בשנים האחרונות, אנשים רבים יותר ויותר מאמצים אורח חיים צמחוני או טבעוני, ועוברים לצרוך מזון המבוסס בעיקרו על הצומח במקום על החי. חלק עושים זאת מתוך אידיאלוגיה הנוגעת לזכויות בעלי החיים או לאיכות הסביבה, אך יש גם הטוענים כי לתזונה זו מגוון יתרונות בריאותיים משמעותיים. הרי הרשימה של עשרה מהם, על פי התזונאית ד"ר מיה סיין, מחברת הספר "בעיקר על בסיס צמחי":

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

1. צריכה גבוהה של מזונות עשירים ביתרונות תזונתיים
הקפדה על תזונה צמחית תורמת לצריכה תדירה יותר של מזונות העמוסים ביתרונות תזונתיים, כגון סיבים, ויטמינים, מינרלים חיוניים ופיטו-נוטריינטים. בנוסף, היא מובילה להפחתה בצריכה של מזונות המכילים רכיבים בעייתיים מבחינה בריאותית, כגון שומן רווי, שומן טראנס, נתרן וסוכר בכמות גבוהה - הקשורים להגברת הסיכון למחלות כרוניות. בשל כך, לדברי התזונאית סיין אכילת מזון מהצומח יכולה לעזור ב-100% לאנשים לחיות זמן רב יותר.

2. פיתוח מערכת יחסים בריאה עם אוכל
צריכה מרובה של סיבים יכולה לסייע באיזון התיאבון ובשמירה על יציבות רמות האנרגיה לאורך היום. לדברי ד"ר סיין, "תזונה המבוססת בעיקר על צמחים מספקת תחושת סיפוק, יחד עם ייצוב רמת הסוכר בדם לאנרגיה יציבה, שיכולה לשפר את מערכת היחסים עם האוכל". היא הסבירה כי "בדרך זו, האדם יפסיק לחשוב על אוכל כל הזמן, וייפטר מכל רגשות האשמה או החרדה בהקשריו".

3. שיפור תפקוד מערכת העיכול
אחת ההשפעות החיוביות הראשונות הבאות לידי ביטוי עם מעבר לתזונה מהצומח, הינה שיפור תפקוד מערכת העיכול ובריאות המעיים.

4. הגדלת רמות האנרגיה
מזון על בסיס צמחי יכול לעזור למנוע תחושת עייפות לאחר ארוחות, ולהגביר את רמות האנרגיה לאורך היום, זאת מכיוון שהם מספקים לגוף את התזונה הזמינה הביולוגית שהוא צריך כדי לשגשג. הגוף יכול לפרק אותם ביעילות, לספוג את התזונה שהם מספקים ולהפיק ממנה תועלת.

5. בריאות כללית טובה יותר
תזונה צמחונית יכולה לשפר את הרווחה הכללית לאורך זמן, שכן רמות לחץ הדם, הכולסטרול והסוכר בדם ישתפרו. זאת, מאחר וכמעט כל המזונות הצמחיים - למעט כמה חריגים ייחודיים, כמו קוקוס ושמן דקלים - נקיים משומנים רוויים, הקשורים ישירות לרמות כולסטרול גבוהות. בנוסף, החלפת מזון מעובד ופחמימות מזוקקות במזון צמחי מלא ומוצרים מהחי באיכות גבוהה עשויה להפחית את הסיכון המוגבר לפתח סוכרת מסוג 2.

6. שיפור חוש הטעם
מחקר, שפורסם בכתב העת Chemical Senses, מצא שאכילה תכופה של מזון מזין יותר (גם אם אולי טעים פחות) מובילה לשיפור בחוש הטעם. התזונאית סיין הוסיפה שברוקולי וירקות ירוקים בעלי עלים יכולים לשנות את החלבונים ברוק כדי לדכא את הסלידה הראשונית מטעמים מרירים ולא טובים אחרים.

7. הפיכת עור הפנים לקורן יותר
אכילת כמות גדולה יותר של מזונות מהצומח יכולה לגרום לעור לזהור מבפנים החוצה. "מזונות צמחיים שלמים כמו ירקות, פירות, אגוזים וזרעים מכילים באופן טבעי פוליפנולים ונוגדי חמצון, המשפיעים ישירות על הפחתת הדלקת בגוף, ולכן על העור", אמרה סיין.

8. חיזוק המערכת החיסונית
ד"ר סיין המליצה להוסיף כמה פריטים שאינם צמחוניים לתפריט הדיאטה כגון מוצרים מהחי באיכות גבוהה, פירות ים דלי כספית, ביצים ובשר בקר עבור רכיבים תזונתיים נוספים התומכים במערכת החיסון, כגון אבץ זמין ביולוגי וויטמין D.

9. הפחתת עלויות המזון
קנייה של מרכיבי מזון מלאים מהצומח כמו דגנים, קטניות, אגוזים וזרעים תוך הגבלת מוצרים מהחי והפסקת צריכה של מזון מעובד, עשויה לסייע בחסכון כסף.

10. שמירה על הסביבה
אחד היתרונות הגדולים ביותר של תזונה מהטבע היא ההשפעה החיובית שהיא מקרינה על הסביבה. לפי ד"ר סיין, "טביעת הרגל הפחמנית תפחת, מכיוון שלמזון צמחי יש השפעה סביבתית פחותה בהרבה ממזון מהחי בכל תחום, כמו שימוש בקרקע, אספקת מים ופליטת גזי חממה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>