מחקר חדש שתוצאותיו הוצגו אתמול (יום א') בכנס הקרדיולוגיה הגדול בעולם (ACC) ובכתב העת היוקרתי JAMA מצא שמתן התרופה "פרלאונט" בפרק זמן של 24 שעות מרגע אירוע לבבי יכולה להפחית משמעותית את הסיכון לאירוע לבבי נוסף.

בישראל מתרחשים למעלה מ-20,000 אירועים לבבים מידיי שנה, ומחקרים רבים בעולם הוכיחו ש-1 מכל 5 אנשים שעברו התקף לב יאושפז שוב בבית החולים עם אירוע לבבי נוסף בתוך פרק זמן של פחות מחמש שנים. במרבית המקרים האירוע לבבי הנוסף עלול להיות מסוכן יותר וקטלני יותר. לכן בשנים האחרונות מנסים לפתח טיפולים שיכולים להפחית את הסיכון להישנות של אירוע לבבי נוסף ובכך להקטין את הסיכון לתמותה. 

במחקר חדש שתוצאותיו פורסמו אתמול בכנס הקרדיולוגיה החשוב בעולם, השתתפו כ-300 חולים שעברו התקף לב. כל החולים עברו בדיקות הדמיה ולאחר מכן קיבלו מינון יומי גבוה של סטטינים (טיפול שחוסמת את פעילות האנזים שמייצר כולסטרול). לאחר 24 שעות מאז האירוע הלבבי חולקו החולים לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה בנוסף לסטטינים גם את התרופה "פרלואנט" (שנמצאת בסל הבריאות בישראל) אחת לשבועיים, וקבוצה שנייה קיבלה תרופת דמה (פלסבו). 

לאחר 52 שבועות, כלל המטופלים עברו שוב בדיקות הדמיה והחוקרים ניתחו את ההבדלים בין שתי הקבוצות. התוצאות היו חסרות תקדים: בקרב הקבוצה שקיבלה "פרלואנט" הייתה ירידה משמעותית ברמות השומן שנמצא בדפנות העורכים (פלאק) ובהפחתה ברמות הכולסטרול בעורקים הכליליים (עורקים המספקים דם למערכת הלב). תוצאות אלו מעידות על הפחתה דרמטית בסיכון לאירוע לבבי נוסף לעומת החולים שקיבלו את תרופת הדמה (פלסבו).

"בעקבות מתן התרופה פרלואנט בנוסף לטיפול בסטטינים  לחולים בסמוך לאירוע הלבבי הוכיחה ירידה בסיכון לטרשת עורקים והפחתה של השומן שנמצא בדפנות העורקים לעומת חולים שקיבלו רק סטטינים" אמר פרופ' לורנץ ראבר מומחה לקרדיולוגיה ומנהל מעבדת הצנתורים בבית החולים האוניברסיטאי ברן בשוויץ שהוביל את המחקר.

פרלואנט היא תרופה מסוג מעכב PCSK9 שנועדה למנוע את ההתקשרות של החלבון לקולטנים של ה-LDL (הכולסטרול הרע) בכבד ובכך לסלק אותם מהדם ולהקטין את ערכי הכולסטרול בגוף. הטיפול נועד למנוע הישנות של אירועים לבבים, אשפוזים ותמותה.