יום המלחמה בדחיינות הבין-לאומי מצוין היום (שלישי) ברחבי העולם. לצד האפשרות לעסוק בדחיינות משעשעת, כמו היגררות במיטה בשעת בוקר מוקדמת או קלישאות כמו "ביום ראשון מתחילים דיאטה", יש הזדמנות חשובה לדבר גם על דחיינות מסכנת חיים. דחיינות של אנשים שמתעלמים מהכאבים שהם חשים כדי להמשיך בשגרת היום-יום, נמנעים מללכת להיבדק ובכך גוזרים על עצמם גילוי מאוחר של מחלת הסרטן וסבל בצל המחלה המתפשטת.

"יום המלחמה בדחיינות הוא הזדמנות חשובה להזכיר לציבור כי סרטן המעי הגס הוא הסוג היחידי שניתן למנוע באמצעות בדיקת קולונוסקופיה אחת פשוטה", מסביר שלמה לבקוביץ', יו"ר עמותת "צו מניעה". "בגלל הדחיינות והזלזול בתסמינים מתים בכל שנה מסרטן המעי הגס פי ארבעה ממספר ההרוגים בתאונות הדרכים. בכל יום מתים בישראל חמישה אנשים מהמחלה ו-10 חולים חדשים מאובחנים בה". עוד הוא מדגיש, כי "את רוב מקרי המוות והתחלואה הקשה ניתן היה למנוע, אילו בדיקת הקולונוסקופיה הייתה נכנסת לסל, והרופאים היו נותנים הפניה עבורה.

לפי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2013 נפטרו 1,342 אנשים כתוצאה מתחלואה בסרטן המעי הגס. כמו כן, 3,300 נוספים אובחנו בישראל באותה שנה. עמותת "צו מניעה" שמה לה למטרה להעלות את מודעות הציבור הישראלי לחשיבות הגילוי המוקדם – ובפרט את קהל היעד: בני 50 ומעלה או כל אדם שחווה את אחד הסימפטומים הבאים: דמם מפי הטבעת (דמם רקטלי, דמם ביציאה), שינוי בהרגלי יציאה (עצירות ושלשול), אנמיה וחוסר ברזל, כאבי בטן וירידה במשקל.

ב-80% מהמקרים הסרטן מתפתח אצל "בריאים" ללא כל סיבה רפואית מוכרת (גם אצל רצי מרתון ודוגמניות), לרוב ללא תסמינים עד שלב מתקדם (ומכאן חשיבות הגילוי המוקדם).

גורמי הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס הם הגיל – החל מגיל 50 העלייה היא לינארית, סיפור משפחתי של סרטן מעי גס (מעלה סיכון פי 2), סיפור משפחתי "חריג" – לחשוד בתסמונות גנטיות (ulcerative colitis ,Crohn’s) ואורח חיים - דיאטה דלת סיבים ועתירת שומנים עישון, אלכוהול, עודף משקל, חוסר פעילות גופנית.

לפי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2018 נפטרו 1,300 אנשים כתוצאה מתחלואה בסרטן המעי הגס. כמו כן, 3,000 נוספים אובחנו בישראל באותה שנה, מתוכם למעלה מ-350 צעירים בטווח הגילים בין 20 ל-40. עמותת "צו מניעה" שמה לה למטרה להעלות את מודעות הציבור הישראלי לחשיבות הגילוי המוקדם – ובפרט את קהל היעד: בני 50 ומעלה או כל אדם שחווה את אחד הסימפטומים.

עוד עולה מהנתונים, כי לרוב החולים אין סיפור משפחתי או רקע גנטי, וכי הסיבות לעליה בשכיחות לא ברורות והמגמה מדווחת במדינות רבות אתגרים - לצעירים ה"עסוקים" יש נטייה לזלזל בתסמינים מחשידים ולהגיע לרופא המשפחה מאוחר. בנוסף, רופאי המשפחה לא תמיד מודעים לסבירות של סרטן המעי הגס בצעירים ולכן משתהים עם הפניה לקולונוסקופיה.

בדיקה מוקדמת מצילת חיים! בקשו מהרופא שלכם הפניה לבדיקת קולונוסקופיה.