ריפוי בעיסוק הינו מקצוע פרא רפואי המוענק בשיקום כחלק מהמערך השיקומי הכללי, כאשר מטרת העל העיקרית שלו היא לאפשר למטופלים לחזור לתפקוד תקין ולעצמאות, לעודד השתתפות בכל תחומי החיים ובכך להגביר תחושת ערך ומשמעות. במרכז הרפואי מדיקל קר בבת ים, הריפוי בעיסוק מוענק למאושפזים כחלק בלתי נפרד ממערך טיפולי רב מקצועי אינטגרטיבי והוא חלק מפרוטוקול של טיפול גוף ונפש .

אל מערך השיקום המכיל שיקום אורטופדי, נוירולוגי, קימום, נפגעי ראש ועוד, מגיעים מטופלים מכל שכבות הגיל, לרוב לאחר מצב מחלה, תאונה, אירוע מוחי, נפילה ועוד. במהלך השהות בשיקום, המערך כולו נוקט בגישה המעודדת חזרה לתפקוד ועצמאות מרבית על פי יכולתו והקצב של כל מטופל.

מטופלים המגיעים לשיקום סובלים מאיבוד העצמאות בתפקודי היומיום הבסיסיים, ועד פגיעה בתפקודים מורכבים, המשפיעים על חייהם. בין היתר, הם המטופלים יכולים להזדקק לעזרה בכל התפקודים הבסיסיים כמו רחצה, לבוש, אכילה, טיפוח אישי ועוד.

כל טיפול בריפוי בעיסוק מתחיל בהערכה מקיפה של תפקודו של האדם. ההערכה תתמקד בהבנת מצבו של המטופל טרום האשפוז, ולאחר מכן ייבדק מצבו העכשווי של המטופל - יבדקו תפקודי יומיום, תפקודי חשיבה, תפקודים מוטוריים, תפקודים תחושתיים, תחומי פנאי, השתתפות חברתית ועבודה ועוד. הבדיקות מתבססות על אבחונים מהימנים ותקפים, ולאחר איתור הבעיות העיקריות המונעות תפקוד עצמאי, ובשיתוף מלא עם המטופל ומשפחתו, יקבעו מטרות טיפול מדידות שישקפו את התקדמות המטופל והצלחת השיקום. מטרות הטיפול יעודכנו לאורך כל מהלך השיקום בהתאם למצב המטופל.

הטיפול יכול להתמקד בתחומים הבאים:
- בתחום המוטורי והתחושתי ניתן להתמקד בשיפור טווחים, זריזות, קואורדינציה וחיזוק, וכן לטפל בליקויי תחושה שונים.
- בתחום הקוגניטיבי ניתן לעבוד על יכולות שונות כמו- זיכרון, קשב, תפקודים ניהוליים גבוהים, פתרון בעיות ועוד.

כמו כן, ניתן גם לייעץ בהתאמת תחומי פנאי, בניית סדר יום, התאמת אבירי עזר, התאמת סביבה וטכנולוגיות, כאשר הטיפולים הינם מבוססי ראיות, ומשלבים גישות טיפול שונות.

כחלק מתהליך השיקום, המטופל מעורב כולו בתהליך ונדרשות ממנו עבודה קשה, מוטיבציה והתמדה. צוות הריפוי בעיסוק מלווה את המטופלים לאורך כל הדרך ופעמים רבות יש צורך לעודד ולחבר כל מטופל לתחושת המשמעות הפנימית והאישית שלו, על מנת שימצא בעצמו את הכוחות להשתקם.

בתהליך השיקום יש רצון לחזור לתפקוד קודם ומלא, אך לא תמיד זה מתאפשר ולעיתים פגיעות הופכות לכרוניות. בתהליך שיקומי כזה, ריפוי בעיסוק יסייע בהגעה לעצמאות מרבית ביחס למצב המטופל, ובגישות של פיצוי והתאמה ליכולות ותפקודים שלא ניתן לשחזר במלואם. פעמים רבות יותאמו אביזרי עזר ותתבצע הדרכה להתאמת הסביבה. במהלך הטיפול ובסיומו, נערכות הערכות חוזרות לתפקוד המטופל, על מנת למדוד את התקדמותו ולהציב מטרות חדשות, עד לשחרורו מהאשפוז.

בעת השחרור המטופל מתודרך לגבי חזרתו הביתה, ובשאיפה שחזר למצב עצמאות טרום אשפוזו. לעיתים, אף ירחיב תחומי עניין ופנאי, וישנה אורחות חיים. באם יש צורך מומלץ על מתן טיפולי המשך בקהילה, ובשינויים באורח החיים שנדרשים ממנו. ניתנות גם המלצות למניעה ושיפור הבריאות למניעת הישנות פגיעה.

התהליך השיקומי מתאפיין בטיפול שהינו הוליסטי, הרואה את המטופל כמכלול, וגם את משפחתו כחלק מהותי בתהליך השיקום. תחום הריפוי בעיסוק מאפשר הסתכלות הוליסטית ומקיפה הבודקת את כל מאפייני החיים התפקודיים של המטופל. אצלנו במרכז הרפואי מדיקל קר בבת ים הטיפול מוענק בכל מחלקות האשפוז. ניתנים טיפולים פרטניים וקבוצתיים. הצוות מונה שמונה מרפאות בעיסוק וכן מדריכות תעסוקה.

הכותבת היא מנהלת תחום ריפוי בעיסוק ובהמשך גם רפואה משלימה, מדיקל-קר בת ים
(בעלת תואר ראשון בריפוי בעיסוק ותואר שני במנהל עסקים- ניהול מערכות בריאות)