היום (חמישי) מציינים ברחבי העולם את יום האיידס הבינלאומי, שנועד להעלות את המודעות למחלה, לדרכי ההידבקות ולמניעת הידבקות בנגיף. בתחילת שנות ה־80 של המאה הקודמת התפרץ נגיף האיידס בעולם המערבי והביא למותם של כ־35 מיליון בני אדם. ב־2015 מתו בישראל 33 אנשים מסיבוכים הקשורים לאיידס, ודווחו על 412 נשאי HIV חדשים.

היום, בזכות הטיפול הקיים במערכת הרפואה, רובם המוחלט של האנשים שנדבקו ב־HIV חיים עם הנגיף בישראל כמעט ללא קושי מיוחד. הבעיה העיקרית שממנה הם סובלים היא בעיקר חברתית, ונובעות מסטיגמות שמקורן בבורות. ״ישנו טיפול מונע טרום חשיפה (PrEP) לנגיף האיידס בשם Emtrivir. אחוז מניעת ההידבקות בנגיף HIV באמצעות טיפול זה הינו מאוד גבוה, בתנאי שמבצעים אותו נכון". כך מספר ד״ר זאק סעדון, מומחה ברפואת משפחה ופנימית במחוז הדרום מטעם מכבי שירותי בריאות, שמקבל מטופלים בנושא במרפאה של מכבי באוניברסיטת בן־גוריון בבאר שבע.

לדבריו, "על המטופל לקחת בכל יום את הכדורים והטיפול התרופתי הנדרש, וכן לערוך בכל שלושה חודשים בדיקות דם משתי סיבות: האחת, כדי לוודא שאין תופעות לוואי חריגות או קשות, והשנייה היא לוודא שאין מחלות זיהומיות אחרות כמו עגבת וכדומה. לרוב אין תופעות לוואי, אבל עדיין מחויבים לערוך בדיקות באופן תקופתי על מנת לשמור על בריאות המטופל. הביקוש לטיפול זה גבוה במיוחד בקרב מטופלים בגילאי 20־45, ובמידה והם מתחילים מערכת יחסים קבועה עם פרטנר אחיד אז הטיפול הופך ללא רלוונטי".

איציק לוי, מנהל יחידת HIV בשיבא תל השומר ומומחה HIV במכבי שירותי בריאות: "בארץ יש כ־8,000 נשאי HIV, כל שנה מתגלים כ־350־400 נשאי ונשאיות HIV. אנחנו לא רואים את הירידה שהיינו רוצים לראות, ומצער שעדיין שליש מהחולים מתגלים מאוחר. גילוי מוקדם והתחלת טיפול מיידי תתרום בין היתר גם להורדה בהדבקה, כיוון שלא ניתן להידבק מנשא/ית מטופל/ת. כמו כן, הרחבת השימוש בטיפול מונע טרום חשיפה (PrEP) באנשים עם סיכון עשויה להפחית עוד יותר את הסיכון להדבקה.

"סטיגמות והדרה של אנשים בסיכון, למשל גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, נשים בזנות, ואנשים ממדינות שבהן שיעור הנשאות גבוהה, תורמות אף הן לחוסר ביצוע בדיקות מספק בגלל חשש. המטרה העיקרית של יום האיידס היא העלאת מודעות לביצוע הבדיקה והפחתת סטיגמה - שני כלים חשובים להפחתת המספרים בשנה הבאה".