מחקר הולנדי מצא טכניקה לשחזור זיכרונות ש"אבדו" עקב חוסר שינה ויכול לשמש לטיפול בחולי אלצהיימר. צוות המדענים ההולנדים השתמש בשתי שיטות שונות במחקר שנערך על עכברי מעבדה. הראשונה היא אופטוגנטיקה והשנייה מבוססת על פרמקולוגיה, כדי לשחזר זיכרונות "אבודים", כך פורסם באתר "Big Think" שציטט את כתב העת "Current Biology".

אובדן שינה יכול להשפיע באופן משמעותי על התפקוד הנפשי והביצועים הקוגניטיביים. הוא עלול, למשל, להוביל לירידה בערנות ולהקשות על הריכוז, ובכך לפגוע בקבלת ההחלטות.

ידוע גם ששינה חשובה לצורך גיבוש זיכרונות חדשים, ולכן אובדן זיכרון הוא תוצאה נוספת של חוסר שינה. עם זאת, לא ברור אם האמנזיה נובעת מאובדן מוחלט של מידע או מחוסר יכולת לגשת אליו או לשלוף אותו.

תוצאות המחקר החדש מראות שאיבוד זיכרון הנגרם כתוצאה ממחסור בשינה יכול להשתנות באמצעות תרופה לאסתמה שיכולה לשחזר מידע "חסר".

יורי בולסיוס מאוניברסיטת חרונינגן ועמיתיו השתמשו בטכניקה חדשה בשם אופטוגנטיקה כדי לחקור כיצד חוסר שינה משפיע על זיכרונות חדשים שנוצרו.

החוקרים השתמשו בעכברים טרנסגניים שבהם חלבון אצות רגיש לאור הנקרא Channelrhodopsin ומתבטא בנוירונים, המופעלים במהלך יצירת הזיכרון. לאחר מכן החוקרים נתנו לעכברי מעבדה מהונדסים משימה למידה מרחבית שבה הם היו צריכים ללמוד את מיקומם של עצמים מסוימים.

החוקרים ביקשו מהעכברים לחזור על הבדיקה חמישה ימים לאחר מכן, אך הפעם חפץ הוזז. עכברים שנמנעו מהם שינה לפני הבדיקה החוזרת לא הבחינו בשינוי, מה שהראה שחוסר שינה הפריע לזיכרונותיהם של מיקומי אובייקטים.

אבל הזיכרונות האלה לא אבדו לגמרי. החוקרים השתמשו בפולסים של אור לייזר שנמסרו דרך סיב אופטי לתוך המוח של כמה עכברים חסרי שינה כדי להפעיל מחדש נוירונים האחראים לזיכרון. עכברים אלו זכרו את המיקומים המקוריים של החפצים, והבחינו בשינוי במיקום, כאשר חזרו על המשימה.

התוצאות מצביעות על כך שחוסר שינה הופך מידע לבלתי נגיש, אלא אם כן מופעלת מחדש יכולת מעקב הזיכרון הפיזי.

ניסוי מדעי קודם הראה שחוסר שינה מפחית רמות של מולקולת האיתות cAMP בהיפוקמפוס, מבנה מוחי חיוני ליצירת זיכרון, ושתרופות שמגבירות את רמות ה-cAMP מונעות ליקויים בזיכרון הנגרמים מאובדן שינה. פאולסיוס ועמיתיו נתנו לעכברים חסרי שינה תרופה להגברת cAMP בשם roflumilast, שנרשמת בדרך כלל לחולים עם אסטמה ו-COPD, וגילו שהיא גם משחזרת זיכרונות מיקום אובייקט בעכברים חסרי שינה כשהם עשו בדיקה חוזרת.

טיפול תרופתי או הפעלה מחדש אופטוגנטית הביאו להחלמה של זיכרונות מרחביים "אבודים" בנפרד עד שמונה ימים לאחר למידה וחוסר שינה. עם זאת, שילוב שתי השיטות יחד הביא לשחזור זיכרונות לתקופה ארוכה יותר.

חוסר שינה יכול להוביל לחסרי זיכרון על ידי מניעת "אתחול מחדש" של רשת הנוירונים ההיפוקמפוסית, הפעילה במהלך היווצרות הזיכרון, דבר שיפריע לגיבוש הזיכרון על ידי מניעת חיזוק הקשרים הסינפטיים ברשת הנוירונים.

תוצאות המחקר מראות כי נוירונים בהיפוקמפוס שומרים בכל זאת זיכרונות, אם כי במצב בלתי נגיש שניתן להצילו באופן מלאכותי.

החוקרים משערים שרופלומילאסט יכול לשפר את התאוששות הזיכרון באמצעות השפעה מעוררת על נוירונים בהיפוקמפוס. ניתן ליישם את הממצאים קלינית לטיפול בחסרי זיכרון במצבים כמו מחלת אלצהיימר.