כששומעים גלי חום, המחשבה הראשונה שעולה היא "גיל המעבר", אבל המציאות מוכיחה לנו שהתופעה המתסכלת והבלתי נעימה הזאת יכולה להופיע בכל גיל וגם אצל גברים. הסיבות להופעת גלי חום שונות ומגוונות וכוללות בין היתר עלייה במשקל, תפקוד לקוי של בלוטת התריס,
סטרס וירידה ברמות האסטרוגן/טסטוסטרון בנשים ובגברים.

כדי שנוכל להתאים את הטיפול לגלי החום, ובדרך כלל כמענה כולל לבעיות נוספות, אם אלו תסמיני גיל המעבר, אם בעיית משקל ועוד, נבצע תחילה תשאול מקיף למטופל/ת על פי הרפואה הסינית, בו נברר מתי החלו גלי החום, מתי הם מחמירים, האם יש קשר למזון, לשינה, למתח או לחץ ועוד. ברוב המקרים נמשיך לביצוע אבחון דופק ואבחון לשון הייחודיים לרפואה הסינית, ולאחר פעולות אלו נוכל להציע אבחון מדויק יותר של מקור הבעיה על פי הרפואה הסינית, שממנו נגזור את דרך הטיפול.

באופן כללי ניתן לומר כי רוב הטיפולים יכללו שילוב של המרכיבים הבאים: דיקור סיני, פורמולות צמחי מרפא מותאמות אישית וכן המלצות תזונה בראי הרפואה הסינית. 

ברפואה הסינית מצבים של חום וקור מקושרים ליין ויאנג, שני הניגודים שמשלימים אחד את השני. החום הוא מקור יאנגי, כשהוא נמצא בעודף כמעט באופן אוטומטי אנחנו נוכל לקשר זאת לחוסר של היין, או לחום עודף אמיתי. 

האשמים העיקריים: הכבד, הטחול והכליות

הסוד ברפואה הסינית הוא לאבחן אילו איברים פנימיים לא מתפקדים כראוי וגורמים לחוסר איזון ואז למקד את הטיפול בהם. האיברים הפנימיים כמו הכבד למשל מזרימים דם וצ'י (אנרגיה) כל הזמן במקצב מסוים, חוסר הרמוניה בגוף עלול לפגוע באותו מקצב ואז לגרום להצטברות של חום. 

גם עודף אכילת מזון חם ומטוגן עלול להחדיר לגוף כמות גדולה של חום ולחות איתם הטחול שעל פי הרפואה הסינית אחראי לתפעול הצ'י, יתקשה להתמודד ואז נראה גם הצטברות של חום ולחות.

עבודת יתר, ספורט מוגזם ומעל הכל דאגת יתר (מכירים אנשים שלא מפסיקים לדאוג בגלל כל דבר?), יפגעו בין השאר באנרגיית הכליות, אותה אנרגיה שאחראית על התנועה בגוף. הפגיעה באנרגיית הכליות תוביל להצטברות של חום "ריק" אשר יופיע בעיקר בשעות הערב (שעות היין על פי הסיניים). זהו מצב של חום ריק או מדומה האופייני לתסמיני גיל המעבר בו אנרגיית הכליות נחלשת.

הרפואה הסינית יכולה להתמודד בצורה מועילה עם כל סוגי גלי החום, את זה עושים בסדרה של מפגשי טיפולי דיקור על גבי המרידיאנים (ערוצי האנרגיה בגוף) המקושרים לאיברים שהביאו לגלי החום על פי האבחון. התאמה של מזון מקרר או מזון מאזן – שנותן יותר יאנג או יין על פי הצורך וכן צמחי מרפא כמו קוהוש שחור לדוגמה, יעזרו גם הם להשלים את הטיפול במרפאה גם בבית. 

חשוב לציין כי אם מתחילים גלי חום יש להתייעץ עם רופא המשפחה ובמקביל ניתן לגשת לקבל מענה גם ממטפל מוסמך ברפואה סינית. 

הכותב הוא רכז תחום רפאה סינית בכללית רפואה משלימה