מחלת הפוליו ממשיכה להתפשט בישראל לראשונה זה שמונה שנים, ואתמול ועדת הבריאות בכנסת דנה בנושא. הבוקר (שני) שוחח פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, עם ניסים משעל וענת דוידוב ב-103FM.

"אנחנו במצב שיש תיאור של ילדה אחת בירושלים לפני כחודש ויותר שהתגלה אצלה שיתוק ילדים בפוליו. אם יש ילד אחד שחלה בשיתוק, יש עוד מאות ילדים אחרים שנושאים בגופם את הנגיף ועוברים אותו בצורה קלה עד מחלה שפעתית, בעצם לא מיוחדת. אחד מתוך אלף מתבטא בשיתוק כך שנפיצות הנגיף הרבה יותר גבוהה מאשר אותה ילדה שלצערי חלתה", פתח פרופ' גרוסמן את דבריו.

בהמשך נשאל האם יש קשר בין ההתפרצות המחודשת לבין הקורונה: "זה לא מתחבר לקורונה, השאלה היא לא למה עכשיו. מחלת הילדים שכנגדן אנחנו מחסנים בטיפות החלב לא נכחדו מעולם הן תמיד נמצאות איפשהו ומחכות להזדמנות להתפרץ שוב. ברגע שהכיסוי החיסוני יורד מתחת לרף מסוים המחלה מתפרצת".

צחי גרוסמן (צילום: נועה גרוסמן)
צחי גרוסמן (צילום: נועה גרוסמן)

"החיסון הזה הוא חיסון שמצריך כיסוי חיסוני גבוה. בחיסוני טיפות החלב מדברים בד"כ על חיסונים שהכיסוי החיסוני צריך להיות 90 אחוז ומעלה כלומר ש90 אחוז מילדי ישראל יהיו מחוסנים כנגד מחלה מסוימת – זה מבטיח שהמחלה לא תתפרץ. בפוליו קורה מצב לא טוב שהכיסוי החיסוני נע בסביבות 80 אחוז בחלק לא קטן מאזורי הארץ, זה כיסוי לא טוב. כשהכיסוי הארצי יורד למספרים האלה מה שקורה הוא שהנגיף מחכה להזדמנות, הוא חי בתוכנו עדיין אמנם בשליטה רוב השנים, אבל אחת לכמה שנים וזוכרים את מה שקרה ב-2013 שוב נמצאו נגיפים בביוב. אמנם אז לשמחתנו לא היה מקרה קליני אבל הנגיף קיים", הוסיף.

על מבצע החיסונים המתוכנן אמר: "זו אמורה להיות פריסה של כל המדינה, של ילדים בגילי 0-17, משום שלהערכתנו זו קבוצת הגיל שבקרבה מסתובב הווירוס. בירושלים התגלו במקרים של בדיקות צואה בילדים בגלל המקרה שקרה שם לאחרונה גם בקרב מתגברים, נגיף בצואה. הילד מרגיש מצוין אבל הנגיף המסוכן נמצא בצואה שלו".

לבסוף התייחס לוויכוח הציבורי בנוגע לחיסונים: "זה כנראה יתחיל. בפוליו אחת הסיבות שאנו בבעיה עם החיסון הזה זה שזה חיסון עם יח"צ לא טובים. כבר שהוסיפו אותו לשגרה ב-2013 על רקע אותו אירוע ביוב שקרה דאז – ראינו שיש התנגדות לקבל אותו. יש חיסונים שנדבק להם שם של חיסון לא טוב, שאולי לא צריך אותו, והיום הרשתות החברתיות יודעות להעצים את הפחדים והפייק ניוז, כך שהמצב בהחלט מאתגר מאוד".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm