כיוון שכך, באופן טבעי האבחנה בסרטן הלבלב מלווה לעיתים קרובות בתחושות קשות מצד המטופל ובחוסר וודאות בנוגע לעתיד לבוא ולצפי הרפואי (הפרוגנוזה).

לצד נתונים אלו, בזכות מחקרים חדשניים שנערכו בשנים האחרונות כיום קיימות אפשרויות טיפול מגוונות ורבות יותר מבעבר, שעשויות לסייע בהארכת חיי המטופלים ובשיפור איכות החיים.

מדוע סרטן הלבלב שונה מסוגי סרטן אחרים?
בדומה לסרטנים רבים אחרים, גם סרטן הלבלב מאופיין בחלוקה חסרת שליטה של תאים ממאירים, המובילה להתפתחות "גוש" שהולך וגדל, הפוגע בתפקוד איברים סמוכים ובשלבים מתקדמים אף עלול לשלוח גרורות לאיברי הגוף השונים.
 
אצל חלק גדול מהחולי במחלת הסרטן, המחלה תאובחן לפני שהסרטן שלח גרורות ופגע במערכות הגוף השונות. במקרים אלו הטיפול יתמקד בניתוח להסרת הגידול ובריפוי המטופל.
 
בשונה מסרטנים אחרים, במרבית המקרים סרטן הלבלב בשלביו המוקדמים אינו מלווה בתסמינים (א-סימפטומטי), ולכן מאובחן בשלב מתקדם, לאחר שהגידול שלח גרורות ופגע באיברים נוספים.
 
בשלב זה, הנקרא "סרטן לבלב שלב 4", לא ניתן לבצע ניתוח להסרת הגידול, והטיפול מתמקד בשליטה על הגידול הראשי ועל הגרורות שנשלחו ובהקלה על תסמיני המטופל.

איך מטפלים בסרטן לבלב?
הטיפול בסרטן לבלב דורש התערבות של צוות רפואי ממספר תחומים, ביניהם אונקולוגיה, גסטרולוגיה ועוד. לעיתים יש צורך באנשי מקצוע נוספים, כמו פיזיותרפיסטים, תזונאים, מטפלים רגשיים וצוות סיעודי.

מכיוון שבמרבית המקרים סרטן הלבלב מאובחן בשלב מאוחר שאינו מאפשר ניתוח והוצאה של הגידול, הטיפול מתמקד בשיפור איכות החיים ובהארכתם עד כמה שניתן.

פרוטוקול הטיפול משתנה בהתאם לפרמטרים רבים, כמו נוכחות גרורות ומיקומן, היסטוריה רפואית רלוונטית, גנטיקת הגידול ועוד. מרבית הפרוטוקולים כוללים שילוב של ניתוח (במידה והגידול אובחן לפני ששלח גרורות) וטיפול תרופתי סיסטמי, כמו כימותרפיה.

אפשרות טיפול נוספת היא ביצוע בדיקת התאמה לטיפול מותאם אישית, כגון טיפול ביולוגי (טיפול מוכוון מטרה), אימונותרפיה וכימותרפיה שמותאמת לגנטיקת הגידול.

מהו טיפול מותאם אישית?
בעוד שלרוב המטופלים תוצע כימותרפיה המיועדת לטיפול בסרטן לבלב כחלק מהפרוטוקול הטיפולי הקלאסי, כיום יכולים המטופלים לבחור לבצע בדיקת התאמה לטיפולים נוספים, שנמצאו יעילים ובטוחים עבור קבוצות מסוימות של חולי סרטן לבלב.

בדיקת ההתאמה הראשונית נועדה לוודא שהמטופל אכן מתאים לקבלת טיפולים אלו, וכוללת תשאול רפואי מקיף ובירור נרחב לגבי האבחנה ומחלות הרקע במידה ויש. במידה והמטופל נמצא מתאים, תבוצע בדיקה גנטית פשוטה לתאי הגידול. 

באמצעות תוצאות הבדיקה, ניתן יהיה להתאים את הטיפול התרופתי לשינויים המולקולרים הספציפיים של הגידול שממנו סובל המטופל, ובכך להגדיל את יעילות הטיפול התרופתי ולצמצם משמעותית את תופעות הלוואי הקשות של הטיפול הכימותרפי.

בדיקות גנטית לגידולי לבלב הוא תחום צעיר, אשר מתפתח כל העת ועדיין נמצא במחקר. 
הטיפולים המוצעים נמצאו מתאימים למטופלים בעלי מוטציות גנטיות ספציפית בתאי הגידול, ולכן טיפולים אלו לא מתאימים לכל מטופל. 

עם זאת, במידה ונמצאה מוטציה שלה קיים טיפול, התוצאה יכולה לאפשר התאמה מקסימלית של טיפול תרופתי סיסטמי ולתת תמונה רחבה יותר בנוגע לאפשרויות המצויות בידי המטופל בעת קבלת ההחלטה בנוגע להמשך הטיפול.

אילו סוגי טיפולים מותאמים אישית קיימים?

  • כימותרפיה: כימותרפיה היא שם כולל למשפחת תרופות הניתנות במטרה לפגוע ולהרוג את תאי הסרטן המצויים בגוף. כימותרפיה אינה מסוגלת להבדיל בין תאי הגוף הבריאים לבין תאי הסרטן, ופוגעת באופן מערכתי בתאי הגוף השונים. כיוון שכך, טיפול כימותרפי מאופיין בפרופיל תופעות לוואי נרחב וקשה, כמו נשירת השיער, פגיעה במערכת העיכול (חלל הפה וושט, קיבה, תריסריון, מעי ורקטום), פגיעה במערכת החיסון ועוד.
     
    במרבית המקרים כימותרפיה מהווה את הקו הטיפולי הראשון עבור סרטן לבלב מתקדם ואינה מצריכה בדיקות מיוחדות לאחר ביסוס האבחנה. עם זאת, לאחרונה נמצא כי קיימות תרופות כימותרפיות נוספות הפועלות בצורה טובה יותר עבור חולים בעלי מוטציות מסוג BRCA, וכיום מקובל לבדוק נוכחות של מוטציות אלו אצל המטופל, בפרט במטופלים צעירים יותר או בחולים בעלי היסטוריה משפחתית רלוונטית.
  • טיפול ביולוגי: תרופות ביולוגיות דומות מאד לטיפול כימותרפי, אך פועלות במנגנון שונה במעט מכימותרפיה קלאסית. ההבדל המרכזי בין טיפול ביולוגי לכימותרפיה נעוץ בעובדה שבעוד שטיפול כימותרפי פוגע גם בתאים בריאים בגוף, טיפול ביולוגי מיועד לפגוע אך ורק בתאי הגידול, ללא פגיעה ברקמות הבריאות.
     
    עובדה זו מתאפשרת בזכות התאמה מולקולרית בין תאי הגידול לתרופה הניתנת, ועל כן מצריכה בדיקת התאמה גנטית של תאי הגידול. בזכות ההתאמה המקסימלית לתאי הגידול, הטיפול הביולוגי הוא בעל פרופיל תופעות לוואי מצומצם יחסית לטיפול כימותרפי קלאסי.
  • אימונותרפיה: תרופות אימונותרפיות משפיעות על מערכת החיסון, ומטרתן להגביר את היכולת של הגוף להילחם במחלת הסרטן, לעצור את התפשטותו ולצמצם את הגידול והגרורות. כטיפול לסרטן לבלב, תרופות אימונותרפיות מתאימות בעיקר לגידולים שבבדיקת התאמה גנטית נמצאו כבעלי מסוג dMMR - (deficiency of MisMatch Repair) או מסוג H-MSI -
    (high microsatellite instability).
     
    אף על פי שתרופות אלו פועלות באופן ממוקד יותר מכימותרפיה, אימונותרפיה אינה חפה מתופעות לוואי, כגון שלשולים, בחילות, הקאות, דימומים, כאבי ראש וכאבי מפרקים.

סיכויי החלמה בסרטן לבלב – מהי תוחלת החיים בסרטן לבלב?
במקרים רבים ברפואה, כמו גם בסרטן לבלב, נהוג לבדוק מהו אחוז המטופלים שחיים 5 שנים אחרי האבחנה (5-year survival rate). 

הודות להתקדמות המחקרית המרשימה של העשור האחרון ובזכות פיתוח טכניקות ניתוחיות שונות, ה5-year-survival-rate של סרטן לבלב עומד כיום על 10-30%, כתלות בשלב שבו אובחן הגידול. 

חשוב להבין כי נתון זה לא אומר שלחולה נותרו עוד חמש שנים לחיות, אלא מתאר את תמונת המצב של המטופלים שנבדקו במחקרים המתועדים.

התרופה הכי טובה למחלה – אבחון מוקדם
חשוב מאוד במצבי חשש לסרטן הלבלב להיבדק כמה שיותר מהר, ובכך יכולות להימנע המון בעיות וסיבוכים שקשה להתמודד איתם בגילוי מאוחר של המחלה.

היות ובארץ אכן ישנם תורים ארוכים מאוד לבדיקות MRI עדיין יש אופציות אחרות. תוכלו להזמין תור לבדיקת MRI פרטי, השירות החדש מאפשר לקבוע תור בתוך 12 עד 24 שעות לMRI, בעלות ממוצעת של כ-4,000 ש"ח, ולרוב המטופלים זכאים לקבל החזר מחברות הביטוח של עד 80 אחוז מעלויות הבדיקה הפרטית.

לכן מומלץ מאוד לבדוק עם החברות המתעסקות בזה ולקבל אבחון מהיר.

התמודדות עם אבחנה של סרטן לבלב
האבחנה בסרטן לבלב עלולה להיות מלווה בתחושות קשות, בסימני שאלה רבים ובחששות כבדים. בעוד חלק מהמטופלים יעדיפו לדעת כמה שיותר על המחלה ועל דרכי הטיפול בה, חלק מהמטופלים יעדיפו לנקוט בגישה פאסיבית יותר ולדחות את ביצוע הטיפולים או את המשך הבירור.

חשוב להבין שלמרות הקושי בקבלת הבשורה המרה, יש חשיבות מכרעת בשמירה של שגרת מעקב וטיפול ובהפעלת שיקול דעת מירבי בעת בחירת הטיפול והצוות המטפל.

בנוסף, באופן מובן וטבעי, ההתמודדות עם האבחנה ועם שגרת הטיפולים יכולה להיות מלווה בטלטלה רגשית משמעותית. 

מומלץ להיעזר ולהיתמך במשפחה ובחברים על מנת להיטיב עם הנפש במקביל לטיפול בגוף, ובמידת הצורך ניתן לשקול להיעזר גם בטיפול רגשי בליווי אנשי מקצוע.
לסיכום

אף על פי שכיום יש בידי הרפואה כלים להתמודדות עם סרטן הלבלב וטיפולים מאריכי חיים, מדובר במחלה מורכבת אשר לעיתים קרובות מאובחנת בשלבים מתקדמים, כשהגידול שלח גרורות לאיברי הגוף.

במרבית המקרים, לאחר ביסוס האבחנה, התרופה המוצעת לחולים הינה כימותרפיה שנמצאה מתאימה לסרטן לבלב. 

לצד זאת, קיימת אפשרות לבצע בדיקת התאמה גנטית לטיפול מותאם אישית, המיועד לגידולים בעלי מאפיינים מולקולרים וגנטיים ספציפיים. טיפול מותאם אישית נמצא כבעל יכולת להאריך חיים ולשפר את איכות חיי המטופלים במידה ונמצאה התאמה מולקולרית וגנטית בין הטיפול לתרופה. 

בזכות עשורים של מחקר בתחום האונקולוגיה, היצע הטיפולים ממשיך להתרחב, וצפוי כי בשנים הקרובות ייחקרו טיפולים נוספים עבור מטופלים במחלות הסרטן השונות, ועבור חולים בסרטן הלבלב בפרט.  

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.