הריון הוא תקופה מרגשת ומבלבלת כאחד. לצד המחשבות והציפייה לתינוק מתמודדת האם עם שינויים פיזיים, תופעות שונות וגם מתח, עייפות ולחץ נפשי. לצד המעקב והטיפול של רופאי הנשים, לרפואה הסינית יש כלים לסייע בכל אלה כדי לעבור את התקופה המרגשת יותר בקלות.

היתרונות של הרפואה הסינית ברורים. מדובר על טיפול טבעי, פשוט ובטוח שיכול לסייע למגוון עצום של בעיות – מהתופעות האופייניות לשליש הראשון ועד לכאבים והתופעות של השליש האחרון כולל זירוז או השראת לידה. מיותר לציין כי טיפולי הרפואה הסינית מסייעים גם בטיפולי פוריות וגם לאחר הלידה – הן לתינוק או התינוקת והן לאימא. במאמר זה ננסה להסביר איך הסינים רואים את מהלך ההריון, מהו הטיפול בכל טרימסטר (שליש) ובעיותיו ונתייחס גם להכנה ללידה. 

חשוב להכיר – מושגי יסוד

צ'י: האנרגיה הזורמת בגוף, המופקת מאוכל שאנו אוכלים ומהאוויר שאנחנו נושמים. הסינים מייחסים חשיבות גדולה לזרימה תקינה של צ'י בגוף לטובת תפקודו והזנת העובר.

מרידיאנים: רשת מסלולים אנרגטיים (ערוצי אנרגיה) החוצים את הגוף ומניעים את הצ'י לאזורי מטרה ולאיברים השונים (בדומה למערכת הדם).

דם: כמו ברפואה המערבית, אך עם טוויסט "סיני". הדם מזין את הרקמות, את העובר ואת האיברים הפנימיים.

טל אליאס (צילום: דן מילר)
טל אליאס (צילום: דן מילר)

טיפול בטרימסטר הראשון 

העובר שנוצר מוזן על-ידי צ'י ודם. לפי הרפואה הסינית, האיברים ה"מפקדים" בשלב זה הם הטחול והקיבה. לטחול חשיבות אדירה בהזנת העובר המתפתח, והמטפלים ישימו דגש על תזונה שמחזקת את הטחול כמו מזונות חמימים וכתומים, לצד הפחתה במזונות קרים הגורמים לפגיעה בצ'י הטחול.

השליש הראשון של ההריון מתאפיין בתופעות רבות כשהבולטות שבהן הן: עייפות, חולשה, בחילות, הקאות, כאבי ראש, גודש בחזה, סחרחורות, בעיות שינה ועוד. כדי לסייע בטיפול בתופעות אלה נציע דיקור סיני שנועד להסדיר את התנועה של צ'י ודם בגוף וכך לחזק את האם ולדאוג להזנה ראויה של העובר.

טיפול בטרימסטר השני

זוהי "התקופה הרגועה" של ההריון. בטרימסטר השני העובר גדל ואיתו גם האם. הבטן שגדלה מתחילה לעלות מעלה ומייצרת סימני מתיחה של העור, גודש ועייפות מצטברת. לקראת סוף הטרימסטר הזה נשים עלולות להתחיל לסבול מסוכרת הריונית, כאבי אגן, כאבי ראש וכתמים בעור. 

הדיקור הסיני בתקופה זאת מלווה את האישה מבחינת הזנה ראויה של האיברים בצי' ובדם. לצד זה נסייע באיזון רמות הסוכר בגוף ולא פחות חשוב, נתמקד בטיפול בקשיים נפשיים עקב חוסר שינה, בפחדים וחששות המלווים את ההריון ובחולשה המצטברת. 

הדיקור הסיני יכול לסייע מאוד בטיפול בתופעות אלו כדי למתן ולהרגיע את התסמינים השונים.

טיפול בטרימסטר השלישי

זהו השליש שבו מתחילים לראות את הסוף, אך הקושי הפיזי והנפשי גובר. בתקופה זו אפשר לראות תופעות כמו: צרבות, דליות, נפיחות ברגליים, כאבי גב, אגן, מפשעות - סימפיזיוליזיס (יכול להופיע כבר משבוע 12) - כל אלה מקבלים את האם לקראת הלידה.

הדיקור הסיני בשלבים אלו יטפל בתופעות הלוואי ויתחיל להכין את האם ללידה. הדיקור מסייע ביותר בהקלה בכאבים, ולקראת שבוע 39-38 אף אפשר להתחיל בדיקור לזירוז לידה – כמובן בהתייעצות עם הרופא המלווה את ההריון. חלק מבתי החולים בארץ מפעילים את השירות בחדרי הלידה שלהם, אך ניתן לקבל את הדיקור גם במרפאות השונות בקהילה גם לשם זירוז וגם לטובת היפוך העובר במידת הצורך.

ילדת? מזל טוב!

הדיקור הסיני ממשיך ללוות את האם והתינוק, ובשבועות הראשונים לאחר לידה יתמקד בשיקום הגוף, יסייע להפחית תופעות לוואי של הלידה וההנקה, יעזור ביצירת חלב אם ויותר מהכל יסייע ליולדת הטרייה לעבור את התקופה בקלות רבה יותר.

הכותב הוא רכז תחום רפואה סינית בכללית רפואה משלימה