חודש המודעות הבינלאומי לסרטן הערמונית נקרא ברחבי העולם בשם מובמבר (Movember) - הכולל צירוף של המילים Moustache (שפם) ונובמבר.

הוא נוסד לראשונה כחודש השפמים במטרה לעורר מודעות על ידי קבוצת גברים באוסטרליה. היוזמה פרצה את גבולות היבשת והפכה לתנועה חברתית במטרה להגביר את המודעות למלחמה.

הפעילות בעולם מלווה ביוזמות מקומיות של גברים המגדלים שפם במהלך החודש וכן בקמפיינים שונים הכוללים אייקונים גרפיים של שפמים כחלק מהמטרה לעורר שיח בנושאי בריאות שקשורים לגברים. ישנם אפילו אירועים בעולם שבהם מקובל שבני המשפחה מצטרפים ומדביקים שפמים לאות סולידריות.

סרטן הערמונית היא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בקרב גברים בישראל ובעולם. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה מתגלים בעולם 1,414,259 חולים חדשים בסרטן הערמונית ומתים 375,304 גברים מהמחלה. על פי נתוני משרד הבריאות, מדי שנה מתגלים כ־2,700 חולים חדשים של סרטן הערמונית. בשנה האחרונה כ־490 גברים נפטרו מהמחלה.

הסיכון לחלות בסרטן הערמונית עולה באופן דרמטי עם הגיל ונפוץ יותר בקרב גברים בני 50 ומעלה. כ־60% מהחולים עברו את גיל 65 וכ־75% מהם הם בני גיל 70 לפחות. גם בעלי היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית נמצאים בסיכון מוגבר לחלות.

המודעות הציבורית לסרטן הערמונית, בגילאים שבהם הסיכון עולה באופן משמעותי חיונית ביותר. שכן על אף העובדה שסרטן הערמונית הוא גידול המתפתח בצורה אטית, האבחון המוקדם יכול להביא לכ־90% ריפוי.

בישראל פועלת עשרות שנים האגודה למלחמה בסרטן העוסקת בקידום המחקר, המניעה, הגילוי המוקדם, הריפוי והטיפול. האגודה מפעילה קבוצות תמיכה ללא תשלום לגברים המתמודדים עם סרטן הערמונית.

לפני למעלה מעשור הוקמה גם עמותת חיים עם סרטן הערמונית, על ידי גברים שחלו בעצמם בסרטן הערמונית ומעמידים לרשות החולים האחרים את ניסיונם והידע שלהם בכל הקשור להתמודדות עם המחלה. מטרותיה של העמותה הן להגביר את המודעות, במיוחד בקרב גברים הנמנים עם קבוצת הסיכון ולספק תמיכה לחולים ולבני משפחותיהם. במהלך חודש נובמבר מובילה העמותה קמפיין, בתמיכת מועצת הבריאות, להגברת המודעות בקרב גברים מעל גיל 55 וקוראת להם לצאת להיבדק.

לרגל חודש המודעות לסרטן הערמונית, עמותת חיים עם סרטן הערמונית האירה יחד עם עיריות רבות אתרים ובניינים עירוניים בצבע תכלת בכל רחבי הארץ. הארת המבנים נועדה להעלות מודעות לחשיבות הגילוי המוקדם של המחלה. בין הערים שלוקחות חלק – רעננה, ראשון לציון, נתניה, באר שבע ועוד.

יו"ר עמותת חיים עם סרטן הערמונית איצי (יצחק) באר: "כ־20% מהמקרים החדשים מאובחנים עם סרטן הערמונית מתקדם. מכאן עולה החשיבות של הגילוי המקדים. אני קורא לכל הגברים, בגילים הרלוונטיים ובאוכלוסיות הסיכון להיבדק. גילוי מוקדם עשוי להציל חיים".