בניסוי קליני ראשון מסוגו בעולם, מדענים העבירו תאי דם אדומים, שנוצרו במעבדה, לשני חולים, ללא תופעות לוואי לא רצויות. תאים אלו, שלקח להם להיווצר במשך כשלושה שבועות, עלולים לחולל מהפכה בעולם עירויי הדם, עבור חולים באנמיה חרמשית, ואלו בעלי סוגי דם נדירים, שעבורם עלולה להיות בעיה קשה לקבל תרומה.

תאי הדם שנוצרו במעבדה, נלקחו מתאי גזע של תורמים, והועברו למתנדבים בכמויות של 10-5 מ"ל. מטרת הניסוי הייתה לחקור את תוחלת החיים של התאים, לעומת עירוי סטנדרטי של תאי דם אדומים מאותו תורם. תאי הדם שנוצרו במעבדה, צפויים לתפקד טוב יותר מתאי הדם שנתרמו, מכיוון שתאי הדם המיוצרים הם טריים יותר. כלומר, חולים הזקוקים לדם באופן קבוע, עשויים לא להזדקק לעירוי דם באותה תדירות.

פרופסורית לביולוגיה של התאים באוניברסיטת בריסטול, ומנהלת היחידה להשתלת דם במכון הלאומי לזכויות אדם, אשלי טוי, אמרה כי "הניסוי המאתגר והמרגש הוא אבן דרך ענקית להכנסת דם מתאי גזע". סדריק ג'פרט, פרופסור לרפואת עירוי באוניברסיטת קיימברידג' הדגיש כי "אנו מקווים שתאי דם אדומים שנוצרו במעבדה שלנו יחזיקו מעמד זמן רב יותר מאלה שמגיעים מתורמי דם". פרופסור ג'פרט הוסיף כי "אם הניסוי שלנו, הראשון מסוגו בעולם, יצליח, המשמעות היא שחולים הזקוקים כיום לעירוי דם קבוע לטווח ארוך, יזדקקו בעתיד לפחות עירויים, מה שיעזור לשנות את הטיפול בהם".

במהלך הניסוי, תרומות הדם נלקחו מבסיס תרומות הדם של ה-NHSBT בבריסטול. לאחר מכן, תאי הגזע גודלו במטרה לייצר תאי דם אדומים במעבדה המיוחדת. על פי החוקרים, בהמשך הניסוי, לפחות עשרה מתנדבים יקבלו שני עירויים קטנים בהפרש של ארבעה חודשים לפחות, שיכללו כל אחד מדגם התאים האדומים שנתרמו, ואחד מהתאים האדומים של התרבית במעבדה. כך, זה יאפשר למדענים לחקור האם התאים האדומים שיוצרו במעבדה, מחזיקים זמן רב יותר מאשר תאים שנוצרו בגוף.

המחקר הנוכחי מניח את הבסיס לייצור תאי דם אדומים, שניתן להשתמש בהם בבטחה לעירויי דם לאנשים עם מחלות שונות. תרומות דם רגילות עדיין יידרשו לספק את הרוב המכריע, אך הפוטנציאל של המחקר הנוכחי להפיק תועלת הוא קריטי עבור רבים.