נקע בקרסול הוא פציעה שכיחה המתרחשת כאשר רצועות הקרסול נקרעות או נמתחות יותר מדי. אלא, שבעוד שרוב הנקעים נרפאים מעצמם, חלקם עשויים להוביל לניתוח, וטיפולים לחיזוק השרירים הפגועים יכולים למנוע נקעים עתידיים.

מהו נקע בקרסול?

נקע בקרסול שונה משבר בקרסול (אם כי התסמינים דומים). נקע מתרחש כאשר רצועות הקרסול נקרעות, בעוד ששבר בקרסול מתרחש כאשר אחת או יותר מהעצמות נשברות. למרות שלנקעים ושברים חמורים יש תסמינים דומים (כאב, נפיחות, חבורות ורגישות במפרקים), נקעים נרפאים מהר יותר, בעוד שהחלמה של קרסול שבור יכולה להיערך כשישה שבועות.

מהם הגורמים לנקע בקרסול? 

פעילות ספורטיבית: נקע בקרסול היא פציעת ספורט נפוצה, בעיקר בענפי ספורט כגון: כדורסל, טניס, עבודת רגליים, ריצה ועוד.
משטחים לא אחידים: הליכה או ריצה על משטחים לא אחידים או תנאי מסלול/מגרש גרועים יכולים להגביר את הסיכון לנקע בקרסול.
פציעה קודמת בקרסול: ברגע שנקעת את הקרסול או חווית סוג אחר של פציעה בקרסול, יש לך סיכוי גבוה יותר לנקע אותה שוב.
מצב גופני ירוד: כוח או גמישות לקויים בקרסוליים עלולים להגביר את הסיכון לפתח נקע בעת השתתפות בספורט.
נעליים לא מותאמות: נעליים שלא מתאימות לפעילות, כמו גם נעלי עקב באופן כללי, הופכות את הקרסוליים לרגישים יותר לפציעה.

בתוך כך, מחקר מצא כי השכיחות של נקע בקרסול הייתה גבוהה יותר אצל נשים בהשוואה לגברים (13.6 לעומת 6.94 לכל אלף מקרים), בילדים בהשוואה למתבגרים (2.85 לעומת 1.94 לכל אלף מקרים), בבני נוער בהשוואה למבוגרים (1.94 לעומת 1.94 לכל אלף מקרים).

כיצד ניתן למנוע? 

הדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכוי לנקע מחדש בקרסול מגיעה משני דברים עיקריים: להגן על המפרק עם סד קרסול בעת ביצוע פעילות כלשהי; המשמעות היא שימוש בסד חיצוני מתאים (לא תחבושת אלסטית), שהיא דרך זולה ויעילה יחסית להפחתת הסיכון.

אופציה נוספת היא לבצע תרגילי שיווי משקל ואימוני גירוי עמוקים, הכוללים: איזון על כל רגל, בזו אחר זו, תוך זריקה ותפיסת הכדור בקיר. איזון על דיסק קרסול או גלשן תנודות במשך 3 עד 5 דקות מדי יום.

תרגילים אלו יכולים לסייע בחיזוק השרירים והרצועות של הקרסול, יכולים להועיל למטופלים שבעבר נקעו את הקרסול בזמן ביצוע פעילות גופנית, ויכולים להפחית את הסיכון לסיבוכים נוספים.