שטיפת ידיים עם מים וסבון, שיעול לתוך המסכה או המרפק (אם אין מסיכה) וריחוק חברתי, נכנסו לחיינו עם הקורונה, אבל למעשה מדובר בפעולות מומלצות אשר מפחיתות באופן דרמתי את הסיכון גם לתחלואה בשפעת. נוסף להקפדה על היגיינה, חשוב לדעת כי ישנם מחקרים המעידים על כך שוויטמין C ו-D עשויים לסייע למערכת החיסונית ולמערכת הנשימה ולהפחית את הסיכון להדבקות במחלות ויראליות כגון קורונה ושפעת, ולכן מומלץ להקפיד על תזונה נאותה שכוללת ויטמינים אלו וחשיפה של 20-10 דקות ביום לשמש. תחת המלצת איש מקצוע, ניתן גם לצרוך ויטמינים אלו באופן מוגבר באמצעות כדורים או סירופ.

ומה לגבי מרק העוף של סבתא בעלת תכונות הקסם? בנוסף לחום ולאהבה שיש בכל כף מרק, נמצא כי המרק מכיל מרכיבים עם תכונות אנטי-דלקתיות המסייעים לגוף כנגד שיעול וברונכיטיס, וכמובן נוזלים ומלחים המומלצים כדי להימנע מהתייבשות העלולה ללוות את השפעת ותסמיניה. בדומה, שתיית משקאות "איזוטוניים" המכילים מים ומלחים כפי ששותים רצי מרתון יכולה לספק אלמנטים דומים. כל מצב של מחלה (כולל שפעת) הוא מצב של סטרס מוגבר עבור הגוף, ולכן רצוי להקשיב לגוף ולתת לו את המנוחה הנדרשת על מנת שיוכל להפנות אנרגיה ומשאבים למלחמה במחלה. "הסתבכות של שפעת נגרמת עקב דלקת ריאות חיידקית שמתפתחת בגוף מוחלש מצינון ויראלי", מסביר ד"ר אורי שושן, פנימאי ורופא משפחה, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון. "מומלץ לקחת גם צינון 'קל' כזה ברצינות, להימנע מעישון ולהתחסן נגד השפעת אם הנך בקבוצת סיכון".

ד''ר אורי שושן, רופא משפחה, מכבי שירותי בריאות (צילום: מכבי שירותי בריאות)
ד''ר אורי שושן, רופא משפחה, מכבי שירותי בריאות (צילום: מכבי שירותי בריאות)

"הידע הרב שצברנו בנוגע לאופן בו מערכות הגוף והנפש שלנו פועלות, לא מותיר ספק באשר לקשר ביניהן", מסבירה ד"ר גלי שטופמן, מנהלת אגף הרפואה במכבי טבעי. ההבנה כי איזון בין גוף לנפש והקפדה על אורח חיים בריא יסייעו למניעת מחלות אינה רק נחלת הרפואה המודרנית, ומצויה בבסיסן של מרבית שיטות הרפואה המסורתית, במזרח ובמערב. לפי תפיסות אלו, הקפדה על תזונה איכותית, תרגול תנועה ונשימה ושמירה על אורח חיים מאוזן יסייעו בשימור הבריאות, מניעת מחלות ויתמכו במערכת החיסונית. 

לדברי ד"ר שטופמן, הם נעזרים בשיטות שונות כגון דיקור, נטורופתיה, צמחי מרפא, טיפולי מגע כמו שיאצו וטוינה, תרגול מיינדפולנס וצ׳י קונג ועוד. שיטות אלו ואחרות, מסייעות לחיזוק המערכות השונות, ותורמות לוויסות העצבי, הרגשי וההורמונלי. באמצעותן, ניתן לתמוך ביכולתו של כל מטופל, בכל גיל, לייצר תגובה חיסונית מיטבית, הנחוצה במיוחד בתקופה המאתגרת הנוכחית. בדרך זו אנו מצמצמים את הסיכון להדבקות במחלות החורף ומסייעים להפחתת חומרתן ולהחלמה מהירה יותר.