אם אתם חובבי שוקולד ומתוקים, הסיפור הזה הוא בשבילכם. בבדיקה שגרתית שנערכה במפעל של "עלית" התגלו מספר דגימות של חיידק הסלמונלה. כמה מהמוצרים שרובנו צורכים מדי יום, מחטיפי פסק זמן ועד פירכיות מצופות שוקולד, עומדים להיעלם מהמדפים לתקופה הקרובה, מה שגרם לנו לשאול – למה? מה הוא אותו החיידק שכולם כל כך מפחדים ממנו? 

מפסק זמן ועד אגוזי: המוצרים שכולנו אוהבים ייעלמו זמנית מהמדף בקרוב | הרשימה המלאה

אז נתחיל מההסבר השטוח: חיידק הסלמונלה יכול להכות בבני אדם ובעלי חיים כאחד, וכתוצאה ממנו נגרמת מחלת הסלמונלוזיס, היוצרת בדרך כלל דלקת בדרכי העיכול. מכל סוגי הסלמונלה המצויים בטבע, רק כ-10 אחוזים מתוכם יכולים לפגוע בבני אדם, ביניהם זן W775 senftenberg S העמיד פי 10-20 לחום ועלול להימצא במוצרי חלב מפוסטר. 

מוצרי שטראוס החשודים כנגועים בסלמונלה (צילום: שטראוס)
מוצרי שטראוס החשודים כנגועים בסלמונלה (צילום: שטראוס)

לרוב חיידק הסלמונלה הפוגע בבני אדם עלול לעבור בין אנשים דרך צריכה של מים נגועים או מגע עם צואה, והרבה פחות באמצעות מזון. המזונות העיקריים שכן עלולים לגרום להפצת החיידק הם חלק לא מפוסטר או כל מזון אחר המזוהם על ידי הפרשות של אנשים שנושאים את החיידק בגופם. 

במידה ונדבקתם בחיידק, תוכלו לאבחן את התחושה באמצעות הסימנים הקליניים של המחלה הכוללים: שלשולים, כאבי בטן מלווים בהתכווצויות, חום גבוה, כאבי ראש, בחילות והקאות. עם כל אלו לא מבהילים אתכם, דעו שלעיתים רחוקות עלולות להתקיים תופעות חמורות יותר כמו אלח דם (ספטיצמיה) שמעמיד את הנשא בסכנת מוות, במיוחד בקרב ילדים. 

התפתחות החיידק בגוף האדם, להבדיל מחיידקי מעיים אחרים, היא איטית יותר ועלולה להימשך בין 6 ל-72 שעות ובממוצע בין 12 ל-32 שעות עד להופעת התסמינים. כמו כן, די כמות מינימלית של החיידק העומדת על 000,10 על מנת למצוא את סימני המחלה. 

על פי נתוני משרד הבריאות, בישראל המחלה מופיעה בעיקר בילדים מגיל 0 עד 5, בזקנים ובאנשים שהמערכת החיסונית שלהם אינה תקינה. כדי להימנע מהתפשטות החיידק, כדאי למנוע את המגע בין חומר הגלם המזוהם לבין מזון שעבר טיפול בחום המשמיד את החיידקים. למשל, שמירת טמפרטורה נמוכה מ- 5 מעלות צלסיוס מונעת התפתחות חיידקים.