דיאטה המכונה צום לסירוגין יכולה להוביל להפוגה עבור חולים בסוכרת מסוג 2, כך עולה ממחקר סיני חדש. "סוכרת מסוג 2 אינה בהכרח מחלה לכל החיים", אמר פרופסור דונגבו ליו, מאוניברסיטת הונאן בסין, בהודעה לעיתונות. 

סוכרת מסוג 2 משפיעה על מאות מיליונים ברחבי העולם ומתרחשת כאשר הגוף בונה עמידות לאינסולין, הורמון המיוצר על ידי הלבלב המאפשר לגלוקוז לחדור לתאים ולשמש לאנרגיה. אנשים מפתחים בדרך כלל סוכרת מסוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים, בסביבות או אחרי גיל 45, אך לאחרונה היא הופכת שכיחה יותר ויותר בקרב ילדים ובני נוער.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לפי המרכדז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן גורמי סיכון לחלות בסוג זה של סוכרת כוללים: עודף משקל, היסטוריה של סוכרת הריונית, גורמים גנטיים, והמעטה בפעילות ספורטיבית. 

לפי Healthline, צום לסירוגין הפך בשנים האחרונות לדיאטה נפוצה ביותר. התהליך כרוך באכילה בפרקי זמן מסוימים ובצום של כמה שעות ביום. במהלך המח'קר המדובר, החוקרים בחנו במשך שלושה חודשים 36 משתתפים, כולם עם סוכרת מסוג 2, שביצעו את הדיאטה.

במהלך הניסוי הוגבלו מספר הקלוריות ביום ל-500 קלוריות לנשים ו-600 לגברים, כאשר המשתתפים אכלו בין השעות 10:00-17:00. צום לסירוגין וצריכת קלוריות מופחתת הוכחו כ"גורמים למה שמכונה קטוזיס בתקופות של צום, מה שגורם לגוף להשתמש בפירוק השומן שלו כדי לתמוך בתפקודים נורמליים, ובכך לגרום לירידה במשקל".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

כ-90% מהמשתתפים מחקרים קודמים, כמו סקירה מדעית משנת 2020 של 41 מאמרים, מצביעים על כך שצום לסירוגין הוא דרך לרדת במשקל ולהפחית השמנת יתר. במחקר החדש, הנתונים הצביעו על כך שכמעט 90% מהמשתתפים הפחיתו את צריכת התרופות שלהם לשליטה בסוכרת, כולל אלו הנוטלים חומרים להורדת רמת הסוכר בדם ואינסולין.

פרופ׳ חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בביה״ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת, אמר בתגובה למחקר, כי ״בשנים האחרונות, ההגדרה הוותיקה של סוכרת מסוג 2 כמחלה כרונית - לכול החיים וחסרת ריפוי, הולכת ומתמוגגת. כבר לפני יותר מעשור ניצפתה החלמה משמעותית מסוכרת בחולים עם השמנת יתר, מיד לאחר ניתוח קיצור קיבה".

"חולים שמנים, שהיו מטופלים בתרופות רבות לאיזון הסוכרת, כולל זריקות אינסולין, נאלצו להפחית את הטיפול עד להפסקתו המלאה, עקב
ירידה משמעותית בערכי הסוכר בדמם, לאחר הניתוח, ובמקביל לירידה במשקל גופם. חלקם לא הזדקקו יותר לטיפולים תרופתיים בכדי לשמר את איזון הסוכרת בטווחי הנורמה. אז נולד לראשונה הרעיון, שסוכרת היא מחלה הניתנת לריפוי, כאשר הנשק היעיל ביותר למטרה זו נמצא בדיאטה הולמת וירידה במשקל הגוף. ריפוי מסוכרת הוגדר כאשר אדם שהיה ידוע כסוכרתי הנזקק לטיפול תרופתי, הצליח לשמור על ערכי הסוכר בטווח שאינו סוכרתי, (המוגלובין מסוכרר נמוך מ 6.5%), למשך 5 שנים. התצפיות הראו שאחד הקריטריונים להצלחה הוא משך הסוכרת. אנשים עם סוכרת וותיקה - מעל ל- 6 שנים - פחות הצליחו להתרפא מסוכרת".

"המחקר הנוכחי הראה באחוז ניכר מחולי סוכרת מסוג 2 בסין, שצום אינטרמיטנטי במשך 3 חודשים, הוביל להחלמה מלאה של סוכרת, כלומר, איזון של המחלה ברמות של אדם ללא סוכרת, ללא טיפול תרופתי במשך שנה שלמה. חלק ממשתתפי הניסוי, על פי הכתוב במאמר, היו חולים עם סוכרת וותיקה, עד 11 שנות סוכרת. חלקם היו מטופלים באינסולין והצליחו להיגמל מטיפול זה".

"חייבים לזכור שמבנה הגוף האסיאתי, כולל אזרחי סין, שונה מהאירופאי/אמריקאי. על כן, יש צורך בשיחזור הנתונים גם באוכלוסיות אחרות על פני כדור הארץ. יחד עם זאת, המחקר מעודד אותנו להמשיך ולהתעקש על הדברים הפשוטים הידועים כמוצלחים - ללא צל של ספק עבור מטופלינו: אכילה, בריאה, הליכה, שינה ערבה, הימנעות ממצבי עקה וניטור רציף של סוכר הדם בעזרת מד סוכר רציף״.