אחד מכל חמישה מקרי מוות בעולם המערבי נגרם עקב עישון, זאת על פי הערכת המרכז האמריקאי למניעה ושליטה על מחלות. עישון גורם ליותר מקרי מוות מאיידס, שימוש בסמים ואלכוהול, תאונות דרכים ותקריות ירי גם יחד. מעבר לקיצור אורך החיים, עישון קשור באופן ישיר לשיעור תחלואה נלווית כמו מחלות ריאה כרוניות וסרטני ריאה.

למרות שרבים מנזקי העישון ידועים לנו, השפעתו השלילית על המערכות הפיזיות כוללת גם השלכות שאינן מוכרות לציבור הרחב. ברשימת נזקי העישון אותה מונה ארגון ה-CDC, כמו גם ארגוני בריאות אחרים, ניתן למצוא גם השפעות הרסניות על בריאות העיניים והראייה. כך לדוגמה, נמצא כי עישון בכל גיל מעלה משמעותית את הסיכון לסבול בגיל צעיר יותר מירוד (קטרקט) ומניוון מרכז הראיה ברשתית (ניוון מקולרי), מחלות שעלולות לפגוע בראייה ולהוביל לעיוורון.

מעשנים עלולים לסבול גם מדלקת פנימית של העין (אובאיטיס) בשכיחות גבוהה פי שתיים בהשוואה לשאר האוכלוסייה. בנוסף, ציבור המעשנים מאופיין בשיעור גבוה של החמרה בבצקות הרשתית על רקע של מחלת הסוכרת. מעבר למחלות העיניים מסכנות הראיה, החשיפה הקבועה לעשן הסיגריות יוצרת גירוי תמידי של רקמת הלחמית, לאודם וליובש מטריד.

אז איך נמנעים מכל אותן מחלות ומצבים? גם אם אין הדבר פשוט, עצם המודעות לנזקי העישון מהווה זרז להפסקת העישון ולהורדת הסיכון לפתוח מחלות עיניים שונות ופגיעה במערכות האחרות בגוף. מסיבה זו, חשוב לדעת כי הימנעות מעישון באופן פעיל או פסיבי, היא אחד מהצעדים החשובים ביותר לשם שמירה על בריאות העיניים הן בטווח הקרוב והן בטווח הרחוק.

הכותב הוא מומחה ברפואת עיניים, המרכז הרפואי 'שמיר-אסף הרופא' ומרכז רפואי 'עיניים ד"ר לוינגר בת"א וירושלים