השבוע חל יום המודעות לחוסר ביוד הבינלאומי. מדוע חשוב כל כך להעלות את המודעות לחסר ביוד? יוד (iodine) הוא מינרל הנמצא בגוף האדם, מחקרים מצביעים על קשר בין רמות הפוריות של האישה לבין רמות היוד בגוף – הסיכוי של אישה להיכנס להריון קטן אם היא סובלת ממחסור ביוד. בנוסף, נמצא כי הפלות רבות נגרמות עקב חוסר ביוד, לידות עובר מת, מומים מולדים ועוד.

ע"פ פרופ' דניאל זיידמן, רופא בכיר ביחידה להפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי אסותא בתל אביב ופרופסור חבר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, "יוד הוא גורם חיוני חשוב להתפתחות הקוגניטיבית של העובר". ד"ר יניב עובדיה, תזונאי-דיאטן קליני מוסמך וחלק מצוות המחקר שערך את סקר היוד הארצי בישראל, מסביר כי "מחקרים חשובים מהעבר הראו שלילדים שנולדו לאימהות שצרכו פחות מדי יוד במהלך ההיריון היו הישגים נמוכים בהבנת הנקרא, מוטוריקה עדינה ותפיסה מרחבית. המחקרים נערכו בעשרות אלפי ילדים בני שלוש עד תשע שנים באנגליה, נורבגיה וניו זילנד".

הסקר האחרון שנערך בישראל מצא שב- 62% מדגימות השתן של ילדי בית ספר התגלה מחסור ביוד. מחקר בניו-זילנד הראה שתיסוף יוד בקרב ילדים בגיל ביה"ס הביא לשיפור מובהק בתפקוד הקוגניטיבי.  אצל נשים בהיריון המצב היה חמור יותר – בערך תשע מכל עשר דגימות הצביעה על מחסור ביוד. פרופ' זיידמן, "עבור תינוק יונק המקור היחיד ליוד הוא אימו". מחקרים מראים כי מחסור חמוּר ביוד בקרב תינוקות עלול להוביל לפיגור שיכלי, חירשות, קומה נמוכה ועוד.  

אחת הדרכים לצרוך כמויות נדרשות של יוד היא באמצעות נטילת תוספי תזונה: טיפות פוסטיום יוד (יודיקל) למשל, מבית כצט, מציעות 30 מק"ג בכל טיפה.