בישראל יש כיום עשרות אלפי חולים בסוכרת נעורים (20% מהם ילדים), הנאבקים יום־יום למען איזון הסוכר בגופם. הם נאלצים לבדוק את עצמם מספר לא מבוטל של פעמים, ובכל פעם לנתב את כמות האינסולין אשר לה גופם זקוק באותו רגע.

בעשור האחרון פותחו מגוון טכנולוגיות, שנועדו לשפר את ההתמודדות של החולים עם הבדיקות הקבועות ועם הזרקת האינסולין לגוף. רובן טכנולוגיות טובות, שאכן שיפרו את חייהם של החולים, אבל אף אחת מהן לא הצליחה באמת לעזור לחולים להתאזן לגמרי.

לפני שלוש שנים פותח מוצר שנקרא "לבלב מלאכותי", או בשמו המקצועי G780. מדובר במוצר שמנתר את הסוכר בדם על ידי חיישן, והוא מסונכרן עם המשאבה המזריקה אינסולין. בינואר האחרון נכנס הלבלב המלאכותי לסל התרופות בישראל בהתוויה מצומצמת, כך שלא כולם רשאים לקבלו. כעת, בשל המצב, פונים החולים לציבור במטרה לגייס תרומות.

"אורי בת 17.5, והיא אובחנה עם סוכרת נעורים לפני ארבע וחצי שנים", משתפת גלית אנגל־לוינגר, תושבת ראשון לציון ואמה של אורי, ומוסיפה: "את המחלה של אורי גילינו במקרה לגמרי, בביקור במוקד רפואי בשל בעיה אחרת, שם הפנו אותנו לבית החולים. באותם ימים עברנו הדרכה מלאה כיצד להתנהל עם המחלה".

"למרות ההפתעה, אורי חזרה לאורח חייה הפעיל מאוד, תוך הקפדה יתרה על התזונה ועל הטיפול התרופתי. המשאבה שיש לה כיום מצפצפת ומתריעה במצב שבו יש חוסר איזון. זה יכול לקרות בכל מקום ובכל זמן, גם באמצע הלילה - מה שמאלץ אותנו להעיר אותה. לנהל את המחלה, משמעו לאבד את הספונטניות לתמיד, כי היא מחויבת לבדוק את עצמה בכל מצב. הלבלב המלאכותי החדש יודע לפתור לה את התלות. הוא ינטר את הסוכר שלה ויזרים אינסולין במדויק במידת הצורך. זה יכול לשנות לה לגמרי את החיים".

"היות שהלבלב המלאכותי אינו בסל התרופות לרוב החולים והעלויות שלו גבוהות, רבים מהחולים אינם זוכים לו", מסביר אור פורן, חולה סוכרת, יזם הייטק ומייסד פורום החולים.

לדבריו, "אנחנו מנהלים מאבק כבר שלוש שנים מאז שפותח הלבלב המלאכותי. העלות שלו עומדת על 19,500 שקל, ואנחנו מבקשים את עזרת הציבור לסייע לכל אותם חולים שפנו אלינו כדי לקבל סיוע בעניין".

לתרומות ניתן להיכנס לאתר: www.lavlav4all.org