בתקופת האביב, לקראת פסח, הטבע מתעורר משנת החורף הארוכה שעבר. מזג האוויר משתנה והופך לחמים יותר והימים לארוכים יותר, פקעות מלאות באבקנים המחכות להיבקע ולמלא את האוויר האביבי בחלקיקים קטנטנים הנישאים ברוח ונושאים את המטען הגנטי של כל צמח. בעוד שהתיאור הציורי של עונת האביב נשמע כמו לקוח מסרט טבע, עבור אנשים הסובלים מאלרגיות הוא מתאר יותר מכל את העונה ממנה הם סובלים- עונת האלרגיות. 

כעת, מתברר כי עונת האלרגיות קשורה גם בהחמרה של תופעה נוספת ממנה סובלים ישראלים רבים - מיגרנה. 

''מיגרנה למעשה היא מחלה הגורמת לכאבי ראש התקפיים קשים ויכולה לגרום לסבל משמעותי", מסבירה פרופ' שלומית יוסט, מנהלת היחידה לניורו-אונקולוגיה ורופאה בכירה במרפאת כאב ראש בבית החולים בילינסון. ''כאב הראש הזה מתאפיין פעמים רבות בכאב בחצי ראש בעל אופי פועם, מלווה ברגישות לאור, רעש, בחילות והקאות. זו חוויה לא נעימה הפוגעת באופן ממשי ביכולתו של האדם החולה לתפקד. לצערנו הרב שכיחות האנשים הסובלים ממיגרנה עומדת על כ-15%, כאשר הרוב המוחלט שסובלות ממנה הן נשים''. 

מיגרנה מושפעת מהמון גורמים כפי שמסבירה פרופ' יוסט. ''יש גורמים חיצוניים כמו לחץ, היעדר שעות שינה, התייבשות ותזונה לקויה הגורמים להחמרה בסימפטומים ובתדירות ההתקפים'' אומרת פרופ' יוסט ''אלא שגם אלרגיה פעילה יכולה כשלעצמה להעלות את מספר התקפי המיגרנה ולהחמיר אותם. באופן כללי הקשר בין מיגרנה לאלרגיה הוא מעניין מאוד כי ברוב המקרים חולי אלרגיה יסבלו ממיגרנה ולהיפך". 

''נראה כי ביכולתה של נזלת אלרגית להחמיר את המיגרנה משום שהיא מלווה בדלקת וגם מיגרנה כשלעצמה קשורה בתהליך דלקתי'' מסבירה פרופ' יוסט ''הגודש שנוצר באף משפיע על העצב הקרניאלי החמישי (הטריגמינלי) והופך לטריגר או זרז עבור התקף המיגרנה. נתון נוסף שיכול להסביר את הקשר הוא ששנת הלילה שלנו אינה טובה כאשר אנו סובלים מאלרגיה שאינה מטופלת וגם שינה גרועה כשלעצמה עלולה לגרום להחמרה, כך שיש פה מעין תגובת שרשרת שהופכת לכדור שלג''. 

ככל שאנו נחשפים יותר זמן למושא האלרגיה שלנו ולאלרגנים שלו כך יש יותר תופעות של נזלת אלרגית וגודש כתוצאה מהאלרגיה וכך גם נראה החמרה במיגרנה. משבר האקלים, הגורם בתורו להתארכות עונות המעבר ומשנה את התנהגות הצמחים המאביקים בתקופות שונות בשנה, הופך את הכל למאתגר יותר.

גם הסטרס המאפיין את תקופת האביב, ובמיוחד לקראת חג הפסח, עלול לגרום להחמרה קשה בתסמינים ''לא ברור לנו בדיוק איך מנגנון של הסטרס משפיע על המיגרנה אך זה ברור שכאשר האדם שרוי בלחץ נפשי יותר גדול כך שיעור המיגרנה עולה, זהו משהו שאנו רואים בירור וגם בשכיחות מאוד גבוהה''. 

החדשות הטובות הן שכיום ישנם טיפולים היעילים מאוד למיגרנה שניתן להשתמש בהם ''השוני היום הוא שאין צורך לקבל את הפגיעה באיכות החיים ובתפקוד היום יומי, הטיפולים כיום ממוקדים כנגד מנגנונים שזוהו כבעלי תרומה משמעותית להיווצרותה של המיגרנה'' מסבירה פרופ' יוסט '' הטיפולים במיגרנה מתחלקים לטיפולים אקוטיים ומניעתיים. טיפול אקוטי הינו טיפול בזמן הכאב עצמו על מנת להקל על הסבל. הטיפול האקוטי הינו במשככי כאב המוכרים לנו מכאבים במקומות אחרים כגון פרהצטמול ותרופת ממשפחת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים. לטיפול אקוטי ישנן תרופות ייעודיות למיגרנה כגון טריפטנים ותרופות שעובדת על מערכת הCGRP. 

טיפול מונע ניתן באופן קבוע ומשתמשים בו בד"כ בחולים בהם ישנה פגיעה משמעותית באיכות החיים למרות טיפול אקוטי מיטבי. למניעת מיגרנה משתמשים מתרופות להורדת לחץ דם (חוסמי בטא), תרופות נוגדות פרכוסים, תרופות נוגדות דיכאון. לאחרונה נכנסה קבוצה חדשה, טיפולים ביולוגיים המכילים נוגדנים לCGRP חלבון שמהווה נדבך משמעותי ביצרת מיגרנה.