לקראת החג, מספקים מומחים משירותי בריאות כללית המלצות על המאכלים הפופולאריים בראש השנה. ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה בשירותי בריאות כללית, מספרת על היתרונות התזוניים הבריאותיים הרבים שישנם בדבש.

"הדבש הטהור הגולמי , מורכב מ80% סוכר מגלוקוז ופרוקטוז וכ-% 20  מים. הסוכר הוא הספק העיקרי של אנרגיה הזמינה לגוף. הדבש מתוק פחות מסוכר (פי-2 פחות)  וכך גם מכיל קצת פחות קלוריות בהשוואה לסוכר", היא מסבירה – "דבש טוב צריך להיות טבעי גלמי ורצוי אורגני. זהו דבש שמיוצר על ידי דבורים שניזונים מצוף ואבקות". לדבריה, עדיף להשתמש בדבש גלמי שלא חומם לטמפרטורה מעל 40 מעלות. "מעל הטמפרטורה הזו נהרסים האנזימים והויטמינים שבו, החשובים כל כך לתגובות כימיות שונות הנוצות בגוף האדם", היא אומרת.

לדבריה, מחקר שפורסם לפני כמה שנים שנים, מוכיח כי דבש יעיל נגד שעול לילה טורדני בפעוטות מעל גיל שנה. המשתתפים במחקר טופלו במרכזי בריאות הילד של שרותי בריאות כללית בכמה מרכזים בארץ. כל הפעוטות סבלו משעולים טורדניים. לחלקם נתנו עשרה גרם דבש (כפית גדושה) חצי שעה לפני השינה ולקבוצת הבקרה נתנו ממרח סילאן מתמרים. דרגת השיעול דורגה בין 6-0. 

בקבוצת המחקר השתפרה דרגת השיעול ב 2.5 דרגות מ- 3.75 בתחילת המחקר ל-1.46 אחרי לקיחת הדבש. "מחקרים רבים הראו כי לדבש יש תכונה אנטי בקטריאלית –שעוזרת להתמודד עם וירוסים וחיידקים", ציינו עוד בשירותי בריאות כללית - ריכוז הסוכר הגבוה אינו מאפשר התפתחות של חיידקים. יכולת זו מאפשרת לדבש לחסל את החיידקים וגם את החזקים שבהם.

הדבש גם סופג לחות מכל גוף חי ולכן, חיידק שבא במגע עם דבש מאבד את הנוזלים שלו ונכחד. הדבש גם עוזר ומסייע לרפוי של פצעים בעור, חתכים, כוויות וצלקות אחרי ניתוחים, כאשר התכונות האנטי זיהומיות של הדבש מסייעות להחלמה טובה יותר של העור" הדבש גם הורס את החיידקים הגורמים לעששת שיניים ,מנמיך את רמת החומציות שבפה ועל ידי כך מונע הדבקות של החיידקים בשיניים.

ישנם בדבש הטהור גם נוגדי חמצון שמסייעים בעיכוב תהליכי הזדקנות בעור וכן מנזקים סביבתיים כגון קרינה מהשמש המאיצה הזדקנות העור. דבש חשוב ומסייע גם במערכת העיכול, כאשר הוא מונע עצירות ועוזר במקרי עצירות לריכוך היציאות. פרופ' אבשלום מזרחי ( ביוכימאי ) מזכיר אף הוא כי דבש משפר חיוניות האדם וחיותו, משפר תאבון מצב רוח ועוזר לפעילותו התקינה של הלב.

עם זאת, חשוב לזכור, כי דבש לא בריא לחולי סוכרת וצריך להילקח אך ורק בהוראות רופא או דיאטנית וכן לא לתת דבש לתינוקות עד גיל שנה. מאכל פופולארי נוסף בראש השנה הוא תפוח העץ. לדברי מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה, תפוח עץ הוא פרי שטוב לכל ימות השנה שלא כמו פירות רבים אחרים שהם עונתיים  ולפיכך אפשרי להנות מיתרונותיו התזונתיים הבריאותיים בכל ימות השנה .

דבש (צילום: הדס פרוש)
דבש (צילום: הדס פרוש)

"מבין הפירות , תפוח עץ נחשב כפרי הכי משביע בסולם דירוג השובע", היא ציינה – "תפוח עץ עשיר בסיבים תזונתיים – אך מתגאה במיוחד בסיב מסיס בשם פקטין (התורם הן להסדרת תפקוד מערכת העיכול, הן לשמירה על רמות הכולסטרול והן תורם לשמירה על בריאות המעי באמצעות עידוד חיידקים ידידותיים הניזונים מסיב זה)".

תפוח עץ גם עשיר בוויטמין סי, אשר ידוע ביתרונותיו הבריאותיים הרבים בסיוע במניעת מחלות לב ועוד.  "תפוח העץ גם מסייע בשמירה על בריאות השן בכך שלא רק שאינו נדבק לשיניים ,  יש האומרים שמנקה גם שאריות אחרות", היא מסבירה עוד – "תפוח עץ מכיל מגנזיום , חומר חיוני לבניית העצמות והשרירים והתפתחותם".

לדבריה, ישנן עדויות מחקריות, שתפוח עץ עשוי להיות יעיל במניעת מחלות לב ושבץ. המאכל השלישי הפופולארי הוא הרימון, המסמל את ראש השנה. לדברי ד"ר אבל, מלבד טעמו המתוק, הרימון הוא בעל יתרונות בריאותיים רבים. "מיץ הפרי עוזר מאוד בהקלה במצבים של דלקות מעיים שונות", היא מספרת – "הרימון עצמו ,עשיר מאוד באשלגן.  מינרל חיוני ביותר לפעולה תקינה של הלב".

בנוסף, הרימון עשיר בויטמינים מקבוצה B - תיאמין וריבופלבין,  אשר חשובים לפעילות התקינה של מערכת העצבים וכן לפעילויות מטבוליות שונות. הוא גם עשיר בתאית, אשר ידועה בעזרתה לפעילות עיכול תקינה. לדבריה, הרימון עשיר גם אנטיאוקסידנטים – חומרים אנטי מחמצנים,  העוזרים במניעת מחלות סרטן ומחלות לב.

את קליפת הרימון, אפשרי לרסק ולטחון באופן דק ולעשות מכך , חליטה – תה צמחים ,שאף היא מעולה להקלה במחלות מעיים שונות. אפשר גם לערבב את קליפת הרימון הטחונה עם שמן זית, דבר העוזר מאוד לטיפול בבעיות עור כמו אקזמה . תערובת זאת של קליפת הרימון הטחונה עם שמן זית , עוזרת גם לטיפול בבעיית קשקשים בתנאי שמזינים היטב את הקרקפת למשך הלילה.

רימונים (צילום: עומר שביט)
רימונים (צילום: עומר שביט)

ד"ר דנה פלורנטין , מומחית לרפואת משפחה של שירותי בריאות כללית בפתח תקווה, מפרטת שורת המלצות לשמירה על אורח חיים בריא לכל ימות השנה: 

פעילות גופנית:  מחקרים רבים מוכיחים שפעילות גופנית היא התרופה בהא הידיעה כמעט לכל דבר. פעילות גופנית מורידה סיכון לסרטן, מקטינה תחלואת סוכרת, מורידה סיכון למחלות לב, מסייעת באיזון לחצי דם, מפחיתה סיכון לשברים ונפילות, תורמת לשינה איכותית יותר, מסייעת בשמירה על תחושה בריאה לאורך היום, מנטרלת לחצים נפשיים, מעלה את מצב הרוח ומפחיתה חרדות. כדי למקסם את הפוטנציאל, מומלץ לבצע פעילות אירובית למשך 40 דקות כל יום, או כמעט כל יום. 

תזונה נכונה: מה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו משפיע! אז חשוב להקפיד על הכמות – לשמור על BMI תקין (BMI הוא מדד למסת גוף, שמחושב כמשקל חלקי גובה בריבוע, ורצוי שתהיה בטווח 20-25 במבוגרים), וחשוב להקפיד גם לא רק על הכמות אלא גם על האיכות- להמעיט בכמות הפחמימות (בעיקר כל מה שטעים), ולהקפיד על צריכה של ירקות ופירות שמכילים ויטמינים. אין צורך לקנות תוספי מזון שונים, ותרופות המכילות ויטמינים (כמובן במידה שלא ידוע על חסר ספציפי ובאנשים בריאים ללא מחלות כרוניות). מספיק לאכול פרי אחד וירק אחד ליום, רצוי לגוון וכל יום לאכול סוג אחר.

לשתות הרבה: רצוי מים. וכאן הזמן לנפץ מיתוס -לכל מי שחושב שדיאט זה לא משמין -  מחקרים הראו שמשקאות דיאטטיים קשורים בהשמנה ובעליית הסיכון לסוכרת. 

היא גם ממליצה להשקיע בתחביב, תחביבים מסייעים לשמירה על יציבות נפשית, מסייעים לפיתוח מיומנויות שונות, כולל שכלול יכולות קוגניטיביות ומוטוריות. תחביב מגביר את היצירתיות, שמייצרת תחושת חיוניות.

עוד היא ממליצה להשקיע זמן בנטרול לחצים. הדרישות היום מהפרט הבודד מאוד מלחיצות, ורובנו מתמודדים עם הרבה מאוד משימות בזמן קצר, זה גורם לעלייה ברמת הסטרס.  סטרס לאורך זמן פוגע במערכת החיסון, תורם לשחיקה, ומגביר סיכון לתחלואה פיזית ונפשית. כמובן היא גם ממליצה להיגמל מהרגלים מזיקים, כגון עישון ואכילת יתר.