לנשים יש שיעור הישרדות נמוך יותר מגברים מדום לב פתאומי, בין השאר מפני שעוברי אורח פועלים באיטיות רבה יותר כאשר נדרש לספק החייאה לנשים מאשר כשנדרש לספקה לגברים, כך לפי מחקר שפורסם השבוע.

החוקרים מצאו גם שביקורים לטובת קבלת טיפולי רפואה ראשונית עלו משמעותית בשבועות שלפני דום לב פתאומי. המדענים מאמינים שזה מראה שיש יותר סימני אזהרה להתקרבות דום לב משחשבו בעבר. לטענתם, מידע זה יכול לעזור לאנשי מקצוע לזהות אנשים בסיכון מיידי לדום לב בכדי לסייע במניעתו.

החוקרים אספו נתונים מ-15 חברים מהאגודה האירופית לקרדיולוגיה (ESCAPE-NET) כדי ליצור מסד נתונים של יותר מ-100,000 אנשים שחוו קורבנות לדום לב פתאומי, וכן ביו-בנק עם 10,000 דגימות DNA.

"דום לב פתאומי הוא בעיה דחופה של בריאות הציבור שעד כה היה קשה מאוד לפתור, בעיקר בגלל הקושי להשיג נתונים קליניים מפורטים ודגימות ביולוגיות", אמר ד"ר האנו טאן, מוביל הפרוייקט וקרדיולוג במרכז הרפואי של אוניברסיטת אמסטרדם בהולנד. "ESCAPE-NET עשתה צעדים חשובים על ידי הקמת מסד נתונים, ביו-בנק ובסיס ידע שעשוי לשמש במחקרים עתידיים כדי לפתור בעיה זו. זה אמור להאיץ את איסוף הידע על המצב הזה ובסופו של דבר להפחית את הנטל החברתי של דום לב פתאומי".

"דום לב נגרם בדרך כלל מהפרעת קצב חדרית או מקצב לא סדיר מהחדר התחתון של הלב. הגורם הבסיסי השכיח ביותר לדום לב הוא מחלת עורקים כליליים", הסביר ד"ר סלבטורה סאבונה, אלקטרופיזיולוג במרכז הרפואי של אוניברסיטת אוהיו סטייט. בהמשך, פירט את התסמינים שעשויים ללוות את האירוע: "התסמינים האופייניים הקלאסיים כוללים כאבים בחזה או לחץ בחזה שמחמיר עם מאמץ ומשתפר עם מנוחה. זה בדרך כלל נמשך כמה דקות לפחות".

"עם זאת, ישנם גם תסמינים לא טיפוסיים, כמו בחילות, עייפות או קוצר נשימה", הוסיף הדוקטור. "גברים בדרך כלל מציגים תסמינים אופייניים. נשים עשויות להופיע עם תסמינים לא טיפוסיים יותר, מה שעלול לגרום לעיכוב בזיהוי הגורם הבסיסי לתסמינים".

גורמי סיכון לדום לב בקרב נשים כוללים את אחד או יותר מהמצבים הבאים:
- מחלת לב כלילית
- דיכאון
- קרדיומיופתיה מורחבת
- היסטוריה משפחתית של דום לב פתאומי או קצב לב חריג
- קרדיומיופתיה היפרטרופית
- התקף לב קודם

"נשים עלולות לדחות את הטיפול בגלל איחור בהכרה בתסמינים הלא טיפוסיים שלהן", אמר סבונה.

בנוסף, אנשים רבים עדיין רואים במחלות לב, התקפי לב ומקרי דום לב פתאומיים כמחלות המאפיינות גברים, למרות ש-40 אחוז ממקרי דום הלב מתרחשים אצל נשים. עקב הנחיה שגויה זו, הסיכוי לאבחנה של מצב זה אצל נשים קטן יותר.

המחקר מתייחס אף לפעולות שיש לנקוט בכדי למזער את הסיכון לדום לב, ובנוסף מדגיש כי אם למישהו יש דום לב פתאומי, החייאה חייבת להיעשות מיד - מאחר ומוות מתרחש בד"כ תוך 10-20 דקות במידה וזרימת הדם לא משוחזרת. החייאה לב ריאה, כאשר היא מתחילה תוך רגעים ספורים, יכולה לשלש את סיכויי ההישרדות.

דום לב (צילום: ingimages.com)
דום לב (צילום: ingimages.com)

צעדים לצמצום או מניעת אירועי דום לב פתאומיים:
- יש להמנע או להפסיק לעשן
- יש לשוחח עם הרופא על ההיסטוריה המשפחתית הנוגעת למחלות לב, אי ספיקת לב, קרדיומיופתיה או מחלות לב אחרות
- יש לשים לב לסימני אזהרה, כגון כאבים בחזה, קוצר נשימה, עייפות בלתי מוסברת, התעלפות, סחרחורת ותסמינים דמויי שפעת, ולפנות לרופא במידה וחווים אותם.
- יש להקפיד על קבלת טיפול רפואי שוטף, כגון בדיקות גופניות ובדיקות דם שגרתיות
- יש לקחת כל תרופה כפי שנקבע במרשם הרופא
- יש להקפיד על התעמלות באופן קבוע: המרכז לבקרת מחלות ומניעתן ממליץ על 150 דקות בשבוע של פעילות אירובית בעצימות בינונית או 75 דקות של פעילות אירובית נמרצת, או שילוב של שניהם
-יש לאכול תזונה הבריאה ללב

בנוסף, מומלץ להחזיק בבית דפיברילטור חיצוני אוטומטי. יתר על כן - במידה והינך נמצא בסיכון לאירוע דום לב פתאומי, כדאי שבקש מבני משפחתך לקחת שיעורים ללמידת החייאה.