כולנו עסוקים בתזונה, האם היא באמת בריאה? האם נוריד במשקל? האם הסוכרת ולחץ הדם ישתפרו? האם נוכל להפחית בתרופות? האם יש קשר בין התזונה שאנו צורכים לתפקודי זיכרון וריכוז? התשובה לכל השאלות האלה היא כן, אך תלוי בתזונה שבוחרים ותלוי כיצד מבצעים אותה.  

מזון הוא ה"דלק" של התאים. תפקידו העיקרי הוא לספק לתאים בגוף ובמוח את כל מה שהם צריכים כדי לתפקד באופן תקין ולאורך זמן. כולנו כבר מבינים שמזון מעובד שמכיל חומרים משמרים, חומרי טעם וריח וכמות גבוהה של סוכר אינו בריא ולא יספק את צרכי הגוף שלנו במקרה הטוב, או יפגע בו במקרה הגרוע. וכמובן שלאורך השנים הנזק מצטבר כך שהפז"ם נחשב גם פה. 

כשמדברים על המוח ועל תפקודי זיכרון וחשיבה, ברור היום שכדי לשמור עליהם בריאים ואיתנים, העיקר הוא איזון אורחות חיים, יותר מכל תרופה או תוסף. אורחות חיים כוללים תזונה, שינה, סטרס, ספורט, אימון קוגניטיבי וחברה.

בהיבט של התזונה, כידוע התזונה המערבית מבוססת ברובה על פחמימות כמו לחם, פסטה, תפוח אדמה ואורז וכמובן אוכל מעובד, שמגיע מוכן לסופר וצריך רק לעבור חימום קל בבית לפני הגשה. מזון זה לרוב אינו מספק את המינרלים והוויטמינים הדרושים לצרכי הגוף ומנגד מכיל הרבה חומרים (כמו אלו שהוזכרו מעלה) שהגוף אינו צריך ולעתים מתקשה לפנות. 

בנוסף, מזונות אלו גורמים לעלייה מהירה של גלוקוז (מולקולת סוכר) ולהפרשה של אינסולין כתוצאה מכך. לאורך זמן אצל אנשים רבים עלייה תכופה כזו תביא להתפתחות של סוכרת, יתר שומנים, יתר לחץ דם ואף תעלה סיכון לאירועים לבביים, אירועים מוחיים וירידה קוגניטיבית כולל דמנציה. כדאי לדעת שסוכרת נחשבת לגורם סיכון משמעותי לירידה קוגניטיבית ודמנציה, ורבים קוראים למחלת אלצהיימר "סוכרת סוג 3". מאחר וסוכרת כמו מחלות כרוניות של המוח, מתפתחת בגוף במשך שנים רבות, יש להקפיד מבעוד מועד לא "להציף את הגוף" בסוכרים ופחמימות ולתרום למצב הזה. 

ישנם סוגי תזונה רבים, והתזונה הרווחת כיום לשיפור ושימור תפקודי זיכרון וחשיבה ומניעת דמנציה היא התזונה הים תיכונית, המבוססת בעיקר על דגנים מלאים, אגוזים וקטניות, ירקות ופירות ושמן זית. בשנים האחרונות נמצאו עדויות מחקריות לכך שהתזונה דלת הפחמימה (ולרב רבת השומנים) הנה יעילה מאד במניעת ירידה קוגניטיבית כחלק מדמנציה או לאחר חבלת ראש.  

תזונה דלת פחמימה מכילה פחות מזון מעובד וכן גורמת לירידה ברמות הסוכר והאינסולין. במצבים מסוימים המוח מתקשה להפיק אנרגיה מגלוקוז, מה שתורם לניוון תאי המוח ולירידה בתפקודי זיכרון וחשיבה, הפרעות שינה, שינויי מצב רוח וירידה משמעותית באיכות החיים. במצבים אלו המוח יכול להפיק אנרגיה מקטון (ketone), המגיע מפירוק השומן, במידה ורמת הפחמימה נמוכה דיה ורמת השומנים הטובים במזון גבוהה. זהו חלק מהתזונה הקטוגנית המורכבת מדל פחמימה ורב שומן. 

כדי להימנע ממצב של חוסר אנרגיה בתאי המוח על רקע הקושי להשתמש בגלוקוז, יש להימנע מאכילת מזון מעובד, ולהפחית מזון רווי בסוכרים כמו ממתקים, עוגות, עוגיות וגלידות. בעיקר אצל אנשים עם רקע משפחתי או אישי של סוכרת או אלצהיימר. יש לקחת משנה זהירות ולהפחית במידה משמעותית סוכרים אלו וגם פחמימות פשוטות כמו לחם, אורז, פסטה ותפוחי אדמה. 

תזונה מותאמת מגיל צעיר ואף מילדות עשויה למנוע ירידה קוגניטיבית ומחלות ניווניות של המוח בעתיד ויפה שעה קודם.

ד"ר קארין אלמן-שינה, מומחית בנוירולוגיה והפרעות קוגניטיביות, מנהלת היחידה לנוירופסיכולוגיה ופיזיולוגיה במרכז סגול לרפואה היפרבארית במרכז הרפואי שמיר וכן בעלת מרפאה לנוירולוגיה מותאמת אישית, תשתתף בכנס "אוכלים בריא 13" שיתקיים בתאריכים 24-25.11.22 בו ייערכו עשרות הרצאות וסדנאות מקצועיות מעשירות של מיטב המומחים, המציעות כלים יעילים לשינוי תזונתי ולאורח חיים בריא