בתקופה הזאת, שינויים בחוש הטעם יכולים להיות דבר מבהיל למדי. לכן, כשעמית פרץ התחיל להרגיש שינויים כאלו, אימו אורלי כבר החלה לדאוג מאוד. "חוש הטעם לא היה חד. בהתחלה חשבנו שמדובר בקורונה עד שבערב התווסף עוד פרט. העין לא נסגרה עד הסוף והחיוך הופיע רק בצד ימין".

בדיקה מעמיקה שעבר עמית במיון בבית חולים שללה כי מדובר בקורונה, אם כי הבשורה בפי הרופאים לא הייתה מעודדת במיוחד. הם קבעו שמדובר בשיתוק בעצב הפנים (פציאליס), תופעה מסתורית שיכולה להיגרם מסיבות שונות לרבות זיהום, חבלה או אפילו גידול. עם זאת, ברוב המקרים, כ-75%, המקור לשיתוק אינו ידוע. מצב כזה נקרא "שיתוק על שם בל" (Bell's palsy) וזה בדיוק האבחון שניתן לעמית.

לצד ההשלכות האסתטיות הברורות של המצב, הוא גם גורם לשורה של בעיות לא סימפטיות אחרות. מי שסובלים ממנו חווים גם קשיים בדיבור, עיניים דומעות ורגישות מוגרת לאור ולחום. בנוסף, השיתוק גורם לאזור הפגוע להרגיש "קר" ומשונה.

אורלי, ששמעה לראשונה בחייה על המצב המשונה בחדר המיון, רצתה לעורר את המודעות של הורים נוספים אליו. זה מה שהוביל אותה לכתוב פוסט בפייסבוק על האירועים שעברה עם בנה. את הפוסט, למרבה המזל, ראתה אודליה, עובדת ב"כללית רפואה משלימה", שמכירה את התופעה והמליצה על טיפול בדיקור שיכול להיטיב איתה.

עוקרים את הבעיה מהשורש

לשיתוק בעצב הפנים אין באמת תרופה או טיפול רפואי מוכח. כל מה שניתן לעשות במצב כזה הוא לספק טיפול תומך בסימפטומים. הטיפול הרפואי יכול לכלול שימוש בטיפות עיניים לטיפול ביובש וסטרואידים שעשויים לקצר את ההחלמה. לצד זאת, גם טיפולים משלימים מהרפואה הסינית עשויים לתמוך בטיפול הרפואי ולהאיץ את הריפוי.

"כל הרעיון ברפואה הסינית הוא לשפר את זרימת הדם בגוף כדי לסייע להחלמה משורה של בעיות רפואיות", מסבירה שירי אלוש, מטפלת מוסמכת שהייתה הראשונה להעניק טיפול לעמית. "גם ברפואה המערבית וגם ברפואה הסינית מסכימים שכשעצב נפגע – חשוב לעבוד עליו כמה שיותר מהר כדי לעזור לו לחזור לעצמו עם כמה שפחות סיבוכים".

השיפור הזה מושג בין היתר בעזרת דיקור, שהוכח כגורם שיכול לשפר את זרימת הדם. הטיפול כולל גם דברים נוספים שבתורם יכולים לחזק את הבריאות הגופנית והנפשית. "לצד הטיפול בסימפטום שהוא השיתוק, אנחנו תמיד בוחנים היבטים נוספים בבריאות כדי למצוא את הסיבה העמוקה יותר שאולי גרמה לו ולטפל בה מהשורש. כדי לעשות את זה אנחנו משתמשים בכלים שונים במטרה לחזק את כלי הדם עצמם ולאפשר סירקולציה טובה יותר של הדם והצ'י (האנרגיה) בגוף".

את זה עושים בין היתר באמצעות צמחי מרפא, שיפור התזונה וגם "שיעורי בית" שמבצעים לבד כדי להעצים את הריפוי. "עמית לדוגמה קיבל תרגילים שכוללים הזזה של שרירי הפה והעיניים וכן עיסויים עדינים בפנים שעוזרים לחזק את השריר ולשפר את זרימת הדם", מספרת שירי.

מטרה נוספת בטיפולים: להוריד את מפלס הלחץ

לצד שירי אלוש, גם המטפל אמיר לוי העניק לעמית טיפול בדיקור כדי לספק חיזוק נוסף למאמצי ההחלמה. לוי מדגיש שהזרמת הדם לאזור העצב המשותק נחשבת חיונית ביותר לשיפור המצב – אך תוך כדי הטיפולים מקדישים תשומת לב רבה גם להיבטים אחרים. לדבריו: "חשוב להבין ששיתוק בפנים טומן בחובו גם המון לחץ ומתחים – בייחוד לילדים, והם בתורם משפיעים גם על ההחלמה. לכן, בטיפול שמים דגש גם על הרגעה והפגת לחצים".

בנוסף, אמיר מדגיש כמה חשוב לקבל טיפול בשלב מוקדם כלל הניתן לאחר האבחון: "אנחנו רואים בצורה חד משמעית שככל שאנשים בכל גיל פונים לטיפול קרוב יותר למועד הופעת הבעיה, כך ההחלמה תהיה מהירה יותר והתוצאות יהיו טובות יותר".

אורלי, אימו של עמית, מדגישה בעצמה בדיוק עד כמה הטיפול השפיע על בנה: "בזכות טיפולי הדיקור שעשינו בזמן אמת, עמית חזר לעצמו מהר מאוד. כבר בטיפול השישי (לאחר כשלושה שבועות), עמית התחיל להרגיש זרימת דם וחום ללחי ומאז בכל טיפול היה יותר ויותר שיפור".

ועכשיו, כשהסיפור הלא נעים מאחוריהם, לאם אורלי יש מסר שהיא רוצה שעוד הורים יקראו: "חשוב לי מאוד לומר שטיפול בזמן הוא חשוב מאוד", סיכמה.