הופעתה של אנמיה מחוסר ברזל, הפרעות בריאות הנפש והפרעות במערכת העיכול כסיבות מובילות לאשפוז עודף בקרב חולי סוכרת מסוג 2 בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, נתקלה בהפתעה מסוימת על ידי החוקרת הראשית של מכון לב וסוכרת של אוניברסיטת מונאש, פרופסור דיאנה מגליאנו.

המחקר, שפורסם במהדורה המקוונת של כתב העת Diabetes Research and Clinical Practice, מצא שסוכרתיים עם סוכרת מסוג 2 נוטים הרבה יותר להתאשפז עם אנמיה מחוסר ברזל מאשר אנשים ללא סוכרת.

"מעולם לא ראינו את התוצאה הזו שתוארה בעבר", אמרה פרופ' מגליאנו. "עומס האנמיה בקרב חולי סוכרת מסוג 2 היה אחת התצפיות המפתיעות ביותר. אמנם ידוע שסוכרת יכולה לתרום לאנמיה באמצעות ספיגת ברזל מופחתת, דימום במערכת העיכול ודרך סיבוכים הגורמים לאנמיה, אך לא היה צפוי לראות את הקשר בין סוכרת ואנמיה ממחסור בברזל מופיעים באופן משמעותי כסיבוך."

צוות החוקרים עשה שימוש בנתונים של 456,265 אנשים עם סוכרת מסוג 2 הרשומים ב-National Diabetes Services Scheme בין 2010 ל-2017.

מחקרים קודמים העריכו אשפוזים לפי קבוצת מחלות, אך מחקר זה הוא הראשון מסוגו שמתעמק בפרטים הספציפיים של אשפוזים עבור אנשים החיים עם סוכרת מסוג 2.

"מכיוון שיש לנו כעת ניהול טוב יותר של סוכרת, שיעור המתאשפזים עם מחלות לב וכלי דם ומחלות כליות הולך ומצטמצם", אמרה פרופ' מגליאנו. "אבל אנחנו רואים כעת גיוון של סיבוכי סוכרת. זהו ממצא קליני חשוב שכן זה אומר שעלינו להעריך מחדש את הטיפול בסוכרת כדי לכלול טיפול ומניעה של מצבי עלייה אחרים".

והוסיפה: "הממצאים שלנו מצביעים על אפשרות של קשר ביולוגי בין סוכרת מסוג 2 לאנמיה מחוסר ברזל, אך נדרש מחקר נוסף כדי לאשר זאת", אמרה.

אנמיה מחוסר ברזל עלולה לגרום לעייפות, סחרחורת, דופק מהיר או לא סדיר, ועלולה להפעיל לחץ נוסף על הלב. עם זאת, ברוב המקרים ניתן לטפל.

פרופ' חוליו ויינשטיין מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בביה"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת: "בעבר, היה ידוע כי הגורם המוביל לאשפוזים עודפים של גברים החיים עם סוכרת מסוג 2 היה צלוליטיס, סיבוך ידוע של סוכרת. סיבוכים ידועים נוספים שהיו אחראים למספר גדול של אשפוזים עודפים כללו אי ספיקת לב, התקף לב ובעיות בלחץ הדם. מה שהראה המחקר הזה הראה הוא שאנשים עם סוכרת מסוג 2 נמצאים בסיכון גבוה יותר לאשפוז עבור רוב המצבים הרפואיים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כולל מצבים שאינם קשורים בדרך כלל לסוכרת. אלו ממצאים חשובים המדגימים את הצורך לשנות את ניהול הסוכרת כדי להסביר את התפשטות הסיבוכים המשתנה. חשוב מאוד לנטר את רמות הסוכר באמצעות מד סוכר רציף וללא דקירות על מנת לעקוב אחר רמות הסוכר באופן שוטף, לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת, לבצע פעילות גופנית ולהימנע ממתחים".

כמו כן, מחקר ישראלי שבחן שימוש בטכנולוגיית ניטור סוכר רציף מצא כי השימוש במערכת בקרב סוכרתיים המזריקים אינסולין הפחית את מדדי ההמוגלובין המסוכרר Hba1c בהשוואה לניטור באמצעות מד סוכר ביתי (דקירה באצבע). "ללא הניטור נמצאים הסוכרתיים התלויים באינסולין בחוסר ודאות ובחשיפה גבוהה לאירוע היפוגליקמיה", הוסיף פרופ' ויינשטיין. "הפריסטייל ליברה מוביל לאיזון טוב יותר, מבלי לעלות את אירועי ההיפוגליקמיה".