אנשים רבים חוו על פניהם את מחלת האקנה סביב גיל ההתבגרות או מאוחר יותר. המחלה המציקה, המכסה חלקים קטנים או נרחבים מהפנים (ולפעמים גם מהצוואר, מהגב ומבית החזה) בפצעונים מוגלתיים, כואבים ולעיתים גם דלקתיים, לא רק שפוגעת במראה ובדימוי העצמי, אלא גם משאירה אחריה פעמים רבות צלקות בגדלים ועומקים שונים הנפרשות במקומות שבהם היו פצעים דלקתיים, חיידקים וסתימה בבלוטות החלב.

למרבה המזל, הצלקות הן ברות טיפול וניתן לשפר את המראה העור המצולק. במאמר נפרט מהן שיטות הטיפול הקיימות לתופעה, מהו ההליך שהן מצריכות ולאילו מצבים הן מתאימות.

פילינג
פילינג עמוק הוא השיטה המסורתית והוותיקה לטיפול באקנה, שיטה שהייתה בעבר הפתרון היחיד לתופעה. בעוד שצלקות מעטות ושטחיות מטופלות בפילינג שטחי בלבד, צלקות עמוקות דורשות טיפול בפילינג כימי חזק במיוחד, הדורש הרדמה (חלקית או מלאה) ותנאי חדר ניתוח. הטיפול מאפשר לעור להתקלף, ולהצמיח במקומו עור חדש, חלק ובריא. החיסרון הגדול הוא תהליך ההחלמה, שעלול לארוך חודשים, ובמהלכו העור משנה את צבעו לאדמדם ומפתח רגישות גבוהה לשמש.
 
למי מתאים?: לבעלי גוון עור בהיר. בעלי עור כהה יכולים לסבול לאחר טיפול זה מכתמי פיגמנטציה.

תכשירים על בסיס חומצה רטינואית 
הפיברובלסטים, תאים בעלי תפקיד חשוב בייצור הרקמה, קולטים ומושפעים מחומצה רטינואית (נגזרת של ויטמין A) המעכבת פירוק קולגן- תהליך שגורם להגברת הייצור של רקמות החיבור בעור. קיימות משחות (המחייבות מרשם רופא) המכילות מינון נמוך מהחומצה, אשר עוצמתית גם במריחת שכבה דקה ומביאות לתוצאות תוך זמן קצר.

למי מתאים?: למי שלא מעוניין בהליך כירורגי או פולשני

משחות רטינול
משחות ותכשירים רבים בשוק מבוססים על רטינול- מבנה זעיר ביותר של ויטמין A, החודר לשכבות העור העליונות בדומה לחומצה הרטינואית. למרות זאת, הוא פחות עוצמתי ויעיל, ולכן זמין ללא מרשם רופא. 

למי מתאים?: לאנשים שמעוניינים להימנע מתופעות לוואי ומשימוש בתכשירים עוצמתיים.

חומרי מילוי
פתרון פופולרי ביותר הוא הזרקת חומרי מילוי, דוגמת חומצה היאלרונית, שנהיה נפוץ במיוחד בתחום האסתטיקה של הפנים, בתהליכים דומים כמו מילוי קמטים ועיבוי שפתיים. הטיפול, המבוצע בקליניקות שונות, גורם ל"מילוי" הבורות והחטטים בפנים. החומרים מוזרקים מתחת לרקמות, דבר שיוצר נפח באזור ומטשטש את המראה הקודם. את התוצאות ניתן לראות מייד, ללא כל צורך בתקופת החלמה, אך חשוב לחזור על הטיפול מדי תקופה, שכן החומר מתפוגג לאחר זמן מסוים ומשאיר אחריו את הצלקות כפי שהיו.

למי מתאים?: לאנשים שמעוניינים בתוצאה מהירה שאין צורך להחלים ממנה ולבעלי צלקות עמוקות במיוחד.

לייזר
בכוחה של טכנולוגיית הלייזר לטפל במצבים רפואיים שונים, ביניהם גם בצלקות. הלייזר מבצע פציעות צפופות ומבוקרות, בגודל מיקרוסקופי, דבר שמושך לאזור חומרי ריפוי רבים וגורם לייצור קולגן (חלבון משמעותי במבנה העור), שמעודד חידוש של העור. הטיפול כרוך בצריבה קלה ובתקופת החלמה של כמה ימים, במהלכן העור הישן מתייבש ומתקלף, ושכבה חדשה ובריאה מופיעה.

למי מתאים?: טכנולוגיית הלייזר מתאימה לכל סוג של עור, כהה או בהיר.

דרמרולר
זהו טיפול רפואי הפועל באופן דומה לטיפול הלייזר- בעזרת מכשיר הדרמרולר, העשוי מחטים דקיקות, מתבצעים חתכים קטנים וצפופים ברקמת הדרמיס. כמו בלייזר, גם כאן מתרחשים תהליכי בנייה ושיקום מחודשים הכוללים את ייצור הקולגן. הטיפול מתבצע במרפאות ייעודיות תחת הרדמה מקומית, ודורש מספר ימי החלמה שבמהלכם משתנה גוון העור. נדרש לחזור עליו כל תקופה לשימור התוצאות.

למי מתאים?: לכל מי שמוכן להתמיד בהליך ולשמור על העור לאחר הטיפול עם משחות ייעודיות.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד.