הכתבה נכתבה בשיתוף עיניים ד"ר לוינגר

סיפורו של הלייזר להסרת משקפיים מתחיל בשנות ה 70' במעבדות חברתIBM  כאשר שלושה מדענים החליטו לבדוק יישומים נוספים ללייזר מסוג אקסיימר. כעבור כעשור, בשנת 1983, חבר אליהם ד"ר סטיבן טרוקל, רופא עיניים מניו יורק, ויחד הציגו את הרעיון של טיפול בהפרעות ראיה על ידי עיצוב הקרנית בעזרת הלייזר. בשנת 1987 ביצע ד"ר טרוקל את ניתוח הלייזר הראשון להסרת משקפיים מסוג PRK כאשר בשנים הבאות המשיך לפתח ולשכלל את שיטת הטיפול (מהו ניתוח PRK? על זאת ועל הניתוחים הנוספים תכף נרחיב). בשנת 1991, ד"ר סטיבן סלייד וד"ר סטיבן ברינט ביצעו לראשונה ניתוח מסוגLASIK  בארה"ב. בשנת 1995 זכה ניתוח ה PRK להסרת משקפיים לאישור מטעם מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה FDA, ושנה לאחר מכן קיבל גם ניתוח ה LASIK אישור דומה. 

בשנת 1997 החל ד"ר טיבור יוהז לעבוד על פיתוח חיתוך בלייזר מסוג הפמטוסקונד במקום חיתוך בלהב עבור ניתוח ה  LASIK ובשנת 2001 כבר אושר טיפול ב IntraLase לניתוח זה. בשנת 2004 המכשירים הראשונים מחוץ לארצות הברית הגיעו והותקנו ברשת "עיניים", מאז טכנולוגיות הטיפול המשיכו להתפתח להשתכלל ויחד עם הניסיון המצטבר מאפשרים כיום טיפולים מתקדמים ובטוחים מאי פעם עם החלמה מהירה יותר ואחוזי הצלחה גבוהים יותר. לא פלא שניתוחים אלו הפכו לפופולריים כל כך בארץ ובעולם.

מעוניינים במידע נוסף? היכנסו לאתר של "עיניים"

שיטות ניתוח הלייזר להסרת משקפיים
כפי שצוין, אומר ד"ר מיכאל רוטנברג, קיימות מספר טכניקות לביצוע ניתוח להסרת משקפיים בעזרת לייזר. ניתן לחלק את סוגי הניתוח לניתוחים המתבצעים על פני שטח הקרנית וכאלה המבוצעים בעומק הקרנית.

PRK – בשיטה זו טיפול הלייזר מבוצע על פני שטח הקרנית תחת הרדמה מקומית עם טיפות אלחוש. הניתוח עצמו אינו כואב ואורך כדקה לכל עין. משך ההחלמה הוא בין שבועיים לשלושה שבועות כאשר ההחלמה הראשונית נמשכת ימים בודדים. שיטה זו מתאימה לאנשים בעלי קרנית דקה, בעלי מספר גבוה ולבעלי אורח חיים פעיל ואתגרי לדוגמא חיילים קרביים, ספורטאים, אנשים העוסקים באומנויות לחימה וכדומה. 

IntraLASIK - שיטה פופולרית המבוצעת על ידי טיפול לייזר בעומק הקרנית. הטיפול מורכב משני שלבים: בשלב הראשון יוצרים “חלון טיפולי” דק בקרנית על ידי קרן לייזר בעלת דרגת דיוק גבוהה במיוחד. בשלב השני מרימים בעדינות את שכבת הקרנית הדקה שיצרנו ומבצעים טיפול לייזר באזור שנחשף. בתום הטיפול השכבה מוחזרת למקומה. גם פה הטיפול מהיר וללא כאבים כאשר היתרון הבולט של ניתוח זה הוא משך ההחלמה הקצר והחזרה המהירה לשגרה.

הידעת? מפורסמים רבים עברו ניתוח LASIK ביניהם בראד פיט, ניקול קידמן, קים קרדשיאן, לברון ג'יימס ועוד אחרים.

Monovision – שיטת טיפול למטופלים מעל גיל 40 הסובלים מזוקן ראיה (פרסביופיה). הטכניקה בנויה על יכולת המוח למקד את הראיה המתקבלת ממרחקים שונים. בבדיקת התאמה בודקים מהי העין הדומיננטית כאשר על פי רוב עין זו מכוונת לראיה מרחוק, בעוד שהעין השנייה מכוונת לראיה מקרוב. טיפול זה ניתן לבצע בשיטת ה PRK או IntraLASIK. על מנת לזהות את המועמדים המתאימים לשיטה זו, מסביר ד"ר רוטנברג, מבוצעת סימולציה במסגרת בדיקת ההתאמה. אצל רוב המטופלים ישנה הסתגלות מהירה והם נהנים מהפחתת התלות במשקפי קריאה. 

הסרת משקפיים בלייזר: טכנולוגיה מתקדמת לתיקון הראייה (צילום: RF123)
הסרת משקפיים בלייזר: טכנולוגיה מתקדמת לתיקון הראייה (צילום: RF123)

הידעת? בנג'מין פרנקלין, מהאבות המייסדים של ארה"ב, מאס בצורך להחליף כל הזמן בין משקפי ראיה למשקפי קריאה והמציא את העדשה הביפוקלית לקרוב ולרחוק.

כל אדם המעוניין לעבור ניתוח לייזר לתיקון הראייה צריך לעבור בדיקת התאמה מקיפה וקפדנית. בבדיקה זו מגדירים את הפרעת הראייה, התיקון האופטי הנדרש (מספר וצילינדר), מבנה, עובי וחוזק הקרנית. במסגרת זו מבוצעת בדיקה להפרעות ראיה באמצעות טכנולוגיית Wavefront המאפשרת זיהוי מדויק של הפרעות אופטיות בעין שלא באות לידי ביטוי בבדיקות האחרות, דבר המעלה את הדיוק הניתוחי ומשפר את איכות הראיה. 

הידעת? טכנולוגיית ה- Wavefront הגיעה מתחום האסטרונומיה ונמצא בשימוש בטלסקופים כמו האבל וווב.

Amaris 1050RS – ספינת הדגל של מכשירי הלייזר. מכשיר הלייזר המתקדם מסוגו נמצא כיום בשימוש במכוני הלייזר הנבחרים בעולם וכן בארבעת הסניפים של רשת "עיניים". המכשיר מאפשר טיפול ברמת דיוק גבוהה ביותר במהירות שיא ומסוגל לבצע 1050 פולסים של לייזר לשנייה ואורך הטיפול נמשך פחות מדקה ללא מגע יד אדם. בעוד שמכשירי לייזר אחרים ממפים את תנועת העין בארבעה ממדים בלבד, מכשיר ה Amaris מבצע מעקב בשבעה ממדים שונים במהלך הניתוח: ציר אופקי, ציר אנכי, שיפוע מעלה ומטה, תנועה סיבובית, עומק וזמן המאפשרים חיזוי מדויק לתנועת העין וטיפול ממורכז במהלך כל התהליך.

רמת הדיוק יוצאת הדופן שלו בשילוב מהירותו הגבוהה מאפשרת לצמצם למינימום את רקמת הקרנית המטופלת, מקטינה את זמן החשיפה לקרן הלייזר, מפחיתה את תופעות הלוואי ומקצרת את משך ההחלמה. 

ד"ר מיכאל רוטנברג הוא מומחה ומנתח בכיר בתחום הקרנית, קטרקט וניתוחי לייזר להסרת משקפיים במרכז הרפואי "עיניים ד"ר לוינגר" בירושלים ובמכון העיניים ע"ש גולדשלגר במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף עיניים ד"ר לוינגר