הועדה לקידום מעמד האישה, בראשות חה"כ פנינה תמנו שטה, התכנסה היום (שני) לדיון בהחלטת משרד הבריאות בנושא הפסקת ביצוע ניתוח קיסרי צרפתי, זאת לאור טענות לסיבוכים בניתוח. "ישנן מאות נשים שנמצאות במצוקה אדירה אל מול החלטת משרד הבריאות", הסבירה יו"ר הוועדה, "כאישה וכיו"ר הוועדה וכמי שמאמינה בבחירתן של נשים על גופן אני חושבת שזאת אי נוחות מאוד גדולה והיום נשמע את כל הצדדים כדי להגן על כל הנשים במדינת ישראל".

פרופ' אליעזר שלו יו"ר המועצה הלאומית לרפואת נשים הסביר במהלך הדיון כי "הניתוח הזה לא חדש והוא מבוצע יותר מ-15 שנה, ולכן איש לא פצה פה. האיגוד הגניקולוגי קיבל מידע שיש סיבוכים ולכן נעשתה עצירה של יומיים ואז התברר שיש אולי סיכון לילוד. זכות היולדת לבחור את צורת הלידה ואין שום חולק על זה. אין שום כוונה להעניש נשים אבל אי אפשר להתעלם מהמידע וצריך שנשים ידעו שיש נושאים לא ברורים שמצריכים בדיקה".

ח"כ אליהו רביבו הוסיף: "בלתי מתקבל על הדעת שאנו פועלים למען הגדרת מעמד האישה ומתן חופש בחירה ברור על גופן, ומצד שני דווקא אנשי הרפואה משתלטים לה על המחשבות. הגענו להשמיע את קולנו ואת קולן של הנשים". במהלך הדיון מתח ח"כ רביבו ביקורת נוקבת על ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ואמר: "היא מעבירה באופן חד צדדי וללא התרעה מראש הנחיה לאסור קיום ניתוח קיסרי בגישה הצרפתית. היא קיבלה החלטה באופן חד צדדי כשהיא יודעת שיש נשים שהסכימו להיכנס להריון רק בשל העובדה שידעו שיש את השיטה הזאת, ואז היא לא נמצאת להתמודד עם שברון הלב של אותן נשים. אותה ד"ר מוציאה הבהרה שהיא לא אסרה את קיום הלידה הזאת. אני רוצה להבין איך היא מוציאה שני מסמכים שאחד סותר את השני באופן מוחלט".

ד"ר מזרחי השיבה: "כאישה, אני עברתי באופן אישי שני ניתוחים קיסריים והתאוששתי מהם היטב. מצער אותי לשמוע שיולדות סובלות ואני מבינה את הצורך לחוות חוויה חיובית. נפגשתי עם חלק מהיולדות ושמעתי את הצדדים. משרד הבריאות קיבל לידיו שני אירועים משמעותיים שבהם היתה פגיעה בילדים. שיעור הסיבוכים בניתוח זה גבוה. יש סיבוכים שמהם סובלים ילודים כשהם מוצאים מחלל הבטן".

"יש חשד, על פי מחקר בבית החולים בני ציון, לפיו התינוק סובל מחוסר בחמצן במהלך הניתוח. יש אירועים של פגיעה בפנים ויש רופאים שטוענים שזה יכול לפגוע בעור וליצור פגיעה עצבית עם נזק מתמשך. בנשים יש סיכון בפגיעה בשלפוחית השתן ויש חשש לפגיעה וצלקת רחבה יותר של דופן הרחם וזאת עלולה לגרום לנזק מתמשך בשנים הבאות", הוסיפה.

ד"ר ישראל הנדלר בכיר הרופאים בישראל המנתח בשיטה זו אמר: "היו 1,400 ניתוחים צרפתיים – השיטה שבוצעה בבית החולים בני ציון זה לא הניתוח הקיסרי הצרפתי וזה גרם לקרעים ברחם. אין שום דבר עדכני בתוצאות מחקר בית החולים בני ציון והניתוח מוכר מעט בעולם. ההתנגדות בצרפת לניתוח נובעת מהטענה שהוא מעלה את כמות הניתוחים הקיסריים. אני אחראי על הכשרת הניתוח הזה בעולם".

לדבריו, העניין שהניתוח דורש מיומנות והכשרה ואז אם עושים משהו ליד אז מתחילות הבעיות. "בבני ציון עשו ניתוח אחר ומשם הבעיות", הדגיש, "שיעור הסיבוכים שלנו הוא נמוך מ-2 אחוז". הוא הוסיף: "הניתוח הזה שינה את ייעודי בחיים. אפשר ללדת בצורה אחרת, לחבר משפחה בתוך חדר הניתוח. אני מרגיש התרוממות רוח בכל רגע שאני עושה את הניתוח הזה. אני מנסה להכניס זאת לבתי החולים הציבוריים וניסיתי לשכנע אנשים ללמוד אותו".

יו"ר הוועדה תהתה: "יכול להיות מצב שהיו מקומות שביצעו ניתוחים שקראו לזה ניתוח צרפתי וזה לא ניתוח צרפתי ושאלה את נציגת משרד הבריאות - מדוע התקבלה החלטה בהולה עכשיו על נתונים מ-2018?". ד"ר מזרחי השיבה: "הנתונים שהועברו אלי ביום חמישי תרמו להחלטה לאפשר את הניתוחים. שאלתם מדוע שיניתי את החלטתי – משום שקיבלתי את הנתונים מבית החולים בנצרת. נקיים ועדת בדיקה את כל המקרים בבתי החולים ונביא מידע רחב ונקבל מסקנה מגובשת. ברור לנו שלא ניתן לחכות ל-23 לפברואר וכרגע המתווה שעובד בנצרת יהיה לחתום על טופס החתמה מדעת".

כוכבת הרשת עינב בובליל שעברה את הניתוח לפני חודש שיתפה: "הפעם חוויתי סוף סוף לידה. עברתי בחיי 3 ניתוחים קיסריים החתימו אותי על טופס, פותחים את הבטן ולוקחים את התינוק. את קמה מרוסקת – את לא יכולה לטפל בשאר הילדים. עברתי את הניתוח לפני חודש וצילמתי אותו – העוקבות שלי כתבו לי איך את מסוגלת לקום הביתה? היה קצת כאב, לקחתי אקמול והכאב עבר".

היא הוסיפה: "מאז ביטול הניתוח נשים כתבו לי 'אין לנו יום ואין לנו לילה', בנות שחוו טראומות בלידה ודיכאונות קשים - איבדו בעצם את הזכות לבחור על הגוף שלהן איך ללדת. כשעברתי צרפתי רגיל לברית של הבן שלי הלכתי כמעט עם קביים, לא יכולתי להתיישר והייתי בדיכאונות, שבוע שלם בכיתי".

היו"ר תמנו שטה סיכמה את הדיון והודתה לכל הנשים שהגיעו וחלקו את סיפורן: "הגעתן לכאן להשמיע קול ואני מודה לכם. הוועדה פונה למי ממשרד הבריאות ולד"ר מזרחי ראש חטיבת הרפואה כדי להסדיר את הניתוח הקיסרי הצרפתי". עוד הוסיפה חברת הכנסת כי יש לכלול את הכשרת הרופאים בכל הסדר עתידי לצד פיקוח אחר תוצאות הניתוחים ולמידת הניתוחים שכבר היו עם בחינה לסבסוד הניתוח.

כאשר ד"ר מזרחי אישרה ליו"ר הוועדה כי הניתוחים הצרפתיים חוזרים, בכפוף לחתימת יולדות טופס הסכמה מדעת שיעביר משרד הבריאות - כל משתתפי הדיון התרגשו ומחאו כפיים בעקבות ביטול ההחלטה.