חוקרים מאוניברסיטת לינקופינג בשוודיה הצליחו לזהות את התאים הדרושים להופעת חום בכלי הדם של המוח. המחקר, שנערך על עכברים ופורסם ב-Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) באוקטובר האחרון ובאתר "EurekAlert", ענה על השאלה: איזה איבר אחראי לעליית חום הגוף?

חום הוא טמפרטורת גוף הגבוהה מהטמפרטורה הרגילה המשתנה מאדם לאדם, אך היא בדרך כלל סביב 37 מעלות צלזיוס. לרוב, חום הוא תגובת הגוף לזיהום ודלקות והדרך של הגוף להתגונן מפני חיידקים ווירוסים. כאשר הגוף נחשף לזיהום או דלקת, הוא מגיב בשחרור מולקולות הנקראות ציטוקינים לזרם הדם, והמולקולות הללו גדולות מכדי לחצות את מחסום הדם-מוח, רשת של נימים המגינים על המוח מפני חומרים שעלולים לגרום לנזק.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המשטח החיצוני של מחסום הדם-מוח מכיל קולטנים המזהים ציטוקינים, והקולטנים הללו מעבירים את האות לתאים על פני השטח הפנימיים של דפנות כלי הדם במחסום הדם-מוח, המכונה תאי אנדותל, ואז מתחילים לייצר מולקולה דומה להורמון פרוסטגלנדין אשר בתורה מפעילה קולטנים באזור היפותלמוס, המווסתים את טמפרטורת הגוף, ומעוררים חום. עם זאת, עדיין לא ברור אם זהו המנגנון היחיד מאחורי החום.

בעבר חשבו שיש לייצר פרוסטגלנדינים גם בתאים מסוימים של איברים מסוימים כמו הכבד והריאות כדי ליזום את תגובת החום, אך חוקרים מאוניברסיטת לינקופינג הראו שזה לא כך, שכן מסתבר שרק תאי האנדותל של המוח נדרשים לייצר את תגובת החום. "התוצאות שלנו עונות על שאלה שנשאלה במשך עשרות שנים. מעולם לא הייתה שום הוכחה לכך שרק תאי אנדותל במוח נחוצים כדי ליזום תגובת חום", אומר אנדרס בלומקוויסט, פרופסור באוניברסיטת לינקופינג.

החוקרים עבדו עם עכברים מהונדסים גנטית, הסירו חלק מהגנים המקודדים לייצור פרוסטגלנדינים בתאי האנדותל של המוח.לאחר מכן הם הזריקו לעכברים חומרים שנמצאו בדפנות התא של חיידקים מסוימים, אשר יצרו חום בדרך זו. העכברים שעברו שינוי גנטי לא הראו שום תגובה לחום לאחר ההזרקה.

זה איפשר לחוקרים להגיע למסקנה שתאי האנדותל הללו נחוצים כדי לגרום לחום, אך לא נראה אם ​​הם מספיקים. מסיבה זו, החוקרים בדקו מודל נוסף של עכברים מהונדס גנטית שבו התאים היחידים שיכלו לייצר פרוסטגלנדין E2 היו תאי האנדותל של המוח. עכברים אלה הראו תגובת חום, המאשרת שתאי האנדותל במוח כבר מספיקים.