושים שזה יקרה. אני לא חושב שלהתפטר היא הדרך הנכונה, לא עבורם ולא עבור מערכת הבריאות, יש דרכים אחרות והם יצטרכו לבחור איך הם יעשו זאת". 

עוד אמר: "בסוף, יש ממשלה אחת והיא צריכה להוציא לפועל את ההחלטות שלה, לכן פנינו למשרד ראש הממשלה כדי שיעשה סדר בתוך הדבר הזה. ראש הממשלה מתחיל עכשיו להיות מעורב, אבל אין לו ברירה - הוא יצטרך להיות מעורב הרבה יותר. צריך לקבל כממשלה החלטה שהולכים על המהלך הזה ופשוט לבצע אותו. בסיפור הזה, הכל זה סביב הכסף".



"אנו יוצאים למבצע התחסנות נגד הפוליו" 

בהמשך השיחה, התייחס פרופסור אש למצב תחלואת הקורונה במדינה והדגיש: "אתמול היו 15,000 מאומתים והעלייה שראינו בשבוע שעבר די נבלמה. מקדם ההדבקה נמצא בירידה והוא סביב 1.2, לאחר שהיה 1.4 - אנחנו רוצים שהוא ירד מתחת ל־1. הייתה עלייה במספר המאומתים, קרוב לוודאי בהקשר של פורים וכל מה שהיה סביבו, אבל אני מקווה שאנחנו בדרך לירידה. כרגע אני לא חושב שנדרשים צעדים כמו להחזיר את הבדיקות, אבל מסכות זה דבר חשוב מאוד וביקשנו להגביר את האכיפה בנושא - אני לא בטוח שזה קורה".

על התפרצות הפוליו אמר: "אנחנו נמצאים מול אתגר ויוצאים בתחילת השבוע למבצע התחסנות בירושלים - שם היה המרכז הבולט הראשון לנגיף. ניתן חיסון דרך הפה - 2 טיפות לכל הילד עד גיל 17 ולאחר מכן נמשיך למבצע ארצי".  

עריכה: דוד זבולוני / 103FM