האם קיימת מגמה חדשה שבה ישראלים וישראליות מעדיפים מגדרית מטפלות נשים על מטפלים גברים? ייתכן שריבוי הפרסומים על מטפלים גברים שניצלו את סמכותם נגד המטופלות שלהם השפיע על נשים לפנות דווקא למטפלות?

מניתוח נתונים שנאספו על ידי SomeBuddy, סטארטאפ המבצע התאמה בין מטפל למטופל מעולמות הנפש והרגש, ניכר ששנת 2022 היא שנה של נשים. ביחס לשנת 2021 בחיפוש מטפלים, מדווחים ב־SomeBuddy על גידול של 17% בהעדפה למטפלות, ו25% פיחות בחיפוש מטפלים גברים. הישראלים מעדיפים מטפלות נשים (46% מהפניות).

עוד עולה כי הביקוש הגדול ביותר לטיפול נפשי או רגשי הוא באזור גוש דן (כ־30% מסך המחפשים אחר אנשי מקצוע). בנוסף עולה כי רוב מבקשי הסיוע הנפשי הם בגילאי 18־33 שנים (42%).

עם התפרצות מגיפת הקורונה והסגרים המרובים שהשאירו את הישראלים סגורים בבית, עלתה הדרישה לטיפול רגשי ונפשי. לפי הנתונים, העלייה בביקוש באזור תל אביב והסביבה באה על חשבון הביקוש באזור ירושלים, כשהמטופל הממוצע נכון לשלם עד 400 שקל לטיפול. מדובר בעליית תקציב משמעותית בשנת 2022 בהשוואה לשנה הקודמת.

"כנראה המצוקה בקהילה עושה את שלה", מסבירות מיכל יערון וד"ר שלי זיתוני, יוזמות SomeBuddy. "אנשים כבר לא מסוגלים לחכות חודשים ארוכים למטפל שהם מופנים אליו דרך קופות החולים, מה גם שברוב המקרים קיימת אי־התאמה פרסונלית או מקצועית בין המטפל למטופל, והדבר גורר עיכובים נוספים של זמינות מטפלים בקהילה, בזבוז משאבים כלכליים של המטופל וחוסר אמון בתהליך.

"המגמה היא ברורה, אנשים יעדיפו לחכות עוד קצת, לבצע התאמה ולחפש את האדם הנכון עבורם למשימה. ממש כמו בחירת הזיווג באפליקציית היכרויות או סינון המלון המתאים בבוקינג, להבדיל כמובן".

מציאת המטפל המתאים הפך להיות השיקול העיקרי של אדם המחפש את איש המקצוע הנדרש כמענה לאתגר שאיתו הוא מתמודד.
"אנשים מבינים שאין להם זמן מיותר או כסף כדי להשקיע במקום הלא נכון, והשנים האחרונות של הקורונה תרמו להבנה שטיפול נפשי או רגשי הם לא עניין לחכות איתו. הוא משפיע לא רק עלינו, אלא גם על הסביבה שלנו ועל העתיד שלנו ולכן ישנה עלייה חדה במודעות לחשיבות איתור איש המקצוע הנכון למשימה הנדרשת, וכבר לא מקלים בכך ראש".