מכיוון שסוכרת קשורה לרמות גבוהות של גלוקוז בדם (סוכר בדם), נראה הגיוני להניח שצריכת יתר של סוכר גורמת לכך. עם זאת, אין ספרות איכותית שמציינת צריכת סוכר כגורם ישיר לסוכרת מסוג 1 או סוג 2. אך האם אכן קיים קשר בין סוכר לסוכרת? כל הפרטים לפניכם:

איך אנשים יכולים לחלות בסוכרת?

בסוכרת מסוג 1 אין קשר להרגלי תזונה ואורח חיים מאוזן. הגנטיקה וגורמי הסיכון הסביבתיים נחשבים למשחקים תפקיד. סוכרת מסוג 1 או בשמה האחר סוכרת נעורים היא מחלה אוטואימונית כתוצאה מכשל של הלבלב לייצר אינסולין, ההורמון שמביא לאיזון רמות הסוכר בדם. 

בסוכרת מסוג 2, הלבלב מייצר אינסולין, איך יש הפרעה בפעילותו התקינה, והאינסולין לא מצליח לעשות את העבודה כראוי, כלומר תנגודת לאינסולין. גורמי הסיכון לסוכרת מסוג 2 הם גיל, עודף משקל, היעדר פעילות גופנית, מתח נפשי וגורמים תורשתיים וגם סוכרת הריון עלולה להגדיל את הסיכון ללקות בסוכרת מסוג 2. 

כמו כן, אנשים עם סוכרת מסוג 2 יכולים גם לפתח ירידה בייצור אינסולין ולדרוש אינסולין כחלק מתוכנית הטיפול שלהם. סוכרת מסוג 2 מאובחנת לרוב בקרב מבוגרים. עם זאת, יותר ויותר ילדים ובני נוער מאובחנים עם סוכרת מסוג 2 בעקבות תרבות צריכת המזון המהיר והיעדר הקפדה על אורח חיים לא בריא בעידן המודרני.

גורמי סיכון נוספים לסוכרת מסוג 2 כוללים:

  • טרום סוכרת (בה רמות הסוכר הממוצעות בדם גבוהות אך אינן גבוהות מספיק כדי לאבחן סוכרת)
  • גיל 45 ומעלה
  • בעל בן משפחה קרוב (הורה או אח) עם סוכרת מסוג 2
  • לאחר סכרת הריון (סוכרת שמתחילה במהלך ההריון)

סוכרת מסוג 2 עשויה להימנע או לדחות על ידי ביצוע שינויים חיוביים באורח החיים: שמירה על דפוס אכילה בריא, השתתפות בפעילות גופנית קבועה וירידה במשקל אם אתם סובלים מעודף משקל.

מהם התסמינים של צריכת יותר מדי סוכר?

אצל אנשים ללא סוכרת או טרום סוכרת, הגוף מתפקד די טוב בוויסות רמות הגלוקוז בדם ושמירה עליהם בטווח תקין. עם זאת, אם רמות הגלוקוז בדם עולות מדי (היפרגליקמיה) עקב תנגודת לאינסולין, לא מספיק אינסולין או סיבות אחרות, יש כמה תסמינים שצריך להיזהר מהם.

תסמינים נפוצים של רמות גבוהות של סוכר בדם כוללים:צמא מוגזם

  • מתן שתן מוגבר
  • רעב מוגבר
  • ראייה מטושטשת
  • עייפות
  • זיהומים תכופים בשמרים (פטריות מיקרוסקופיות) 

במקרים חמורים יותר, היפרגליקמיה עלולה לגרום גם ל:ירידה בלתי מוסברת במשקל

  • נשימה בעלת ריח מתוק או "פירותי"
  • כאבי בטן, בחילות או הקאות
  • חתכים או פצעים שלוקח זמן רב להחלים
  • חוסר תחושה או עקצוץ בידיים או ברגליים

תסמינים של צריכת מעט מדי סוכר

בקצה הנגדי של הספקטרום, גם לאי אכילת סוכר אין השפעה ישירה על התפתחות הסוכרת. עם זאת, מעט מדי גלוקוז בדם (היפוגליקמיה), או סוכר נמוך בדם, עלולים להיות מסוכנים. להלן כמה תסמינים שכדאי לחפש:

  • פעימות לב מהירות
  • רעד
  • הזעה, צמרמורת
  • עצבנות
  • חרדה
  • בלבול
  • סחרחורת
  • רעב מוגבר

אם אתה בסיכון לפתח רמות נמוכות של גלוקוז בדם, הקפד להכיר את הסימנים והתסמינים, כמו גם כיצד לטפל בהם.

האם סוכרתיים יכולים לאכול סוכר?

אם יש לכם סוכרת, זה לא אומר שאתה כבר לא יכול לאכול סוכר. סוכר, כמו כל מזון אחר, יכול להשתלב בתזונה מאוזנת היטב כאשר הוא נצרך במידה. בעת אכילת מזון מתוק, ניתן למזער את תגובת הגלוקוז בדם ולהגביר את תחושת השובע שלך על ידי הוספת מקורות חלבון ושומן. יחד עם זאת, ישנם המלצות כלליות ממה להימנע כך שיעלה לכם את רמות הסוכר. כדאי להתייעץ עם דיאטנית ולגבש תפריט אישי מומלץ על בסיס מצבכם האישי ובהתחשב בפרמטרים השונים כמו גיל, משקל, מצב הסוכרת והעדפה אישית. חשוב להקפיד על הוצאת הפחמימות מהתזונה ולהימנע ממאכלים עתירי שומן ומתועשים, ממשקאות מתוקים ומזונות עמוסים בנתרן.

להלן טיפים נוספים לשילוב כמה מהמאכלים האהובים עליכם בתזונה עם סוכרת תוך ניהול מוצלח של רמות הסוכר שלכם:

1. צריכה מודעת - להיות מודעים לצריכת המזון והמשקאות שלכם פירושה התמקדות במחשבות, ברגשות ובתחושות של הגוף בזמן האכילה. תשומת לב לאותות הרעב והשובע שלך היא היבט חשוב נוסף של אכילה מודעת.

למשל, אכלו כשאתם רעבים, ותפסיקו לאכול כשאתם כבר לא רעבים ולפני שתהיו שבעים מדי. הנה כמה טיפים לאכילה מודעת יותר:

  • אכלו לאט.
  • שתו כוס מים לפני תחילת הארוחה.
  • קחו ביסים קטנים יותר
  • אל תדלגו על ארוחות, במיוחד לא על ארוחת הבוקר
  • הקפידו על מנות קטנות יותר
  • השתמשו בצלחות וקערות קטנות יותר
  • השתמשו בכל החושים כדי להבחין במראה, בקול, בריח, בטעם ובמרקם של האוכל
  • חשבו מאיפה הגיע האוכל ומי הכין אותו
  • הימנעו מהסחות דעת, כגון טלפונים סלולריים, מחשבים או טלוויזיה.

אין כמות מסוימת של סוכר שמומלצת לאנשים עם סוכרת. עם זאת, צוות מרפאת הסוכרת עשוי לייעץ על מגבלה ספציפית בהתאם לצרכים שלך. גם משרד החקלאות (USDA) וגם איגוד הלב האמריקאי (AHA) פיתחו המלצות להגבלת סוכר מוסף עבור האוכלוסייה הכללית. ה-USDA ממליץ לילדים בני שנתיים ומעלה לצרוך פחות מ-10% מסך הקלוריות היומיות שלהם מסוכרים מוספים. לדוגמה, דיאטה של 2,000 קלוריות תכלול לא יותר מ-200 קלוריות או כ-12 כפיות של סוכר. איגוד הלב האמריקאי ממליץ להגביל את תוספת הסוכר ללא יותר מ-6% מהקלוריות שלך מדי יום. זה יהיה בערך 36 גרם (9 כפיות או 150 קלוריות) לגברים ו-25 גרם (6 כפיות או 100 קלוריות) לנשים. לא מומלץ לילדים מתחת לגיל שנתיים לצרוך כל תוספת סוכר ממזון או משקאות.

2. מצאו מזונות חלופיים - לפעמים אתם ממש משתוקקים למשהו מתוק, אבל יש כמה דרכים בכל זאת להתפנק בלי להגזים. דרך אחת כזו היא באמצעות החלפת מזון או בחירה באפשרות מזון דומה ובריאה יותר שעדיין תספק את התשוקות שלכם.

למשל, במקום שוקולד חלב בחרו בשוקולד מריר. החלפה נוספת יכולה להיות במקום יוגורט ממותק, יוגורט יווני רגיל ממותק בטפטוף קל של דבש מעורבב עם כמה פירות יער וקצת קינמון טחון. זה גם יכול להיות תחליף טעים לגלידה. במקום לכסות את הפנקייק בחמאה ובסירופ, נסו להוסיף מעט חמאת אגוזים ופירות טריים.

האפשרויות הן אינסופיות, ואולי תמצאו דרך מועדפת חדשה לפנק את החשק למתוק ועדיין להוסיף כמה מאכלים מזינים לתזונה שלכם.

כמו כן, אולי שמעתם שאם יש לכם סוכרת עליכם להימנע מפירות או מפירות מסוימים לחלוטין בשל תכולת הסוכר שלהם. עם זאת, זה לא נכון. פירות שלמים וטריים מכילים הרבה חומרים מזינים מועילים, כגון סיבים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון.

בעוד שפירות שלמים מכילים סוכר, זהו סוכר טבעי שנותן את כל שאר אבות המזון הטובים עבורך. לפיכך, פירות הם קבוצת מזון עתירת רכיבים תזונתיים שיכולה להיכלל כחלק מתזונת סוכרת בריאה.

3. הכירו את המקומות הנכונים עבורכם בסופר - אם תעברו במחלקת האפייה או במדור תוספי הבריאות של רשת הקניון שלכם, תמצאו חלופות סוכר רבות. אלה כוללים ממתיקים מלאכותיים, אלכוהול סוכר וממתיקים חדשים (טבעיים) ללא או דלי קלוריות.  

ממתיקים מלאכותיים, הנקראים גם ממתיקים לא תזונתיים, יכולים להיות מתוקים פי 200 עד 700 מסוכר שולחן. הם נוצרים באופן סינתטי ואינם מכילים קלוריות, סוכר, ויטמינים או מינרלים. ה-FDA אישר כמה כתוספי מזון.

כמה ממתיקים מלאכותיים כוללים אספרטיים (NutraSweet או Equal), סכרין (Sweet and Low, Sweet Twin) וסוכרלוז (Splenda).

אלכוהולי סוכר נוצרים גם באופן סינתטי, בדרך כלל מסוכרים עצמם. הם לא מתוקים כמו ממתיקים מלאכותיים, אבל עדיין מתוקים יותר מסוכר שולחן. הם נחשבים לממתיקים דלי קלוריות. הם יכולים לגרום לכאבי בטן, נפיחות, גזים או שלשולים אם הם נצרכים בכמויות גדולות.

דוגמאות לתחליפי סוכר באלכוהול כוללות קסיליטול, אריתריטול, מלטיטול וסורביטול.

ממתיקים חדשים נוצרים ממקורות צמחיים טבעיים, אם כי הם עדיין מעובדים כדי להפוך למה שאתה רואה על מדפי החנויות. הם גם נחשבים לממתיקים דלי קלוריות ולא יתרמו לעליות גדולות ברמת הסוכר בדם. כמה דוגמאות כוללות אלולוזה, תמצית פרי נזיר וסטיביה.

4. הבינו מה אתם מכניסים לעגלת הקניות שלכם - הקפדה על תזונה בריאה חשובה בין אם אתם סוכרתיים או לא. עם זאת, לפעמים זה יכול להיות קצת יותר מסובך לנסות לגלות איך לאכול כדי לנהל בצורה הטובה ביותר את הסוכרת שלך. ייתכן שתצטרכו לשים לב יותר לתוויות התזונה ולמרכיבים בעת קניות במרכול.

אם הרופא המטפל המליץ לכם להגביל את כמות הפחמימות ליום, קריאה והבנת תווית עובדות תזונה הוא קריטי. שימו לב לכמות הגרמים של סך הפחמימות, אך תשאפו לכלול גם מזונות המכילים סיבים תזונתיים ובעלי תוספת סוכר נמוכה יותר.

לדעת מאיפה מגיעות הפחמימות חשוב לא פחות מכמה פחמימות אתה אוכל. אם יש לכם שאלות כלשהן לגבי כמה פחמימות מתאימות לך או ללמוד איך לקרוא תווית תזונה, דיאטנית יכולה לסייע.

אולי שמעתם שאתם אמורים להגביל את כמות הסוכרים והפחמימות המזוקקות בתזונה שלכם - אבל מה זה אומר? כשמדובר בסוכר, ישנן שתי קטגוריות רחבות: סוכרים טבעיים וסוכרים מוספים. סוכרים טבעיים מגיעים מפירות ומוצרי חלב.

סוכרים מזוקקים/פחמימות נכללים בקטגוריית הסוכרים המוספים. סוכרים מזוקקים עברו עיבוד. דוגמאות כוללות סוכר שולחן, סירופ תירס עתיר פרוקטוז, אבקת סוכר, סוכר חום, ואפילו "סוכרים מעובדים טבעיים", כגון אגבה, דבש וסירופ מייפל.

מלאו את עגלת הקניות שלכם בשפע של פירות טריים, ירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן ומקורות חלבון רזים. כלול שומנים בריאים כגון שמן זית, אבוקדו, אגוזים וזרעים. הגבילו מזונות עשירים בסוכר מוסף, שומנים רוויים ונתרן.

לסיכום

אכילת יותר מדי סוכר אינה גורם ישיר לסוכרת. צריכת קלוריות רבה מדי עלולה להוביל לעלייה במשקל לאורך זמן, מה שעלול להגביר את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 1 היא מצב אוטואימוני שנחשב כקשור לגנטיקה ולטריגרים סביבתיים. יש גם מרכיב גנטי לסוכרת סוג 2. אבל, גורמי סיכון הקשורים לאורח חיים יכולים גם להגביר את הסיכון, כמו עודף משקל, סטרס או אי ביצוע פעילות גופנית.

אנשים עם סוכרת עשויים לחוות תסמינים של רמות סוכר גבוהות או נמוכות בדם. תסמינים של סוכר גבוה בדם כוללים ראייה מטושטשת או רעב מוגבר, הטלת שתן ו/או צמא. תסמינים של סוכר נמוך בדם כוללים סחרחורת, רעד, עצבנות, דופק מהיר ובלבול.

סוכרתיים עדיין עשויים לכלול סוכר ומזונות מתוקים בתזונה שלהם ולשלוט ברמות הסוכר בדמם על ידי אכילה מודעת, שימוש בחלופות סוכר ותשומת לב לתוויות התזונה שעל גבי מוצרי המזון. מומלץ מאוד לנטר את רמות הסוכר שלכם באמצעות מד סוכר רציף וללא דקירות אשר ישקף לכם את נתוני רמות הסוכר באפליקציה אמצעות סריקת הטלפון הנייד. כמו כן, בצעו אכילה מודעת והקפידה על רמות סוכר מאוזנות. כמו כן, שלבו פעילות גופנית ותנועה בשגרת היומיום שלכם.

פרופ' חוליו ויינשטיין הוא מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בביה"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת