לאחר תקרית ההקלטות הקשות בהן נשמע הזמר בן אל תבורי אומר מילים חמורות וקשות נגד בנו תו, תבורי התנצל השבוע וחשף שהוא סובל ממאניה דיפרסיה. "הרבה לא יודעים אבל אני מאובחן במניה כבר מגיל 18, שלפעמים מתפרצת במיוחד על אנשים שאני אוהב ויכולים לגעת לי ברגש", כתב ועורר שיח ציבורי על המחלה.

מאניה דיפרסיה (המכונה גם הפרעה דו-קוטבית) היא מצב בריאותי נפשי הכולל שינויים קיצוניים במצב הרוח – מצב של "מאניה", מצב רוח מרומם במיוחד, ומצב של "דיפרסיה" (דיכאון), מצב רוח ירוד.

מדובר במצב שכיח יחסית, ועל פי ההערכות 8.2 אחוז מהמבוגרים בארצות הברית מאובחנים עם ההפרעה. למרות שלמאניה דיפרסיה אין תרופה ספציפית, ישנם טיפולים יעילים רבים זמינים. אפשרויות טיפול אלו מסייעות ללמוד איך לנהל את אירועי מצב הרוח, ובכך לשפר לא רק את הסימפטומים, אלא גם את איכות החיים הכללית.

ישנם שלושה סוגים עיקריים של הפרעות דו-קוטביות:

• הפרעה דו קוטבית מסוג 1 – הפרעה המוגדרת על ידי הופעת אפיזודה מאנית אחת לפחות. לפני ואחרי אפיזודת המאניה עלולים לחוות אפיזודות היפומאניות, שהן פחות חמורות מאפיזודות מאניות, או אפיזודות דיכאוניות מג'וריות. סוג זה של הפרעה דו קוטבית משפיע על שני המינים באופן שווה .

• הפרעה דו קוטבית מסוג 2 – הפרעה המוגדרת על ידי הופעת אפיזודה אחת של דיכאון רציני שנמשכת לפחות שבועיים, לצד לפחות אפיזודה היפומאנית אחת שנמשכת ארבעה ימים. על פי חלק מהמחקרים, סוג זה של הפרעה דו-קוטבית עשוי להיות נפוץ יותר בנשים.

• ציקלותימיה – הפרעה הכוללת אפיזודות של היפומאניה ודיכאון. אפיזודות אלו כרוכות בתסמינים קצרים ופחות חמורים מהמאניה והדיכאון בסוגים האחרים. רוב האנשים עם הפרעה זו אינם חווים תסמיני מצב רוח בדרך כלל, למעט רק במשך חודש או חודשיים בכל פעם.

את מי ההפרעה תוקפת ומתי היא נוטה להתפרץ?

למרות שמאניה דיפרסיה היא מצב בריאותי נפשי שכיח למדי, המומחים אינם יודעים בדיוק מדוע אנשים מסוימים מפתחים אותה. בין השאר, גנטיקה משחקת תפקיד משמעותי בהתפתחות ההפרעה. אם להורה או לאחד האחים למשל יש מאניה דיפרסיה, ישנו סיכוי גבוה יותר לפתח את ההפרעה. עם זאת, רוב האנשים שיש להם היסטוריה של מאניה דיפרסיה בהיסטוריה המשפחתית שלהם לא מפתחים אותה. בנוסף, מבנה המוח עשוי להשפיע על הסיכון לפתח מאניה דיפרסיה. הפרעות בחומרים הכימיים במוח, או במבנה או בתפקודים של המוח, עלולות להגביר את הסיכון לפתח את ההפרעה.

נוסף לגורמים אלו, גם גורמים חיצוניים יכולים להעלות את הסיכון למאניה דיפרסיה, בהם: מתח קיצוני, חוויות טראומטיות ומחלה משמעותית.
למרות שמאניה דיפרסיה יכולה להופיע בכל גיל, בדרך כלל היא מאובחנת בשנות העשרה או בתחילת שנות ה-20.

מה הם הטיפולים הקיימים של מאניה דיפרסיה?

ישנם מספר טיפולים אפשריים לטיפול במאניה דיפרסיה, ביניהם תרופות, טיפול פסיכותרפי ושינויים באורח החיים. התרופות לטיפול במאניה דיפרסיה כוללות בין השאר:

• מייצבי מצב רוח
• תרופות אנטי פסיכוטיות
• תרופות נוגדות דיכאון-אנטי פסיכוטיות
• בנזודיאזפינים, סוג של תרופות נוגדות חרדה המשמשות לטיפול קצר מועד

הטיפול התרופתי הוא חלק חשוב מהטיפול ויכול לשפר באופן משמעותי את החיים של המטופלים. עם זאת, לעתים קרובות תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי עלולות להיות משמעותיות וקשות ולכן חשוב לבחור את הטיפול התרופתי הנכון בקפידה.

כיצד ניתן להתאים נכון את הטיפול התרופתי?

בשנים האחרונות חלה מהפכה של ממש בתחום עם תחילת השימוש בבדיקות גנטיות. בדיקה גנטית, כדוגמת נוירופרמג'ן, מסייעת בהתאמת הטיפול התרופתי בהתאם לגנטיקה האישית של המטופל. התאמה תרופתית בעזרת בדיקה גנטית יכולה להפחית את תופעות הלוואי של הטיפול
בהפרעה, לקצר את משך הטיפול ולהפחית את מספר הניסיונות התרופתיים.