אנחנו תמיד רוצים את הטוב ביותר בעבור הילדים שלנו, בטח ובטח בכל הקשור בבריאות. כיום בעידן המידע והרשתות החברתיות, אנו מוצפים במידע לגבי רפואה טבעית לילדים. בלי הכוונה מתאימה אפשר בקלות להתבלבל נוכח כמות האינפורמציה, החל בעצות סבתא וכלה בד"ר גוגל. איפה נכנסת לתמונה הרפואה המשלימה וכיצד היא יכולה לעזור כטיפול משלים לטיפול של רופאי הילדים ואף מעבר לכך?

ילדים נחשבים "פשוטים" יותר או מורכבים פחות וכך נוכל לראות את ההשפעה של הטיפולים השונים של הרפואה המשלימה בצורה מהירה יותר. לאדם מבוגר יש קיבעונות והגנות שמצריכות יותר אורך רוח.

הטיפול לילדים, בדומה למבוגרים, ניתן תמיד בראייה הוליסטית תוך התחשבות בפרמטרים שונים ומגוונים מהם מורכב האופי של הילד ואורחות חייו ולאו דווקא בהלימה ישירה לבעיה הרפואית שאיתה הוא הגיע לטיפול. הרפואה המשלימה חותרת לאתר את שורש הבעיה ומתחילה את הטיפול משם. הרבה פעמים נציע טיפולי מגע כמו רפלקסולוגיה או עיסוי רפואי כדי לסייע לילד בהפחתת לחץ ודרך זה נוכל לטפל גם בבעיה הרפואית שהביאה אותו אלינו כמו בעיות שינה או התפרצויות אסתמה. 

איך הראייה ההוליסטית הזאת פוגשת את המציאות? 
כאשר מגיעה אימא עם ילד בגיל הגן שסובל מדלקות חוזרות בדרכי הנשימה או באוזניים, ומסבירה שהם לא מצליחים לטפל בבעיה בצורה שתמנע את החזרה של הדלקות, המטפלים שלנו יידעו לערוך לה תשאול מעמיק כדי להבין אם הילד סוחב איתו אולי קושי רגשי שמתבטא בדלקות החוזרות. לעתים מעבר דירה או מסגרת חברתית יכולים להיות טריגר שכזה, במקביל אפשר יהיה להתאים את הטיפול לתסמיני הדלקת שישאף למנוע גם את החזרה שלה. 

המחלות/מצבים הנפוצים ביותר של הילדים שבאים למרפאות
אנחנו מעניקים טיפולים שיכולים לסייע במגוון עצום של מצבים רפואיים בילדים ובתינוקות. זה מתחיל בגזים, ריפלוקס, טורטיקוליס ובעיות שינה אצל תינוקות, וממשיך עם הגיל באטופיק דרמטיטיס, דלקות וזיהומים חוזרים, אסתמה בילדים, בעיות עיכול שונות ועד לבעיות קשב וריכוז שמביאות אלינו יותר ויותר ילדים בכל שנה.  

ד''ר מוטי לוי (צילום: נדב כהן יהונתן)
ד''ר מוטי לוי (צילום: נדב כהן יהונתן)

איזה טיפול יתאים לאיזה מצב? 
אנחנו מציעים כ-20 שיטות טיפול שונות, לכל שיטה יתרונות ותרומה שונה.  

טיפולי מגע (רפלקסולוגיה, שיאצו, טווינא ועוד) נחשבים מרגיעים ויוצעו לילדים שמתמודדים עם בעיות שמקורן בסטרס, או בסיוע בטיפול בבעיות קשב וריכוז למשל. 

טיפולי רפואה סינית יכולים לסייע לשיפור הפעילות של מערכת החיסון ולצמצם מופעים של מחלות זיהומיות האופייניות לילדים כמו דלקות אוזניים חוזרות, דלקות גרון וכו'. 

ביופידבק: ניתן לילדים מעל גיל 8, ומשמש כשיטה בטוחה ולא פולשנית לרכישת שיטות וכלים ייחודיים לכל ילד להתמודדות עם מצבים שונים. 

נטורופתיה: התאמות והמלצות לאורח חיים בריא, להרגלים נכונים ותזונה בריאה ככל שניתן. 

אוסטאופתיה: טיפול המתאים לבעיות שמקורן במערכת השריר והשלד. הוא יכול להתאים כבר בשעות שלאחר הלידה ויכול לסייע במגוון מצבים – קשיי הנקה, ריפלוקס, טורטיקוליס, גזים ועוד. 

הומאופתיה: טיפול שמסייע לילדים בתחומים רבים מאוד כשהבולטים ביותר הם מחלות עור כמו אסתמה של העור, אקזמות ועוד וכן בעיות עיכול – וזאת בשל היכולת של ההומאופתיה להתאים את הטיפול גם להיבט הרגשי המשפיע על הילד. 

איך יודעים איזה טיפול מתאים? 
חשוב להתאים ולבנות תוכנית טיפול אישית לכל ילדה וילד בהתאם לאופי שלהם לצד מצבם הבריאותי כמובן, זאת הסיבה שאנחנו עורכים פגישת ייעוץ עם רופא שלנו לכל מטופל וכך מוצאים את התמהיל הנכון, יחד עם זאת, למצבים שונים יש בדרך כלל "טיפולים מועדפים" כמו למשל ביופידבק להפרעות קשב וריכוז (חשוב לציין כי ביופידבק ניתן לילדים מגיל 8 ומעלה). 

הכותב הוא הרופא הראשי של רשת המרפאות כללית רפואה משלימה