בעוד המודעות לנושא משבר האקלים גוברת, האם מקלחת מדי יום עדיין נחוצה למרות שהיא מבוססת על צריכת כמויות גדולות של מים? רופאי עור קובעים כי לא מדובר בפעולה הכרחית, בתנאי שמקפידים על כמה כללי היגיינה.

לפי מכון Ifop הצרפתי לחקר דעת קהל, שלושה רבעים מהצרפתים (76%) אמרו שהם מתקלחים כל יום, כמו שכניהם הגרמנים (77%), בעוד שאחוז האנגלים לא עולה על 68% והאיטלקים 53%.

לצד זאת, מקלחת יומיומית מעלה את חשבון המים שלנו ומשפיעה על הסביבה, כאשר כל מקלחת צורכת כ-57 ליטר מים, או כמעט 40% מכלל השימוש היומי של אזרח צרפתי ממוצע.

אז האם באמת יש צורך להתקלח בכל יום? 

"אנחנו לא צריכים להתקלח מדי יום מכף רגל ועד ראש", מסבירה ד"ר מארי ז'ורדן, חברה באיגוד רופאי העור הצרפתי. לדבריו, העור הוא איבר חי המתחדש ו"מנקה את עצמו" בצורה כלשהי.

פני העור מכוסים בשכבת מים ושומן, המהווה את מחסום ההגנה הראשון מפני גורמים זיהומיים, מה שמעיד על כך ששכבה זו נחוצה גם למניעת התייבשות. ג'ורדן הדגישה כי "העור הוא מערכת שחייבת לשמור על האיזון שלה, כמו כל מערכת אחרת".

יש לשטוף את העור אם הוא "מוצף בחומרים אגרסיביים" כגון זיהום או הזעה. אבל, ככלל, "מספיק לשטוף אזורים עם זיעה שמנונית, הרגישים יותר להתנחלות חיידקים". להיפך, "מקלחת יתר עלולה לגרום ליובש ואפילו אקזמה", היא אומרת.