"פאנל “עתיד הרפואה” בוועידת הג’רוזלם פוסט העניק תקווה לקהל בכל הנוגע לצעדים הבאים בטיפול מניעתי ומתואם אישית. “אם מסתכלים על ההיסטוריה של התפתחות התרופות, ניתן לראות שבכל תקופה יש גל של חידושים. כעת אנחנו על ספו של גל חדש”, אמר ד”ר שי נוביק, יו”ר מנהל של אנלייבקס תרפויטיקס בע”מ. “ב־15 השנים הבאות העולם ישבור את תקרת הזכוכית מבחינת היכולת לטפל באנשים עם מחלות שכיום נראות חשוכות מרפא".

חברת אנלייבקס מפתחת טיפולים נועזים שמשנים תאים חיסוניים כדי להחזיר את האיזון במערכת החיסונית. ניסויים קליניים ופרה־קליניים רשמו הצלחות מרשימות, ובכללם 100% ריפוי בעכברים עם סרטן שחלות. לאחרונה החלו ניסויים באנשים במרכז הרפואי שיבא. “קל לרפא עכברים; קצת יותר קשה לרפא אנשים”, אמר נוביק. “אבל אנחנו עשינו זאת. טיפלנו בהרבה חולים עם מחלות רציניות מאוד שהחלימו לגמרי, וזה נותן לנו ביטחון להתקדם הלאה. לעתים קרובות שואלים אותי: ‘מה לדעתך הסיכוי שהתרופה הזו תציל חיים?’ אני נמצא בתחום של פיתוח תרופות כבר 20 שנה, והפעם אני יכול להגיד שנהיה מאוד מופתעים אם לא נצליח בכך. זו הפעם הראשונה שאני מרשה לעצמי לצאת בהצהרה כזו”.

יחד עם נוביק חלקו את הבמה שלושה מנהיגים בתחום הבריאות: יוני יגודובסקי, מנהל יחסים בינלאומיים במגן דוד אדום; רודה סמולו, הנשיאה הלאומית של הדסה, ארגון הנשים הציוניות באמריקה; וישראל שטראוס, המנהל הרפואי של אגף בריאות הנפש בבית החולים מעייני הישועה. “אנחנו צריכים גישה יותר אינטגרטיבית לקשר בין הגוף לנפש”, אמר שטראוס. “אנחנו יכולים לנקוט בגישה מותאמת אישית לטיפול פסיכיאטרי מניעתי”.

יגודובסקי דיבר על השימוש המתקדם במגן דוד אדום בטכנולוגיית המערכת הממוחשבת למשלוח אמבולנסים, וגם על ההטמעה לאחרונה של מכונות האולטרסאונד ברבים מרכבי החירום. הטכנולוגיה התבססה לראשונה בפריפריה של ישראל, משום שזמן ההגעה שם מהבית לבית החולים יכול להיות ארוך יותר, אבל היא תיכנס לשימוש בכל הארץ. כמו כן, הוא סיפר שמגן דוד אדום עורך ניסויים באספקת ציוד ומכשור רפואי בכל הארץ באמצעות מזל”טים.

“בישראל המחסור באחים ובאחיות הוא חמור - יש לנו פחות אחים מכל מדינה ב־OECD, והרופאים שלנו הולכים ומזדקנים”, אמרה סמולו. “הדסה לקחה על עצמה תפקיד מוביל בהבטחת תנאים טובים יותר עבור הצוות הרפואי של המדינה. אנחנו יוצרים תקנים לאחים ולרופאים חדשים ויוצרים מסלולי דוקטורט לאחים ולאחיות. אנחנו גם עובדים כדי ליצור תוכניות מלגות והתמחות לרופאים מחוץ למדינה כדי להחזיר אותם לישראל”.