במשכן נשיאי ישראל בירושלים הושק אתמול המיזם הלאומי לרפואה מותאמת אישית. השם שנבחר למיזם הוא "פסיפס", במטרה לתאר את החלקים הרבים והשונים שמהם תרוצף תמונת הבריאות הלאומית הישראלית. "פסיפס" הוא מיזם חדשני המשתלב באסטרטגיית הבריאות הדיגיטלית של משרד הבריאות, שמטרתה להפוך את מדינת ישראל לחלוצה בינלאומית בתחום הרפואה המותאמת אישית, ולמוקד חדשנות עולמי.

בזכות בסיס הנתונים שייאסף, יתאפשר לאתר קשרים וגורמי מחלה שאינם נראים לעין במחקרים רפואיים רגילים. בנוסף, הודות למידע הרפואי־גנטי ניתן יהיה לרדת לשורשי המחלות, לזהות מוקדם יותר מחלות כמו סרטן ומחלות לב, שהן שני גורמי התמותה המובילים בעולם, ולפתח להן טיפולים יעילים יותר ומותאמים אישית לכל מטופל ומטופלת.

מיזם "פסיפס" הוא יוזמה של משרדי הבריאות, האוצר, מערך הדיגיטל הלאומי, רשות החדשנות ומשרד החינוך באמצעות הוועדה לתכנון ולתקצוב (הות"ת), ומנוהל באמצעות התאגדות של האוניברסיטאות המובילות בישראל.

בהגדרת יעדיו של המיזם נכתב כי מטרותיו לשפר את הבריאות של כלל אוכלוסיית ישראל, לספק שירותי בריאות איכותיים ומתקדמים ולהציב את מערכת הבריאות הישראלית בחוד החנית העולמית בתחומה. בנוסף המיזם ימנף את היתרונות של מדינת ישראל בחדשנות הטכנולוגית, ברפואה ובמחקר.

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "אני שמח מאוד, יחד עם מיכל, להשיק כאן היום באופן רשמי את המיזם הלאומי לקידום הבריאות בישראל 'פסיפס'. זו דוגמה מאלפת לכמה עוצמה ניתן להשיג כאשר אנחנו משלבים זרועות ונרתמים יחדיו לפעולה משותפת, למעננו, ולמען דורות העתיד".

מנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "ההטרוגניות של החברה הישראלית נותנת לנו ביטחון ביכולת של המיזם להפוך למוקד להצלחה בינלאומית. העובדה שאנחנו יודעים לחבר כל כך הרבה אנשים מכל כך הרבה מקומות עם רקעים קליניים, חברתיים וגנטיים שונים זה מה שמייצר את הייחוד והעוצמה שלנו".

פרופסור גבי ברבש, מנהל "פסיפס", המיזם הלאומי לבריאות אזרחי ישראל ולקידום הרפואה המותאמת אישית: "אנחנו מטפלים היום במחלות שנים רבות לאחר שהן מתחילות לקנן בגופנו ורק לאחר שהן מתחילות להיות סימפטומטיות. זה מאוחר מדי! אחת המטרות של 'פסיפס' היא לזהות את המחלות בשלב הדגירה – כאשר יש עדיין אפשרות לשנות את מהלכן".