הכתבה נכתבה בשיתוף אסותא אשדוד

כתבת: הילארי פיברמן

נשים יהודיות ממוצא אשכנזי נמצאות בסיכוי של 1 ל-40 לפתח מוטציה גנטית הגורמת לסרטן השד.

המוטציה, המתרחשת בגן BRCA1 או BRCA2, מגבירה את הסיכון לסרטן השד אצל נשים צעירות, ומעלה את הסיכון הזה עוד עם הגיל. הסיכוי לחלות בסרטן השד כתוצאה ממוטציות בגנים אלו, גבוה משמעותית אצל נשים ממוצא אשכנזי מאשר באוכלוסייה הכללית. במדינת ישראל, שבה יהודים ממוצא אשכנזי מהווים כ-30 אחוז מהאוכלוסייה, הסיכוי הקיים לחלות בסרטן השד מעורר דאגה משמעותית.

התרופה הזו עשויה למנוע מנשים ממוצא אשכנזי לפתח סרטן שד (צילום: אסותא אשדוד)

ד"ר לריסה ריבו, מנהלת המכון לאונקולוגיה בבית החולים האוניברסיטאי שמשון אסותא אשדוד, עובדת בימים אלה עם פרוטוקול טיפול מיוחד, שיוכל למנוע את הופעת סרטן השד כליל, וכן למנוע הישנות במטופלות ששרדו הופעה קודמת של המחלה.התרופה נקראת Olaparib, והיא פועלת ביעילות נגד מחלות הסרטן אצל אנשים עם מוטציות BRCA1/2 תורשתיות.

במחקר שבוצע בשנת 2017 מצאו כי כי Olaparib "סיפקה יתרון משמעותי על פני טיפול סטנדרטי", עוד נכתב במחקר כי: "הסיכון להתקדמות המחלה או למוות היה נמוך ב-42% בטיפול עם Olaparib, מאשר עם טיפול סטנדרטי". ריבו הסבירה כי המחקרים הנוגעים ל-Olaparib מצאו כי התרופה עצרה את התפתחות המחלה בקרב נשים בשלב גרורתי של סרטן השד. היא הוסיפה כי התרופה שימשה גם נשים שעברו ניתוחים הקשורים לסרטן השד. עוד נמצא במחקר כי לאחר שימוש של שנה התרופה הייתה יעילה במניעת הישנות של המחלה. התרופה אושרה לשימוש באירופה ובארה"ב וזמינה בישראל דרך תוכניות קופות החולים הלאומיות.

מניעה ובדיקה
ריבו מסבירה כי בישראל, שחלק גדול מהאוכלוסייה הנשית נמצאת בסיכון לחלות בסרטן השד, יש חשיבות עליונה לבדיקות. היא מדגישה כי למרות שלישראל יש כמה מהמעבדות הטובות בעולם, האתגר הוא להבטיח שנשים עוברות את הבדיקה.

"יש לנו כמה אוכלוסיות שפשוט לא רוצות להיבדק", היא אומרת. "יש לנו שני קצוות של הספקטרום. ערבים לא רוצים להיבדק, למרות שאנחנו לא בטוחים כמה הם צריכים להיבדק. ואז יש משפחות יהודיות דתיות, שאנחנו יודעים שצריך לבדוק אותן, אבל קשה לשכנע אותן לבוא לבדיקה

ד"ר ריבו, ילידת רוסיה, עוסקת שנים רבות בחקר הסרטן. היא עבדה בעבר באיכילוב (המרכז הרפואי סוראסקי) בתל אביב, אבל רצתה לעבור לעיר קטנה יותר, אשדוד, כדי לטפל בפריפריה של ישראל.

"אני יודעת שהשירות הכללי שמקבלים החולים בפריפריה לא טוב כמו שהוא במרכז הארץ", לדבריה. "לא היה לי הגיוני שחולים לא מקבלים טיפול כמו בתל אביב. אבל אנחנו רואים עכשיו, באסותא אשדוד, שהם מקבלים טיפול הרבה יותר טוב, וקרוב לבית". בנוסף, לדבריה צוות אסותא אשדוד מעלה את המודעות המקומית למניעת סרטן השד.ריבו מייעצת לנשים לנקוט בפעולה: לקבוע בדיקת ממוגרפיה, להיות מודעים לגילוי מוקדם ולגשת לרופא כשמשהו לא מרגיש נכון. "אם את רואה משהו, מרגישה משהו, לכי להיבדק מיד", אמרה. "אין סיבה לחכות. תקשיבי לגוף שלך".

הכותבת מנהלת תכנים עבור בית החולים.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף אסותא אשדוד