לאחרונה פורסמו בכתב העת PharmacoEconomics תוצאות מחקר שנערך על ידי כלכלני בריאות המתמחים במערכת הבריאות הבריטית (NHS), בשיתוף אורתופדים בריטים המומחים בטיפולי ברך. 

שירותי הבריאות בבריטניה בוחנים מה תהיה העלות הנוספת למערכת פר חולה אם יתווסף מוצר מסוים לסל - במקרה זה, שתל ה- ®NUsurface - לעומת העלייה במדד איכות החיים נוכח הטיפול החדש. העלות נבחנת על פי מסלול הטיפול של החולה מרגע תחילת הטיפול ובחישוב סטטיסטי עד סוף חייו (עלות ניתוח, שיקום, פיזיותרפיה, תרופות וכדומה). התועלת מחושבת על פי מדד QALY המקובל בענף, אשר מבוסס על שאלון EQ5D - שאלון הבוחן את יכולת התפקוד העצמאית של אדם ואת איכות חייו לפני ואחרי טיפולים שונים.

מתודולוגיה
במסגרת המחקר נעשה שימוש במדד  QALY לבחינה כמותית של העלייה בדרגת איכות החיים לאחר השתלת שתל המניסקוס המלאכותי ®NUsurface, בהשוואה לטיפולים חלופיים בקבוצת הביקורת: חולים במצב דומה שלא טופלו בעזרת השתל החדש (בין אם עברו טיפולים שמרניים שאינם ניתוחיים כגון זריקות, פיזיותרפיה והידרותרפיה וכו') או טיפולים ניתוחיים שלא כללו את השתלת שתל ה-®NUsurface, כגון ניתוח החלפה חלקית או מלאה של מפרק הברך).

שתל המניסקוס המלאכותי ה-®NUsurface של אקטיב אימפלנטס- אפקטיבי יותר (צילום: באדיבות אקטיב אימפלנטס)
שתל המניסקוס המלאכותי ה-®NUsurface של אקטיב אימפלנטס- אפקטיבי יותר (צילום: באדיבות אקטיב אימפלנטס)

תוצאות 
מערכת הבריאות הבריטית הגדירה תקן: אם עלות של עד 20 אלף ליש"ט מביאה תועלת של שיפור 1 במדד QALY, היא תהיה מוכנה לשקול השתתפות בפרוטוקול הטיפול. תוצאות המחקר מראות כי העלות להשתלת  ®NUsurface עומדת על 6,500 ליש"ט ומביאה תועלת של שיפור של 1.3 במדד. לפיכך, החלפה של המניסקוס הפנימי (מדיאלי) בשתל ה-NUsurface צפויה להיחשב כמשתלמת בהשוואה לטיפולים המקובלים היום. 

מסקנה
בהשוואה לכלל הטיפולים המקובלים כיום, החלפת מניסקוס מדיאלי בשתל ה-®NUsurface צפויה להיחשב למשתלמת מבחינת עלות-תועלת עבור שירותי הבריאות הבריטיים. 

לפרטים נוספים: חיים בקר | 054-255-7118

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.