פיתוח מדעי חדש הצליח להפוך עמילנים צמחיים כמו חיטה ותירס לסיבים תזונתיים. את הסיבים שנקראים FiberX, ניתן להוסיף למזון כדי להפוך אותו לבריא יותר מבלי לשנות את המרקם, הצבע או הטעם שלו. 

על פי ההודעה לעיתונות של המכון האוסטרלי לטכנולוגיה שפורסמה ב-23 בנובמבר, סיב ה-"Fiber X" הוא לא רק חלק וחסר טעם, אלא עשוי להיות גם ללא גלוטן, והוא מתאים לחיזוק דל קלוריות ודל סוכר במאכלים.

פיצה (צילום: Pixabay)
פיצה (צילום: Pixabay)

"סיבים בלתי נראים"

את סיבי FiberX ניתן להוסיף למאכלים דלי סיבים כמו לחם לבן, עוגות, פסטה, פיצה ורטבים על מנת להפוך אותם לבריאים יותר. מוביל הפרויקט פרופסור פרחנאקי וצוותו, מהמרכז לחקר מזון וחדשנות של המכון המלכותי לטכנולוגיה, השתמשו בטכנולוגיה מתקדמת לשינוי עמילן עם חומרים מאושרים כדי ליצור את מה שהם מתארים כ'סיבים בלתי נראים'.

"נוכל כעת להוסיף יותר סיבים למאכלים - כמו לחם לבן ומרכיבים בסיסיים אחרים - מבלי לשנות את הטעם או המרקם, שהייתה אחת הבעיות העיקריות עם תוספי סיבים רבים הזמינים מסחרית עד כה", אמר בהודעה לעיתונות של המכון. "המוצר שלנו אפילו לא מורגש ברגע שהוא מתווסף; זה כמו אמא שמסתירה ירקות בארוחה של ילד כדי להפוך אותו למזין יותר", הוסיף.

חשיבות הסיבים

סיבים הם סוג של פחמימה שאינה מתעכלת במעי האנושי, ויכולים לסייע בשיפור הבריאות ותפקוד מערכת העיכול, הם יכולים גם לסייע במניעת השמנה וסוכרת מסוג 2, ולהפחית את גורמי הסיכון לכמה מחלות לב וכלי דם. הגדלת תכולת הסיבים של מוצרי מזון ב-10% עד 20% תוך שמירה על טעם ומרקם, היא אתגר בכל תעשיית המזון.

מאכל קיים בתוספת סיבים עשוי להיות בעל טעם שונה מהמוצר המקורי. כחלק מהמחקר, הצוות של פרחנאקי ביצע בדיקות טעם וניתוחי מרקמים על לחם ועוגות עם כמויות שונות של תוספת Fiber X, ומצא כי הצליחו להוסיף עד 20% יותר סיבים למזון תוך שמירה על הטעם המקורי של מוצר.

"הטכנולוגיה החדשה הזו פירושה שאנחנו יכולים להגדיל את כמות הסיבים שנכנסת למזון כדי שנוכל לקבל את הצריכה היומית המומלצת שלנו, גם כשאוכלים כמויות קטנות יותר של מזונות", אמר פרחנאקי.