המזונות שאדם אוכל משפיעים על בריאותו ומשקלו, ואף יכולים להשפיע ישירות על תחושות, מצבי רוח והיבטים נוספים כגון תפקוד קוגניטיבי.  למעשה, לתזונה המכילה כמויות מסוימות של מינרלים כמו נתרן ואשלגן יכולה להיות השפעה על תפקוד המוח, במיוחד אצל מבוגרים, כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה ב-Global Transitions.

חוקרים מסין מצאו שדיאטות עשירות בנתרן קשורות לסיכון גבוה יותר לירידה קוגניטיבית ולפגיעה בזיכרון ולהידרדרות. מצד שני, משתתפי מחקר שהיו להם יותר אשלגן בתזונה היו קשורים לתפקוד קוגניטיבי גבוה יותר. המחקר כלל יותר מ-4,000 משתתפים בסין, כולם בני 50 ומעלה. נבדקו היכולות הקוגניטיביות והתפקוד הקוגניטיבי של כל משתתף, כולל זיכרון מילולי, תפקוד ביצועי, כישורי חישוב וקשב. משתתפים עם ציונים קוגניטיביים נמוכים יותר נחשבו כבעלי סיכון גבוה יותר לסבול מפגיעה קוגניטיבית ולהיפך עבור אלה עם ציונים קוגניטיביים גבוהים יותר.

החוקרים סבורים כי חשוב להתמקד בקביעת היחס האופטימלי בין נתרן ואשלגן בתזונה של קשישים, לאור ממצאי המחקר. בשל האופי הבלתי הפיך של דמנציה והיעדר שיטות טיפול יעילות, מניעה מוקדמת וזיהוי של ירידה קוגניטיבית הם אמצעים מכריעים לטיפול בדמנציה ומחלות קוגניטיביות אחרות, אמר פרופסור איי שאו. "אורח חיים, במיוחד גורמים תזונתיים, הם חלק מהגורמים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון", הוסיף פרופסור שו, וציין כי "עידוד צריכה גבוהה יותר של אשלגן ונתרן נמוכה יותר יכולה להיות דרך קלה למנוע ירידה קוגניטיבית".

נתרן ואשלגן הם מינרלים חיוניים הממלאים תפקידים חשובים בשמירה על תפקודי גוף תקינים. נתרן נחוץ במיוחד לאיזון נוזלים, העברת אותות עצביים ותפקוד בריא של השרירים, כולל שריר הלב. אנשים עם צריכת נתרן נמוכה יכולים לחוות תסמינים של חולשת שרירים, בלבול, עייפות, התקפים ועוד.

מייגן וונג, דיאטנית מוסמכת, אמרה, "ברור שאנו זקוקים לנתרן, אבל אכילת יותר מדי ממנו יכולה להיות בעיה", והסבירה כי "אכילת כמויות גדולות של נתרן עלולה להגביר את הסיכון לדמנציה על ידי גרימת לחץ דם גבוה. , מה שמוביל לאורך זמן לפגיעה בכלי הדם המחוברים למוח". לא רק שכלי הדם נושאים חמצן וחומרי מזון למוח, אלא שהם גם ממלאים תפקיד מרכזי בסילוק פחמן דו חמצני ופסולת, שמירה על תאי מוח נקיים ובריאים.

וונג אמר שאשלגן גם עוזר לשמור על תפקוד תקין של הלב ותפקוד השרירים בכך שהוא עוזר לכליות להיפטר מעודף נתרן. זה גם שומר על כלי דם רגועים, היא הוסיפה, "מה שמקל על זרימת הדם דרכם ומפחית לחץ על דפנות כלי הדם". יתר על כן, אשלגן חיוני לעצמות בריאות, כליות, עצבים ושרירים.

מקורות נפוצים לאשלגן הם בננות, תפוזים, פירות יבשים, קטניות, תרד מבושל, תפוחי אדמה, מלפפונים, עלים ירוקים, יוגורט, חלב ועגבניות. המומחים ממליצים לקרוא את התוויות התזונתיות ולשים לב לתכולת הנתרן במזונות. כמו כן, להימנע ככל האפשר משימוש במוצרי מזון ארוזים, קפואים או מוכנים מראש ולבחור במזונות טריים.

לאכול פחות חמש מנות של פירות וירקות מדי יום ולפחות שלוש מנות יומיות של מוצרי חלב. הימנעו משימוש במלח (או תבלינים המכילים מלח) בעת הבישול והשתמשו בעשבי תיבול ותבלינים לטעם מזון במקום מלח. בדרך כלל מומלץ למבוגרים לצרוך לא יותר מ-2,300 מ"ג נתרן ליום - בערך כפית מלח. ארגוני בריאות מסוימים מציעים לא יותר מ-1,500 מ"ג ליום עבור רוב המבוגרים, או אלה עם לחץ דם גבוה. מבוגרים צריכים גם לקבל לפחות 4,700 מ"ג אשלגן ליום.