הזמר והמלחין שלמה גרוניך עמד היום (רביעי) במוקד סערה ציבורית בעקבות ההתבטאות הגזענית שלו אתמול בהופעה בפסטיבל עין גב. לאחר שספג הבוקר ביקורות רבות מפוליטיקאים ואמנים, משפחתו של גרוניך חשפה כי הוא סובל מדמנציה, ולטענתם חלה הידרדרות במצבו לאחרונה והוא אינו שולט בכל מה שהוא אומר.

בעקבות העניין הציבורי הרב במחלה, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, פרופ' חגי לוין, פרסם בחשבון הטוויטר שלו מדריך מטעם משרד הבריאות המגדיר מהי דמנציה.

"דמנציה (קיהיון) מאופיינת בירידה משמעותית בתפקודים הקוגניטיביים (יכולות החשיבה) של אדם. מחלת הדמנציה פוגעת באופן הדרגתי בזיכרון, ביכולת החשיבה, בהתמצאות בזמן ובמרחב וביכולת לזהות אנשים וחפצים ועקב כך חלה ירידה הדרגתית גם ביכולת לבצע פעילויות יומיומיות ולתקשר עם הסביבה. כחלק ממהלך המחלה סובל החולה מתופעות של בלבול, רוגז, חשדנות ואף התקפי אלימות. עם הזמן, בנוסף לפגיעה הקוגניטיבית, מתרחשת גם פגיעה ביכולות הפיזיות. דמנציה מהווה את אחד הגורמים העיקריים למוגבלות בקרב קשישים ונחשבת לאחת המחלות הקשות לאדם, לבני משפחתו ולחברה", נכתב במדריך.

עוד נכתב כי "שכיחות מחלת הדמנציה נאמדת בכ-10% מבני 65 ומעלה. השכיחות עולה עם הגיל מכ-5% בגילאי 65 - 74 ועד כ-30% בגיל 85 ומעלה. לעיתים נדירות המחלה מתגלה בגילאים צעירים יותר (מתחת לגיל 60). כיום בישראל, מספר החולים בדמנציה נאמד בכ-100,000. בשנים הקרובות, עם הזדקנות האוכלוסייה בישראל, מספר הסובלים מדמנציה צפוי לעלות במידה רבה. לפי סקר שנערך בכל קופות החולים על ידי המכון לבקרה על מחלות כרוניות ומשרד הבריאות על נתוני 2016 שכיחות דמנציה נאמדת על 6.4% או כ66,000 אנשים. בהינתן שיש תת דיווח של 25% - 50% ההארעות של דמנציה נאמדת על כ-100,000 אנשים. ההארעות מתחת לגיל 75 נאמדת על 2%".

לאור האופי ההדרגתי של ההידרדרות בדמנציה, נהוג לחלק את המחלה למספר שלבים:

  • דמנציה קלה: מאופיינת בתפקוד עצמאי למדי. שלב זה נמשך בין שנתיים לארבע שנים, כאשר הסימפטומים נראים כהזדקנות סטנדרטית: פגיעה קלה בזיכרון (קושי בשליפת מילים, הנחת חפצים שלא במקום וכדומה), פגיעה בביצוע מטלות מורכבות ושינויים במצב הרוח (בלבול, נטייה לדיכאון ולתוקפנות ועוד). 
  • דמנציה בינונית: שלב הביניים הוא הארוך ביותר, נמשך בין שנתיים לעשר שנים ומאופיין בהחמרה באובדן הזיכרון לטווח קצר, קושי במעקב אחר שיחות ובקבלת החלטות, הפרעות בשינה, חשדנות, מחשבות שווא ולעיתים גם הזיות ושוטטות.
  • דמנציה חריפה: שלב זה מאופיין בבעיות משמעותיות בתקשורת. אובדן זיכרון משמעותי עד כדי קושי בזיהוי בני משפחה, אדישות חוסר יכולת מוחלט לתפקד עצמאית. שלב זה נמשך בין שנה לשלוש שנים.