פורומים של מנתחים פלסטיים בארץ ובאיחוד האירופי המלאים בדיווחים בלתי פוסקים על טיפול בסיבוכים קשים אצל חולים השבים למדינות המקור לאחר ניתוחים אסתטיים בטורקיה, מצביעים על מגמה הולכת וגוברת, גם מבלי להזדקק למידע מדויק או אומדן על מספר הניתוחים והשתלות השיער המבוצעים במדינה ומה אחוז הסיבוכים מתוכם. המידע הזה אינו נגיש לכלל הציבור, שרואה לנגד עיניו את החיסכון הכספי, מבלי לתת את הדעת להשלכות שבחירה זו עלולה להביא עמה. 

טרנד הנהירה לטיפולי אסתטיקה בטורקיה החל לפני מספר שנים, כשגברים שסבלו מתסמונת ההתקרחות הגברית ביקשו לעבור השתלת שיער. מיעוט הרופאים שעסקו בזה בישראל, הניסיון המועט והעלויות הגבוהות, סימנו את טורקיה, שבה מספר מרפאות שעסקו אך ורק בתחום זה, רופאים שביצעו מאות ניתוחי השתלת שיער בתוצאות טובות עד טובות מאוד ועלויות נמוכות בהשוואה לארץ, כאלטרנטיבה קורצת ומשביעת רצון ללקוחות מכל רחבי אירופה.

בשנים האחרונות טורקיה מהווה מרכז לניתוחים אסתטיים מכל הסוגים, עבור גברים ונשים כאחד. הניתוחים מוצעים במחירים מגוחכים והטיסות לטורקיה מלאות במטופלים מהארץ ומכל אירופה. באים לשלושה ארבעה ימים, עוברים ניתוח מסובך, כמו שאיבת שומן גדולה, ניתוח למתיחת פנים, מתיחת בטן, הקטנה או הרמת שדיים, מתיחת פנים ועפעפיים – ויום למחרת שבים הביתה. 

כל ניתוח, במיוחד גדול ומורכב יותר, כרוך בכאבים, הפרשות, נפיחות, הגבלות בתנועה ובשינה ולעתים אף נקזים, חבישות ועוד. הבעיה הגדולה מתחילה כאשר מתחילות בעיות גדולות יותר. לכל פעולה פולשנית בגוף האדם יש סכנות, סיבוכים ותוצאות לא רצויות. זיהום נרחב של אזור הניתוח, דימום המחייב התערבות ניתוחית דחופה, נמק של עור ותת עור – כל אלה יכולים להוביל לתוצאות הרות אסון, עד כדי סכנת חיים, לצד מקרים של סיבוכים אסתטיים, כגון נראות רעה, חובר בסימטריה, גודל, מנח או מיקום לא נכונים, צלקות קשות, אדומות, נפוחות, בולטות וכואבות ועוד.

כל אלה עלולים לקרות, אך במקרים של ניתוחים מחוץ לגבולות ישראל, אין לאותם מנותחים פתרונות טובים. סיבוכים, זיהומים ותוצאות לא רצויות מתחילות לאחר ששבים לארץ ואז אין עם מי לדבר. אין אף גוף מקצועי שמעניק להם אחריות  ומעקב לטיפולים דחופים או ניתוחים שהסתבכו.

המטופלים מופנים למיון ולאחר קבלת טיפול עזרה ראשונה, משתחררים עם הפנייה למעקב אצל הרופא המנתח. מעקב כזה אינו אפשרי. החלמה מסיבוכים אלה עלולה לקחת שבועות ארוכים שבמהלכם אין אפשרות רפואית לטוס ופנייה לרופא מקצועי כרוכה בעלויות של אלפי שקלים. בנוסף, סיבוכים עלולים גם להיווצר בשל עבודה רשלנית של הרופא המנתח, שלמטופלים אין שום דרך לוודא את רמת הידע והמיומנות שלו, המבטיחים את יכולותיו לבצע את הניתוח בהצלחה. עבודה רשלנית כזו עלולה להוביל למקרים של נכות לצמיתות, אך למטופלים אין את מי לתבוע.

להלן מספר דוגמאות של סיבוכים רק מהשנה האחרונה:

אישה בריאה בת 44, מעשנת, עברה בטורקיה מתיחת בטן. לא נאמר דבר על הפסקת עישון של חודש לפני ניתוח והסכנות והסיבוכים של מתיחת בטן בכלל ואצל מעשנות בפרט, מה שעלול להוביל לנמק של רקמות. אכן האישה פיתחה נמק של דופן הבטן התחתונה. נמק של עור תת עור ורקמת השומן הבטני. טופלה בארץ 9 שבועות בעזרת חבישות ומכשיר ואקום ביתי בעלות של אלפי שקלים. לאחר שהפצעים נסגרו נותרה במקום צלקת מעוררת דחייה. מספר מנתחים הסכימו לשחזר את דופן הבטן בעלות של עשרות אלפים. היא כמובן חוששת לחזור לאותו רופא בטורקיה.

בחור צעיר ובריא בן 32, מעשן, עבר השתלת שיער מוצלחת בטורקיה וחזר להשתלה נוספת כיוון שסבל מהתקרחות מסיבית אופיינית של הזכר. אלא שבפעם השנייה פיתח זיהום בארץ ואיבד עקב כך את מרבית השתלים גם הקודמים בצד הימני קדמי של הקרקפת. היום אינו מסוגל לגדל שיער כי הוא גדל רק משמאל, אינו מסוגל לעבור השתלה נוספת כי אין כל כך מאיפה לקחת שתלי שיער.

לסיכום, אני ממליץ מאד לבקר בטורקיה, זוהי מדינה מדהימה. אך יש לי סימני שאלה רבים לגבי ביצוע טיפול רפואי מכל סוג שם.

הכותב הוא רופא ראשי בכללית אסתטיקה