הכתבה נכתבה בשיתוף אסותא אשדוד

כתבת: מעיין הופמן 

בית חולים ישראלי ציבורי, הממוקם רק 21 ק"מ מגבול עזה, ומטפל בקביעות בפצועים מפיגועים שמבצעים פלסטינים, השיק מרפאה וירטואלית המיועדת לערבים מהשטחים הפלסטיניים.

בית החולים "אסותא" אשדוד פתח את המרפאה בקיץ האחרון, ובאמצעות טכנולוגיות טלרפואה מתקדמות נותן טיפול לתושבים הפלסטינים דרך האינטרנט. כעת, הם מביאים לבית החולים גם מטופלים מהגדה המערבית ומרצועת עזה.

"לא משנה מה הסיטואציה הפוליטית או כמה השטח מתוח, אנחנו מתמידים בעיקרון שאנחנו רוצים להביא בריאות לכולם", אמר פרופ' עדי לייבה, ראש המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם באסותא וסגן מנהל בית החולים. "הפוליטיקה נשארת מחוץ לכותלי בית החולים. אנו פועלים כדי לספק לכל אדם את הטיפול הרפואי הטוב ביותר שאנו יכולים".

בית חולים וירטואלי ישראלי נותן בריאות ותקווה לפלסטינים (צילום: אסותא אשדוד)

לייבה הקים את המרפאה יחד עם עמיתו הפלסטיני, ד"ר יחיא ג'אבר, תושב בית לחם. לפני שהצטרף לאסותא לפני שלוש שנים, שירת לייבה בגדה המערבית כקצין בכיר בחיל הרפואה של צה"ל.

"במהלך תקופתי בצבא חשבתי כבר אז שזה יהיה חכם לתת טיפול לא רק לחיילים, או לישראלים שחיים באזור, , אלא גם לפלסטינים", אומר לייבה. "אז התחלתי לבנות קשרים עם רופאים פלסטינים".

לייבה טיפח את מערכות היחסים הללו עד שהצליח להקים את המרפאה החדשה באסותא, בשיתוף פעולה עם פרויקט רוזנה. הפרויקט הוא מלכ"ר בינלאומי הפועל לבניית קשרים טובים יותר והבנה בין ישראלים לפלסטינים, באמצעות פרויקטים הקשורים בתחום בריאות. מרפאת אסותא ייחודית מכיוון שהיא מכסה כל תחומי הרפואה, תוך טיפול המותאם לצרכיו של כל מטופל.

את אחד מקווי הטלפון במרפאה מאייש  ג'אבר, שעבר הכשרה באוקראינה והוא דובר ערבית, עברית ורוסית. ג'אבר, בן 35, עובד עם אסותא כבר חמש שנים ומכיר היטב את הרופאים שעובדים שם. כאשר מטופל מתקשר, ג'אבר עורך בירור ראשוני  כדי להבין את הצרכים של המטופל. לאחר מכן, בעבודה מול הרכז במרפאה, הוא קובע לפציינטים פגישה. ג'אבר גם יכול להתייעץ ישירות עם עמיתיו, כדי להבטיח שהפונים יקבלו את הטיפולים הנכונים.

בנוסף, ההתמקדות בטיפול מבוסס וידאו, באמצעות הטכנולוגיות העדכניות ביותר, מקל על הפלסטינים לנצל את התוכנית במלואה. עבור מי שרוצה להגיע פיזית לבית החולים, ניתן לתאם אישורים מיוחדים בעזרת אסותא.

פרופ' עדי לייבה בוחן את המיקרוסקופ שלו בבית הלולים אסותא אשדוד. (צילום: רינה יאנג)
פרופ' עדי לייבה בוחן את המיקרוסקופ שלו בבית הלולים אסותא אשדוד. (צילום: רינה יאנג)

"יש הרבה מטופלים שרוצים לקבל את הטיפול האיכותי שמציעה מערכת הבריאות הישראלית, אבל עד עכשיו הם לא יכלו", הסביר ג'אבר. "הטיפולים הרפואיים שמספקת הרשות הפלסטינית לא טובים כמו בישראל. אנחנו רוצים לעזור להם".

על פי דו"ח משנת 2022 של ארגון הבריאות העולמי, האוכלוסייה הפלסטינית מונה 5.35 מיליון איש, מתוכם 3.18 מיליון המתגוררים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, ו-2.17 מיליון המתגוררים ברצועת עזה. הרוב (70%) מהעזתים נחשבים לפליטים, בעוד שקצת פחות משליש מתושבי הגדה המערבית הם בעלי מעמד של פליט. עוד מצוין בדו"ח כי ישנם 3.4 מיליון פליטים פלסטיניים נוספים, הגרים בירדן לבנון וסוריה.

על פי הארגון הלא ממשלתי Anera כ-90% מהפלסטינים הרואים עצמם פליטים, החיים בגדה המערבית, ו-100% מהפליטים החיים בעזה, מדווחים כי ילדיהם אינם במצב בריאותי אופטימלי. לייבה הסביר כי הצוות הכין ושידר הודעות בערבית ברדיו ובאינטרנט כדי לסייע בהפצת הבשורה בגדה המערבית ובעזה. הוא הוסיך כי מטופלים רבים מופנים לאסותא גם מפה לאוזן.

"כל מטופל הוא סיפור, וכל מטופל מקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר. לאחרונה הייתה אצלנו אישה צעירה מרמאללה, שפיתחה בפתאומיות מחלת כליות והיה לה שתן בחלבון", נזכר לייבה. "היא הייתה רק בת 30 והייתה זקוקה לעזרה. עשינו ביופסיה לכלייה והענקנו לה טיפול חיוני. עכשיו היא בריאה"

הפלסטינים משלמים באופן פרטי עבור הטיפול שלהם, מדגיש לייבה, אך בית החולים פעל להוזיל את המחיר עבור השירותים והחיובים, כפי שהם עושים עבור קופות החולים המקומיות.

לייבה וג'אבר מקווים כי מרפאת אסותא תהיה הראשונה מני רבות מסוגה, שתוכל לשרת את האוכלוסייה הפלסטינית הנזקקת. "תמיד יש אתגרים וקשיים", אומר לייבה. "אבל כשאנשים נפגשים, כשיש אינטראקציה אישית, זה גובר על הכל. אנחנו רוצים לעבוד יחד עם השכנים שלנו".

*הכותבת מספקת שירותי תקשורת אסטרטגיים ומדיה חברתית לבית החולים.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף אסותא אשדוד