עונת החורף הולכת ומתקרבת ולצד הגשמים והירידה בטמפרטורות, היא מביאה עמה גם וירוסים שונים, בעיקר בקרב הילדים הקטנים שהולכים למשפחתונים ולגנים.

איך נחזק את המערכת החיסונית של הילד בחורף?

שינה 

עצה זו היא כמעט החשובה ביותר, שכן מומלץ שהילד ילך לישון בשעה שלא תעלה על עשר בערב, ועדיף לפני כן. הילד חייב לישון לפחות 10 שעות בלילה. 

אוכל מאוזן

הבסיס למערכת החיסון של הילד הוא הנקה ככל הניתן, ומומלץ שתקופת ההנקה לא תקטן מ-6 חודשים. לאחר תחילת האכלת הילד יש להקפיד שהארוחות יכילו חומרים מזינים שונים כגון שומנים, פחמימות, חלבונים, מינרלים וויטמינים, כגון עדשים, תרד, אורז ועוף, והתמקדות ב ירות ההדר בתזונה.

על מנת לפתור את בעיית הסירוב של חלק מהילדים לאוכל בריא, מומלץ שהורים יתחילו עם עצמם כדי לתת דוגמה ולהניע את ילדיהם, בנוסף יש לשמור על מזון בריא בהישג יד. 

הקפידו על תכנית החיסונים השגרתית

עמידה בתכנית החיסונים שמקצה משרד הבריאות מסייעת בהגנה על הילד מפני מחלות בעונת החורף. כמו כן, מומלץ לקחת את החיסון השנתי לשפעת מגיל 6 חודשים ומעלה, שכן הוא מפחית את שכיחות הצטננות ושפעת או מקל על הסימפטומים שלהם.כמו כן, עדיף שאישה בהריון תקבל את החיסון כדי להגן על עצמה ועל ילדיה עד המחצית הראשונה של שנתו.

הפחתת הסיכויים לזיהום

ילד בריא צריך להימנע ממגע ישיר עם חולים, במיוחד אם הם מסביבתו, תוך הקפדה על שמירה על ניקיון ואוורור. מנגד, על הילד החולה לא להגיע למשפחתון או לגן בימים הראשונים למחלתו, כדי לא להדביק ילדים אחרים.

לעודד פעילות גופנית

פעילות גופנית תורמת לחיזוק המערכת החיסונית, שכן מומלץ להקצות לילד שעת ספורט מדי יום בתוך הבית או מחוצה לו. עדיף לחשוף אותו לאוויר נקי אם מזג האוויר מאפשר, תוך הקפדה על הימנעות מישיבה ממושכת מול מכשירים אלקטרוניים.

אין לתת לילד תרופות ללא צורך וללא התייעצות עם רופא

יותר מדי תרופות משפיעות לרעה על חסינות הילד, ועל ההורים להבדיל בין הגורם למחלה, בין אם מדובר בנגיף או בחיידק, על ידי פנייה לרופא המאבחן את המחלה. מחלה ויראלית אינה מצריכה אנטיביוטיקה מכיוון שהיא פועלת נגד חיידקים. אסור לתת תרופות נגד שיעול לילדים מתחת לגיל 6, מכיוון שהיא לא הוכחה כיעילה לילדים צעירים.

לטיפול בשיעול מומלץ להכין אמבט מים חמים או מכשיר חיטוי ייעודי ולחשוף את הילד לאדים שלו, בנוסף לאכילת דבש למי שגילו מעל שנה ושתיית נוזלים חמים להענקת לחות להפרשות. אסור לילדים מתחת לגיל שנה לאכול דבש , מכיוון שהוא עלול להכיל נבגים של חיידקי קלוסטרידיום המובילים להרעלת מזו.  אך לאחר גיל שנה, מערכת העיכול של הילד מפותחת מספיק, והיא יכולה להרוס את הנבגים של החיידקים.

המחלות השכיחות ביותר שפוגעות בילדים בחורף הן דלקות בדרכי הנשימה העליונות, שהן הצטננות, ברונכיטיס בדרכי הנשימה התחתונות ודלקת ריאות.